Knabstrupper - Frieser

Re: Nej, nej nej!!!!

ZEB SKN 2 i 4:e led finns Hugin KNN 13
D.v.s ffmff till min häst
 
Re: Nej, nej nej!!!!

Det är godkännt innom knabstrupper stamboken att korsa b,l,a shettisar och russ med knabbe, gå in på Svenska Knabstrupperförbundets hemsida så ser du vilka raser som är godkännda innom stamboken (det rör sig om ganska många och i bland förvånande raser) Knabstrupper betyder inte stor häst.
 
Hugin

Bra att du är ute efter en barockhäst!
Den typen vill i alla fall jag ha kvar en kraftfull häst med bärighet, bra gångarter på ca 150-160 cm.

Det här med Knabstruppar på 105 och spensliga sporthästar är jag helt emot. Jag tycker att vi skall vara rädda om vår fina barockhäst. Vill folk ha små prickiga ponnyer finns det flera raser att tillgå. Vill man ha en sporthäst finns det en uppsjö av halvblod.

Om du har Hugin så långt bak i din stamtavla tycker jag att du skall använda Zeb, om du gillar honom.
Att använda honom är absolut inte för nära, jag skulle inte ens betrakta det som linjeavel.
Hans stam har jag hittat bakåt till 1683. Ur den stammen kommer Pluto en vitfödd Fredriksborgare som gav upphov till en av Lipizzanergrenarna och en av de ursprungliga Andalusierna som sedan å¨terkommer i Fläebehoppans stam.

Du alldeles rätt i att det inte finns några bra Knabstruppar av barocktyp i södra sverige. De som finns, finns säkert bakom ditt sto. Du kanske skulle tänka dig fryst sperma från någon dansk eller tysk hingst
Den här grabben tycker jag är fin.... lite skumt med Appaloosa i men det är så lite. man kan inte få allt.. http://www.sartor.dk/Figaro/001_Figaro.htm
:love:


Jag förstår verkligen din tanke med en AR-häst. Däremot håller jag inte med om att Frieser är en sådan. I mina ögon har Friesern mer påskjut i sin aktion än bärighet.
Jag tycker att Frieser är en otroligt vacker och pampig häst, men jag skulle inte korsa min Knabstruper med en sådan. Hm, önskar att min Knabstrupper var ett sto , åh vad spännande att få välja hingst!


Nu kommer en tanke som du kanske tycker är tokig, men har du funderat på en lättare typ av Nordis. De har både bärighet, påskjut och framåtanda. Ett extra plus är förekomsten av tagel. Våra Knabstruppar är rätt ofta utrustade med dåligt tagel.

Lycka till oavsett vilken hingst du väljer...
(Jag hejar på Zeb, tänbk att få till dubbelt Hugin!)
:d

/Jenny
 
Re: Nej, nej nej!!!!

Andalusier, Fredriksborgare, Frieser och Knabstrupper = AR
Min är dessutom redan Knabstrupper- Fredriksborgare.
Hon är dessutom linjeavlad på Hugin derför faller Zeb den enda hingsten som jag verkligen gillar bort, jag skulle däremot aldrig drömma om att beblanda min häst av barock typ med ett halvblod.

Är hon linjeavlad på Bents Hugin, eller är hon linjeavlad i Huginlinjen? det är stor skillnad.

Att korsa knabstrupper med frederiksborgare är en helt annan sak, eftersom knabstruppern kommer ur frederiksborgaren. En sådan korsning för snarast tillbaka "gamla" gener och egenskaper till knabstrupperrasen. En frieser är inte lämpligare bara för att man rider AR på sådana, de är fortfarande mer draghästar med stort påskjut.

Zeb är enligt min mening ingen av de bättre hingstarna i Sverige. Om jag hade ett homozygot sto skulle jag använda en frederiksborgarhingst.

Cilla, som avlar knabisar enligt den gamla typen
 
Bra ide´

Frediksborgare är ju ett aldeles utmärkt val.
Blir nyfiken!
Finns det några fina Fredriksborgare i Sverige?
Jag har letat på weben men inte hittat någon.
Jag är som du förstår förtjust i den typen av hästar.

"r hon linjeavlad på Bents Hugin, eller är hon linjeavlad i Huginlinjen? det är stor skillnad"

Jag pratade om Huginlinjen jag antog att det var det som menades. SOm jag minns det har Zeb Huginlinjen bakom sig.
Jag håller också med dig om att Zeb kanske inte är världens bästa Knabis men det finns inte så många att välja på.
Jag gissar att stoet i fråga är efter Faust då finns det inte många "stora" kvar. :(

/jenny
 
Nej det har jag inte, men det är ju ändå inget som säger att det bästa från båda nedärvs till avkomman eller hur?
 
Men om man resonerar som du så är det ju helt bortkasstade pengar att använda dyra hingstar med utmärkt gång eftersom det ändå förmodligen inte blir så bra.
Förhoppningen med aveln är ju ändå att det skall bli bra avkommor med bra föräldra djur, annars så kan man ju lika gärna använda grannens hingst om han nu råkar ha kulorna kvar.
 
Det var helt fantastiskt så mycket goda råd och åsikter jag fick mig till livs utan att någon hade svar på den frågan som jag egentligen ställde.
Nåväl... nu har jag i alla fall pratat med avelsrådet i DK Knabstrupperförbundet och skall nu ge svar på min egen fråga, visst!!! kan jag regga avkomman i DK eftersom stoet är homosygot (medgavs dock motvilligt). Och jag kan tillägga att en av dom största och äldsta uppfödarna "ower there" har skickat flera av sina ston till en Andalusisk hingst i år (vilket inte ger godkänd avkomma i Sverige men i DK)
Jag satt i telefon med avelsrådet i över en timme (hon var jätte trevlig) och fick lära mig mängder som jag inte visste innan som T,ex att det nässtan inte finns en enda Knabstrupper hingst som är 100% knabbe utan dom räknas i% och några rena Appalosor var reggade Knabb, en godkänd hingst som var 25% knabb bar dessutom på gråanlaget D.v.s skimmel (ajj ajj)
Det är som jag har sagt tidigare att Knabbstruppern är en häst med vita papper och som har en stammbok som är öppen för det mesta och bara att sätta sig in i färg genetiken är ett halvt livsverk och dessutom kan dom ha i stort sett vilken storlek som helst.
Jag jobbar vidare på att sätta mig in i Knabstrupper aveln men det är som sagt ingen lätt historia, det känns lättare med halvblod, kan man bara telefon nummret till flyinge så ordnar sig resten ;)
MEN samtalet resulterade i att jag fick upp ögonen för några hingstar i DK av dom som finns på hingst lisstan DK så var det 6 st som verkade intressanta och då var en exp till England, Två var döda av ålder och två var på tok för nära släckt med mitt sto, alltså återstår en som finns på frusen semin så jag skall fundera lite mer och kolla vad omkostnaden kan bli, fortsättning följer.
:cool:HUGG INTE PÅ MIG; HUGG PÅ NÅN ANNAN :cool:
 
Åh vad spännande!!

Vem är det du funderar på???

Jag blir så nyfiken! Jag trodde att Zeb var ditt stos morfar. Där ser man hur illa man läser.
Jag är förtjust i Figaro han har mycket riktigt Appaloosa i sig. Nåväl, alla vägar bär till Rom eller tillbaka till Fredriksborg. Appaloosan härstammar från spanska hästar som i sin tur (en gren i alla fall) Härstammar från Fredriksborg.. Förresten har du läst Bents bok om Knabstrupper. Visserligen på danska men intressant..

Lycka, lycka till!!!

Förresten,
Visst var det du som hade en häst från Malin?
Är det det stoet du letar make till?
/Jenny
 
Re: Åh vad spännande!!

Tack för tippset om Figaro han och hans far var med på min lista men jag kommer inte i håg just nu om det var stammen eller själva livet som var kuggen i hjulet.
Jag har inte läst den boken som du nämde men jag skall omedelbart ta mig ann uppgiften, vad heter den och vet du vart jag kan köpa den? jag kollar Bent´s hemsida i alla fall.
Jag har en valack E: Zeb U: Sussen som jag köpte av Bent Mogensen i Uddevalla, numera bor båda föraldrarna på Mariebergs Gård i Kungälv och min häst har en helsvart lillbrorsa som bor där. Och så har jag ett sto (lånat för avel ev köp) E: Zeb U: La Mie och även hon kommer i från Bent Mogensen.
Det fins bilder på valacken och hans kompisar på min hemsida www.sorslattsgard.se sidan är inte uppdaterad på över ett år och man måste ha chockvawe och tålamod för att se bilderna.
M.V.H. Carina
 
Re: Bra ide´

Frediksborgare är ju ett aldeles utmärkt val.
Blir nyfiken!
Finns det några fina Fredriksborgare i Sverige?
Jag har letat på weben men inte hittat någon.
Jag är som du förstår förtjust i den typen av hästar.

Jag gissar att stoet i fråga är efter Faust då finns det inte många "stora" kvar. :(

/jenny

Det finns åtminstone en fin frederiksborgare i Sverige :D, men det är ett sto. Hingstar får man åka till Danmark för, men där finns å andra sidan väldigt många läckerbitar.
Mitt - hittills enda - avelssto är e Lurifax Stavsdal, har fått två fina föl e Faust.


Och angående den svenska knabstrupperstamboken; ja, vad som helst som är prickigt kan registreras som knabstrupper, och alla storlekar är tillåtna.
Enligt min mening har man kommit väldigt långt från den ursprungliga knabstrupperrasen, och hur avelsmålen bör se ut kan man diskutera i det oändliga.
Jag föder upp renavlade knabstrupper av den ursprungliga typen, och tänker blanda in frederiksborgare för att få den typen ännu bättre.
 
Re: Bra ide´

I Sverige är det inte tillåtet att regga nya okända prickar, när det blev på det viset vet jag faktiskt inte men det är nog inte allt för länge sedan.
Pratade med Claes Engerström i veckan som gick ang detta.
 
Re: Bra ide´

I Sverige är det inte tillåtet att regga nya okända prickar, när det blev på det viset vet jag faktiskt inte men det är nog inte allt för länge sedan.
Pratade med Claes Engerström i veckan som gick ang detta.

Det var nytt! Nog ingen dum idé, även om man kunde begränsa antalet tillåtna raser ytterligare... eller skapa en stambok i stamboken för renavlade.

Visst finns det fina knabstrupper av barocktyp i Södra Sverige... men ingen hingst, förstås. Han är exporterad till Gävle. Vore skoj om han blev godkänd. Renavlad, mäktig kille. :cool:
 
Re: Åh vad spännande!!

Tack för tippset om Figaro han och hans far var med på min lista men jag kommer inte i håg just nu om det var stammen eller själva livet som var kuggen i hjulet.
Jag har inte läst den boken som du nämde men jag skall omedelbart ta mig ann uppgiften, vad heter den och vet du vart jag kan köpa den? jag kollar Bent´s hemsida i alla fall.
Jag har en valack E: Zeb U: Sussen som jag köpte av Bent Mogensen i Uddevalla, numera bor båda föraldrarna på Mariebergs Gård i Kungälv och min häst har en helsvart lillbrorsa som bor där. Och så har jag ett sto (lånat för avel ev köp) E: Zeb U: La Mie och även hon kommer i från Bent Mogensen.
Det fins bilder på valacken och hans kompisar på min hemsida www.sorslattsgard.se sidan är inte uppdaterad på över ett år och man måste ha chockvawe och tålamod för att se bilderna.
M.V.H. Carina
Jag hoppas du finns kvar på Bukefalos. Jag har en dotterdotter till La Mie här hos mig, och skulle behöva bilder på henne om du har?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 786
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Min b-ponny är importerad från Danmark från början. 2007 el. 2008 om jag har fattat det hela rätt. Första Svenska ägarbeviset är reggat...
Svar
3
· Visningar
2 156
Senast: Görel
·
Avel Jag undrar hur dessa för Sverige "nya" raser bär sig åt, exempelvis Nokotahästen och liknande udda raser. Har de egna stamböcker här i...
2
Svar
28
· Visningar
2 877
Senast: Sylvatica
·
Avel Någon som vet nåt om hesslegårds Rubin? Funderar på att betäcka med honom nästa år:). I vilket/vilka förbund är han godkänd? Som jag...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp