KM på olika nivåer, tävlar mot varandra

kopia

Trådstartare
Jag är medlem i en liten klubb och därför vill vi att alla ska kunna tävla mot alla. Tex är du normalt ute och tävlar medelsvåra klasser så får du rida det även på KM och tävla mot någon som kanske bara startat LC och som i sin tur rider på sin nivå.
I dressyr känns det ganska enkelt, men hur ska vi tänka i hoppningen? Jag funderar på hur vi ska ordna det utan att funktionärerna får jobba för mkt.
Ngn här som gjort på liknande sätt, eller har andra lösningar på hur alla ska kunna tävla mot alla?

//Kopia
 
Sv: KM på olika nivåer, tävlar mot varandra

På en klubb jag tävlat för red man hoppningen 10 cm under vad man som högst tävlat under året. Alltså, tävlar jag 120 med min häst rider jag km i 11
 
Sv: KM på olika nivåer, tävlar mot varandra

Man får börja med de låga höjderna och höja efterhand, 10cm under vad man tävlat som högst och sen ha stil bedömning. Så får ponnyerna inget försprång i omhoppnings svängarna :).
Ingen tid utan bara fel och stil bedömning.
 
Sv: KM på olika nivåer, tävlar mot varandra

Här finns det ett stall som ordnar populära tävlingar där alla tävlar på sin nivå. Lockar både dem som aldrig tävlar (den grenen) annars, ridskolor, de som är överåriga, ringrostiga etc.

I hoppning hoppar alla samma bana i höjder 50-100 cm. Den ponny respektive häst med minst antal fel och snabbast tid vinner respektive klass. De små ponnyernas snabba svängar kompenserar de större med längre galoppsprång. De som är mer "proffsiga" hoppar högre och förlorar därmed lite tid på det, villket gör att de som är ovana och hoppar lågt men inte rider så snabbt ändå har en chans. Brukar bli en väldig blandning av "bättre"/"sämre" och större/mindre ekipage bland de placerade.

Men gissar att det finns en risk att det blir mer "på allvar" i ett KM så kanske måste man, för att det inte ska bli sura miner, formalisera lite som Lundsbo och Buck är inne på.

Stilhoppning kan också vara en lösning, men då bör det inte vara för stor skillnad på ryttarna (svårt för en på LD-nivå att slå en på MSV) och a-ponnyer brukar av någon anledning alltid dra det korta strået i stilbedömningar. Vet inte varför domarna dissar de ekipagen? Oavsett så tycker jag att man ska skilja på ponny och häst.

I vår nuvarande klubb får överåriga ponnyryttare vara med men tävlar då med närmast högre kategori (gäller både hoppning och dressyr). Nivå väljs efter vad lagom antal ekipage kan klara (LC eftersom det är mycket ridskoleekipage). Den med minst fel och kortast tid vinner. Ridskolehästar som av någon anledning inte får/kan hoppa så högt får starta på av ridläraren bestämd nivå, oavsett ryttarens ålder/nivå. Det är en liten klubb där de bästa medlemmarna i regel tävlar för annan klubb och därför inte kan delta i KM, så det är ingen risk att de som startat SM kommer (nu skulle de sannolikt avstå ändå eftersom KM är för dem på lite lägre nivå). En klass för alla ponnyer och en för häst.

I vår förra klubb tillämpades uppklassningsregler, dvs de som tävlade mycket högre fick inte vara med. KM var till för de flesta men inte alla. Normalt gick KM i LB i hoppning i grunden och höjdes i omhoppningen. Ett år när nivån inte vara så hög blev det LC för ponnyryttarna. Nu är den klubben så proffsig att jag tror att de höjt nivån.
 
Sv: KM på olika nivåer, tävlar mot varandra

Vi är ingen stor tävlingsklubb och de flesta som tävlar är ridskoleelever

Man startar på den nivå man tävlar på normalt, rider man LA i dressyr startar man LA, hoppar man 110 startar man 110 i KM (även om man blir ensam på den höjden eller programmet)

KM delas upp i lektionsryttare ponny eller häst och privatryttare ponny eller häst

I dressyren är det procenten som avgör, tävlar man två klasser så måste man innan välja vilken ska räknas i KM

I hoppningen är det snabbast omhoppning och även där får man innan välja vilken höjd som ska räknas om man hoppar två höjder

Vi har KM som en liten avslutning på den interna tävlingssäsongen i slutet på vårterminen
 
Sv: KM på olika nivåer, tävlar mot varandra

I vårt dressyr-KM vann den med högsta procenten. Den som endast tävlat i LC fick rida LC, den som tävlat tom LB fick starta LB, den som tävlat LA eller högre fick starta i LA.

Man fick förstås starta i klass som var högre än man tävlat under säsongen, men inte lägre.

I hoppningen fanns det en KM-klass som var öppen för alla.

I just hoppning kanske det är svårare men jag kan tänka att man lägger KM i exempelvis LA-klass för respektive ponnykategori/häst. Eller valfri annan klass.
Det skulle innebära att B-ponnyerna behöver hoppa lägre än häst och fortfarande ha en chans att vinna.
 
Sv: KM på olika nivåer, tävlar mot varandra

Hos oss går KM i en låg klass, 90 cm stilbedömning för storhäst i hoppning till exempel, och LB:1 i dressyr, men ALLA får lov att vara med. Dock blir det ju automatiskt så att de som tävlar 130 eller MSV i vanliga fall väljer att inte vara med. Det känns helt okej tycker jag, KM känns mest värdefullt för "oss" som är på en lägre nivå, de som tävlar ridskolehästarna o.s.v. Ryttarna på högre nivå är oftast ute på andra tävlingar ändå. Men så är vi en liten klubb också, vi har inte jättemånga ryttare på den högre nivån, men ändå några. :)
 
Sv: KM på olika nivåer, tävlar mot varandra

Vi hade väldigt krångliga regler för KM-dressyren för ett antal år sen. Det skulle kvalas och man skulle byta hästar i finalen, vilket gjorde att inga privatryttare dök upp (dom ville absolut inte byta hästar med varandra) och på ridskolefronten var det bara dressyrspecialgruppen som i princip fick vara med.

Dressyrintresset höll fullständigt på att dö ut.

När jag tog över klubbtävlingarna gjorde jag drastiska ändringar (jorå, jag har fått tagit mycket skit över det :D)

ALLA får vara med på våra klubbdressyrer, så länge man klarar samtliga gångarter och hålla sig innanför staketet.
I KM däremot har vi satt en gräns på minst en godkänd klubbdressyr på 60%
Nu är det inte så svårt få 60% i LC bara man rider rätt gångart och rätt vägar

Senaste klubbdressyren hade vi över 30 starter, mot för fem år sen när vi ställde in KM för att det var tre anmälda.
 
Sv: KM på olika nivåer, tävlar mot varandra

Detta system används även i min klubb som är väldigt liten. Vi har dock ganska många tävlingsryttare trots allt. Om man ligger på ännu lägre nivå kanske man får tillämpa typ den höjd man brukar hoppa på träning eller liknande.

I ett stall jag stod i hade de ett lite roligt tävlingssätt. Man hoppade samma bana två gånger. Målet var att rida lika fort i båda rundorna. Alltså var det den som var närmst sin tid från runda 1 som vann. På så sätt kunde alla vara med oavsett om man skrittade runt eller körde omhoppningssvängar.
 
Sv: KM på olika nivåer, tävlar mot varandra

på vårat km tävlar varje kategori mot varandra, junior på storhäst, senior på storhäst! Den vilket programm i dressyren, eller höjd i hoppningen beror på vad man som ekipage startat och placerat sig. Vi följer "uppklassningsreglerna" enligt TR. Tycker det känns som ett bra system :)
 
Sv: KM på olika nivåer, tävlar mot varandra

När jag red stor vanlig häst (sån med bara 3 gångarter :sneaky:), för typ 100 år sen, tävlade vi på % i dresyren, alla på sin egen nivå. Och hoppningens grundomgång var det still och idealtid= delresultat 1. sen omhopping snabbast möjliga= delresultat 2.. n(kommer tyvär inte ihåg hur vi räknade dock... humm) Tävlade man aktivt så hoppade man 5 eller 10cm under....var som sagt 100 år sen:o
 
Senast ändrad:
Sv: KM på olika nivåer, tävlar mot varandra

Hos oss får alla tävla mot varandra på den nivå man tävlar normalt sett. I hoppning hade vi grundomgång plus omhoppning på tid. Felfri med snabbast omhoppningstid vann oavsett höjd. I dressyren vinner högst procent oavsett program (LC-MsvB).
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 985
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 287
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 778
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp