Knäckt häst!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Corinne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 248
C

Corinne

Hej!
Jag skulle behöva råd i hur man på bästa sätt kan arbeta med en häst som troligen tidigare har blivit knäckt. Upplever att hästen känner en enorm prestationsånget då den utsätts för "krav" och "exploderar" till följd av detta.
Han är i övrigt mycket snäll och lätthanterlig.
Tack på förhand!

Gå tillbaka till absolut basic. Flytta undan tryck på marken - beröm vid minsta lilla tanke åt rätt håll, arbeta med förtroendet och spendera mycket TID tillsammans med hästen. Oavsett om hästen verkligen blivit knäckt eller om den lärt sig att om man beter sig på ett visst sätt så slipper man jobba så kan du genom att gå igenom grunderna hitta vad som är fel.

Det beror också på hur den är knäckt, alltså av vilken sorts arbete. Vi hade en mentalt knäckt dressyrhäst i stallet som idag fungerar jättebra och är glad, den "terapired" vi utomhus i flera månader innan han fick gå i ridhus, ingen press öht bara mysigt och skönt. Mycket pyssel, kärlek och TÅLAMOD kan göra underverk!

Hur menar du med knäckt?
Är hästen helt trasig i psyket att den lägger sig ner och ger upp livet när man kräver ngot eller slår den bara ifrån och visar att den inte alls tänker gör som du vill??

Om det är det första så gör följande
Gå tillbaka till leka klappa borsta gosa ut och gå bara vara INGA krav alls.. Lär känna varandra.. Börja kraven sakta men säker kan börja genom att du står på gången peta i sidan så hästen ska flytta sig beröm i MASSOR när hästen gör rätt. borsta ett tag gå till andra sidan gör samma sak där..När du rider SKRITTA bara stanna beröm här massa när den stannar... sätt igång beröm massa när den börjar att gå=)
Gå runt ett träd stanna beröm.Håll på såhär.. när du känner att skritten går bra att du kan korta tyglarna utan att hästen reagerar börja trava utan någon som helst krav på form observera att ridningen än så länge BARA är ute slippa grusbanan helt!
allt ska handla om lek och ha det roligt och inget annat!
Gå sen tillbaka ett steg och börja leda hästen för att repitera och smälta allt.Även om hästen kan detta så är det förtroende vi vill åt!
Sen börjar du rida går igenom skrittpassen igen sen travar du gör samma sak somi skritt som i traven=) sen samma sak i galopp som i skritt å traven=)
Börja efter några veckor att kräva att hästen ska under 20 steg iaf söka sig åt rätt håll. berömmer massa... tempoövningar. mm
Sakta sakta bygga upp förtroendet..Prova även med å köra lite Nh med hästen.

Tack för era råd! Hm, hästen har troligen blivit knäckt rent ridmässigt, så fort man kräver något får han panik.
Jag (vi) får helt enkelt ta det lungt precis som ni säger och ge beröm i mängder. Hoppas det blir bättre...
Mvh Corinne

Var som vanligt, älta inte i hästens historia och tyck INTE synd om den...Ta det bara lugnt, ge den tid och kärlek...se framåt och bläddra inte historian baklänges, det blir ingen frisk av :)

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 504
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 123
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur