Knät "hoppar"

Monkie

Trådstartare
Ibland när jag rider får jag lite ont i knäna, framförallt det högra. Igår när jag cyklade kändes det som att det var lite löst, som att det hoppade för varje tramp. Som att knäskålen liksom rörde sig Inte hela tiden, först kanske tio gånger, sen slutar det tio gånger, börjar tre gånger, slutar hundra gånger, börjar hundra gånger...., har aldrig varit med om detta innan. När jag stod upp på jobbet igår kändes det som att det liksom kunde "knäcka till" lite grann då och då.

Idag är det lite ömt. Eller mer, en lite konstig obehaglig känsla, det känns annorlunda än det andra. Ingen smärta. Ingen svullnad.

Känner att det är lite fånigt att söka sig till vårdcentralen för ett knä som inte gör ont. Jag kan inte frambringa hoppet på egen hand, hur jag än rör benet hoppar det inte, förutom just när jag cyklar.

Nån som varit med om detta, finns det något man kan göra själv? Tänker att jag borde träna upp framsida lår. Är ganska aktiv med promenader, ridning, cykling och ibland jobbning, ingen soffpotatis direkt även om några extrakilon smugit sig på, har väl egentligen ingen övervikt.
 
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar, men tänker att det kan vara en skadad menisk? Eller en inflammation, det finns många strukturer i och runt knät som kan bli inflammerade och kroppen kan reagera lite hur som helst på det.
I vilket läge spökar knät? Alltså när det är böjt, vid belastning, när det är rakt..?
Kontakta en läkare eller sjukgymnast!
 
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar, men tänker att det kan vara en skadad menisk? Eller en inflammation, det finns många strukturer i och runt knät som kan bli inflammerade och kroppen kan reagera lite hur som helst på det.
I vilket läge spökar knät? Alltså när det är böjt, vid belastning, när det är rakt..?
Kontakta en läkare eller sjukgymnast!
Det finns inget speciellt läge, ibland när jag står rakt upp, då och då liksom knäcker det till lite. Och när jag cyklade igår. Inte smärtsamt, men ganska obehagligt. Om jag går till läkare har jag bara detta att säga, det gör inte ont någonstans när man klämmer och oavsett hur jag böjer kan jag inte frambringa ett exempel. Det kommer lite som det vill, då och då. Känns som knäskålen rör sig. Som att jag skulle behöva oljas. Idag känns det lite annorlunda i hela knät, men inget som går att lokalisera. Jag är inte halt.

Läste om meniskskada, stämmer till viss del, men tänker att jag borde ha ont/problem hela tiden om det är en menisskada?
 
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar, men tänker att det kan vara en skadad menisk? Eller en inflammation, det finns många strukturer i och runt knät som kan bli inflammerade och kroppen kan reagera lite hur som helst på det.
I vilket läge spökar knät? Alltså när det är böjt, vid belastning, när det är rakt..?
Kontakta en läkare eller sjukgymnast!

Nej, det där låter inte som en skadad menisk.
 
Ibland när jag rider får jag lite ont i knäna, framförallt det högra. Igår när jag cyklade kändes det som att det var lite löst, som att det hoppade för varje tramp. Som att knäskålen liksom rörde sig Inte hela tiden, först kanske tio gånger, sen slutar det tio gånger, börjar tre gånger, slutar hundra gånger, börjar hundra gånger...., har aldrig varit med om detta innan. När jag stod upp på jobbet igår kändes det som att det liksom kunde "knäcka till" lite grann då och då.

Idag är det lite ömt. Eller mer, en lite konstig obehaglig känsla, det känns annorlunda än det andra. Ingen smärta. Ingen svullnad.

Känner att det är lite fånigt att söka sig till vårdcentralen för ett knä som inte gör ont. Jag kan inte frambringa hoppet på egen hand, hur jag än rör benet hoppar det inte, förutom just när jag cyklar.

Nån som varit med om detta, finns det något man kan göra själv? Tänker att jag borde träna upp framsida lår. Är ganska aktiv med promenader, ridning, cykling och ibland jobbning, ingen soffpotatis direkt även om några extrakilon smugit sig på, har väl egentligen ingen övervikt.


Jag har ett sådant högerknä, glappande knä som jag kallar det. Jag får knäcka rätt det varje dag, oftast när jag är i vila, men det händer även att jag får stanna och knäcka rätt det när jag går. Springa funkar konstigt nog bra, då håller det sig i läge. Jag är överrörlig i både knän, axlar och armbågar.

Har aldrig brytt mig om att söka för det eftersom det inte gör ont, men jag skulle gissa på att sjukgymnasten kan ge en övningar att stärka upp knät och musklerna runt om.
 
Sjukgymnast, träningscykel, och "hoppas" att knäet krånglar.
Jag tänker att det kanske inte gör ont nu, men om du inte kollar upp det och tränar rätt kan det bli värre och göra ont i framtiden.
 
Jag har ett sådant högerknä, glappande knä som jag kallar det. Jag får knäcka rätt det varje dag, oftast när jag är i vila, men det händer även att jag får stanna och knäcka rätt det när jag går. Springa funkar konstigt nog bra, då håller det sig i läge. Jag är överrörlig i både knän, axlar och armbågar.

Har aldrig brytt mig om att söka för det eftersom det inte gör ont, men jag skulle gissa på att sjukgymnasten kan ge en övningar att stärka upp knät och musklerna runt om.
Obehagligt det låter. Jag behövde inte göra något annat när jag stod än att lägga vikten på det andra benet och flytta högerbenet lite. Under cyklingen gick det inte att göra något, det hoppade bara runt.

Tror jag ska boka en tid hos sjukgymnasten innan det blir värre, har gjort lite spännövningar för lårmuskeln hemma idag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 096
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 174
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 230
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har skrivit här på bukefalos i ungefär två och ett halvt år tror jag. Och ett av dom första inläggen som jag gjorde var om att jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 607
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp