Bukefalos 28 år!

Knäcka av i nacken

Vimsan

Trådstartare
Vet inte om det varit uppe en liknande tråd men nu måste jag ha svar!
Kan någon förklara på ett bra och enkelt sätt var som händer när hästen "knäcker av i nacken"
Jag har hört så många olika varianter att det bara snurrar i huvudet!
Om någon säger till mig att min häst knäcker av vill jag ju veta vad som är fel och vad jag ska göra åt det!
Om det är någon som tom har en bra bild vore det toppen!
 
Med en fackterm heter det bakom hand, men det är lättare att förstå fenomenet genom den engelska termen Behind the adis, dvs bakom hjälperna. Alltså, hästen har knäppt av ryttarens hjälper och går bara ock kröker på nacken utan att arbeta någontig genom rygg och bakdel. För ryttaren upplevs det ju lätt och mjukt i handen, då hästen bara knäppt av, vilket gör att det är lätt att fastna i det.
 
Mkt vanligt att hästen blir överrörlig i 7:e halskotan eller runt 3:e och 4:e, vilket leder till stor rörlighet här, men sämre mellan andra kotor. Man vill att hästen ska vara lika böjlig/stabil längs med hela halskotpelaren, ngt den kan bli om ryggkotpelaren placeras rätt och hästen jobbar bakifrån. En rakriktad häst har en ryggkotpelare som kan ge detta. Detta är anledningen till att rakriktning kommer före böjning i den klassiska utbildningstrappan, och också anledningen till att många struntar i det och går direkt på böjning. (Det är mkt lättare att böja och bända än att rakrikta).

För att din häst inte ska knäcka av är det viktigt att du inte mecklar med dess nacke (dvs bettet och ställer och böjer) utan försöker rida den jämnt bakifrån och fram. Koncentrera dig på hur hästen känns, blunda när du skrittar och känn hur den rör sig. Alla hästar är mer eller mindre sneda, vilket gör att ryggkotpelaren är sned, vilket i sin tur leder till att den inte kan komma på rätt sätt bakifrån. När du lokaliserat just din hästs snedheter, kan du börja jobba med din kropps mellandel för att få dess ryggkotpelare rakare. När du får igenom en rakriktning känns det hur hästen växer fram och upp ur manken, det blir som att ha hittat kontakten i eluttaget.
 
Ok, så om jag fortfarande har mycket stöd i handen och känner att hästen jobbar bakifrån och bjuder framåt men den går lite bakom lod, då har hästen INTE knäckt av i nacken???!!
 
Det är en komplicerad fråga och det finns troligen 400 olika svar. Ridning följer sällan standardmodell 1a eller 1b. Det finns så många varianter, lika många som det finns hästar. En häst kan gå bakom lodplan men ändå inte bakom hand, en häst kan gå framför lodplan och ändå ha gått av i nacken, en häst kan gå med näsan i lodplan och ändå inte vara på hjälperna. En häst kan dyka med huvudet efter bettet när man släpper tyglarna och ändå inte vara på hjälperna. En häst som går bakom lodplan är ofta inte stark nog att få fram nacken den sista biten. Det blir bättre genom noggrann ridning och försiktighet i handen. Men det finns många många andra förklaringar!
 
Tack! Det var ett väldigt utförligt och bra svar!! Det var det där med nackkotorna jag var ute efter!
Bara för att hästen böjer halsen i tredje kortan så behöver väl inte det betyda att den knäpper av?? Min häst har en jämn böjning i hela halsen och jag har bakdelen med mig. Har ett bra stöd, speciellt i yttertygeln. Han har inga problem med rakriktningen, svårare med böjningen.
Han går sällan bakom lod, för att jag har den senaste tiden försökt jobba "upp" honom å jag upplever det inte som han knäcker av.
Har bara hört så många säga det om olika hästar och när man börjar tänka och fundera så blir man lite förvirrad!
 
Jag har ridit en helt underbar ponny som ridläraren sa bara knäppte av i nacken. Han arbetade inte med bakbenen och ryggen. Hon sa att han inte sökte sig fram till bettet och jag skulle länga honom (formen) så att han skulle börja arbeta med bakbenen. Hon sa även att på honom (ponnyn) gör det ingenting om han går med mulen i sanden som en stövare men skulle det varit en annan häst skulle jag sagt till. Så den ponnyn arbetar inte men gör det om han söker sig mer mot bettet och går i en lägre form. Han var även för spänd för andra dagen jag red honom så sa hon att han var mer avslappnad. Jag vet inte om det kommer hjälpa på din häst men det är så jag skulle "göra" på honom.

Hoppas att du förstår någorlunda...
 
Nej, antagligen gör den inte det. Bakom hand och bakom lod är två olika fenomen som har mycket lite med varandra att göra.
 
Det heter KNÄPPA av inte knäcka av som så många här på buke döpt om det hela till.
Knäckt av då har man brutit av nacken...
 
ha ha :rofl:

Nä, jag tror inte att hästen har brutit nacken...inte än i alla fall!! (det var roligt)


Härmed ändrar jag rubriken till Knäppa av i nacken!!
 
Det är så, att har man mkt "böjning" på ett ställe, blir det mindre på ett annat. Ofta får hästarna genom felaktig ridning (böjningar) för stor rörlighet vid 3:e/4:e eller vid 7:e halskotan. Det leder till att de andra kotorna "håller fast sig", så att halsen får 1 eller 2 "knäckar" istället för att bli en mjuk båge, som en kvist man kan böja lite lätt utan att den går av. Målet är en jämn böjning (även i 3:e/4:e). Om du upplever att du har ett jämnt stöd, behöver du nog inte vara orolig.
 
Tack! :bow:
Då har jag svar på tal nästa gång någon nämner "knäcka av i tredje halskotan"!!
Mycket värdefull information!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 133
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 459
Senast: tuaphua
·
F
Kropp & Själ Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har...
2
Svar
34
· Visningar
1 723
Senast: Fruentimber
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 246
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp