Knäledsinflammation...

mirage

Trådstartare
Hade ute en massör till hästen som tittade på Mirages ena framknä som han blivit behandlad för kotledsinflammation i. Berättade då att man kan se och känna, om man lyfter upp benet, på knät ifall det är en inflammation eftersom det då blir mjukt och lite svampigt. Mirage var helt torr i knät. Veterinären tror fortfarande på knäledsinflammation.

Så vad säger ni alla proffs? ;) Är det så att om hästen har en ledinflammation så blir leden(?) svampig (ökad ledvätska?)? Om det stämmer, varför kollar inte veterinärer på det och utesluter knäledsinflammation för att felsöka nästa del av kroppen? Eller det kanske de duktiga veterinärerna gör men inte min!? :o :confused:

Någon som vet eller har en riktigt bra gissning?

Hade ute en massör till hästen som tittade på Mirages ena framknä som han blivit behandlad för kotledsinflammation i.

Alltså allvarligt talat :rofl: :rofl:

Till din fråga, Nej det är inte alls så att leden måste bli svampig för att det skall vara en inflammation i den.
Finns massvis med hästar som har torra och fina leder som ändå drabbas av inflammationer.

Att en häst har gallor har oftast inget med ledinflammationer att göra.

Först böjer ju vet hela benet och sedan en led i taget, bedövar den led dom misstänker att inlflammationen finns i och böjer om. På så sätt kör man uteslutningsmetoden och kan hitta den led problemet sitter i.

Alltså om hästen är halt i kotleden och den bedövas och hästen sedan är ohalt efter böjprov sitter ju problemet i kotleden.

Jo jag förstår att gallor inte kommer därifrån och det var inte det jag syftade på öht faktiskt. Nu pratade jag dessutom om knäleden och inte om kotleden. Massören kollade förstås inte på knät i första hand utan kom fram till lite andra låsningar. Han berättade även om knäleden och att om den var torr fanns det ingen inflammation. Poängen var att han trodde att det kanske inte var knäledsinflammation utan en överansträngd tåsträckare som hästen reagerade på på böjprovet och anledningen till att jag frågade är att jag är nyfiken på om det kan stämma? Massörens teori är framlagd för veterinären och han tyckte att det fanns en chans att massören hade rätt (om problemen alltså) men tyckte ändå att vi skulle behandla för knäledsinflammation.

Någon som har några vettiga svar som kan hålla sig för skratt när man ställer en seriös fråga?

jag tog kotan som ett exempel, men byt ut exemplet mot knäleden då om det blir enklare så får du samma resultat fast med knäleden istället.

Om du läser citatet igen så förstår du varför man inte kan hålla sig för skratt, men jag kan ju avslöja att jag undrar hur man kan behandla kotledsinflammation i knäet

Liknande trådar

Hästvård Min ponny (16 år) har haft upprepade inflammationer i bakbenen sedan jag köpte honom för 1.5 år sedan. Vad jag vet hade han även...
Svar
14
· Visningar
1 785
Senast: Speedway
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen... 2
Svar
38
· Visningar
7 488
Senast: Ingela_S
·
N
Hästvård Finns det någon här som har tagit beslut att ta bort sin älskade vän som är sjuk men som "kanske" kan bli frisk? Har hamnat i en...
Svar
7
· Visningar
1 268
Senast: Saigon
·
Dressyr Ja, jag har ett tränarproblem. Eller, inte problem egentligen, men behöver råd hur jag ska göra.. Jag har en D-ponny, 8 år gammal... 2
Svar
30
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka