Knäckebröd..?

Flipp

Trådstartare
Läste på www.agria.se att knäckebröd inte är nyttigt för kaniner. visste jag inte, har gett mina kaniner både knäckebröd och annat hårt bröd=/
har en kaninbok där det står att man ska ge hårt bröd ungefär var tredje dag eller något liknande. :( ganska svårt att veta vilka källor som är pålitliga tyvärr.

stod också att man helst inte skulle använda hyvelspån/sågspån. sågspån är väl ganska självklart att man inte använder (det är ju så pass finfördelat), men hur är det med kutterspån och halm?
hur funkar det egentligen att använda en handduk/heltäckningsmatta i buren som det står på agria?
 
Det verkar ju helt knäppt med handduk lr heltäckningsmatta till kanin! Den måste ju bli helt nerpissad och äcklig!
 
hmm...
jag har kutterspån till mina och dom har då inte tagit skada av det...
brödbitar får dom oxå oxh dom lever och frodas...

tyvärr så skrivs det så mycket olika. men ibland så får man lixom använda sitt eget sunda förnuft. har man gett något till djuret som d inte mått dåligt av så finns det ju ingen anledning till att inte fortsätta.
men dom kanske menar att man inte ska ge gammalt bröd med tanke på mögel..men sånt kollar man ju innan...
 
Kutterspån är dels ofta gjort av gran som innehåller vad-det-nu-heter vilket inte är bra för de, och dels är det så pass dammigt att de kan få problem med luftvägarna.
Halm suger ju inte upp någonting så det är iaf inget jag skulle använda i botten, om inte som bomaterial då, alternativt om man har något som suger upp bra under halmen.
Kan knappast tänka mig att det är speciellt fräscht med handduk/heltäckningsmatta :crazy: Såvida inte djuret är rumsrent såklart :bow:

Vet inte hur det är med brödet däremot men kan kanske ha att göra med innehållet? Kaniner är ju veganer och bröd innehåller ju oftast mjölk, ägg, osv..
 
Terpentin är nog ordet du söker. :)
Knäckebröd är visst ganska fett, så vad jag har förstått är det en av anledningarna till att de inte ska ha för mycket.
 
Mina kaniner är utekaniner, de har ett litet lager spån underst för att suga upp kiss, därefter ett tjockt lager halm, och det funkar bra tycker jag!
Heltäckningsmatta borde man inte ha i permanenta burar (enligt mig), däremot har jag det i transportbur på tävlingar eftersom det är förbjudet med både halm, hö och spån.

Gällande knäckebröd får mina kaniner det lite då och då, cirka en halv "macka" kanske två gånger i månaden... tror dock inte att det tillför så mycket vad gäller näringen, utan endast som sysselsättning och för att det är gott. :)
 
Hej!

Känner igen det där. När jag skaffade min kanin så har jag till o från kollat i böcker, på internet o med veterinär vad för o hitta en bra foderstat till min kanin men överallt så står det helt olika! :confused: :devil:

Så ringde jag till Roslagstulls Veterinärklinik, :idea: här i Sthlm, där de e spec på smådjur o kaniner o genom de fick jag ett info-blad som de hade gjort ang kaniner o dess skötsel. Allt utom hö räcknas som godis för dem. Jag brukar dock torka bröd favoriten solrosbröd o ge ibland, (varje dag så bortskämd han e o bra på o tigga o se söt o snäll ut.... *ehe....* )

Jag har min mestadels inne o har därför köpt billiga små dörrmattor så han inte ska behöva halka runt överallt annars :p. Dessa har jag lagt utanför buren o på ställen där han tycker om o ligga o sova på dagarna tex bakom soffan o under mitt databord. Jag provade o ha en i buren o jag tror han tyckte om den, visst fick man tvätta den ibland men jag tog bort den då han började gräva o bita i den, men det för han gjorde mig galen :mad: då han gjorde detta.
Jag ska givetvis berätta att i buren har jag en köpt toahörna av plast här jag har strö som e gjort av papper o lera o heter "Toa-Lätt" som jag tycker funkar mycket bra. Sen e det ju bara o hålla den fräsch varje dag med hjälp av en kattsand-spade. :banana:

Annars skulle jag nog ha halm i buren.
Hoppas du får dina svar! /C
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 031
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp