S

Sparf

Hej

Jag lider av dåliga knän och när jag böjer på speciellt höger knä så låter det ungefär som om man klämmer brosk mellan två stenar:angel:

Jag får väldigt ont i höger knä när jag är ute och går och känner verkligen att jag behöver ett stöd för knät, av något slag.
Jag har testat en sorts knäskydd som bara var något man drog på över knät (fanns inget hål eller något för knäskålen, som det finns på andra skydd) men den kasade bara ner, och lika så med bandage.

Jag behöver inte ha något skydd när jag rider (möjligtvis bara efteråt när man hoppat av hästen och ska börja gå på marken igen, för då kan det ibland kännas som om båda knäna är felvridna) utan mest när jag är ute och går / till vardags.

Då, till frågan: Vart kan jag hitta bra skydd för knäna som sitter uppe och ger ett bra stöd?

Jag ska kolla upp mina knän men tills dess behöver jag ett bra stöd. Finns det några ideer om vart jag kan hitta?

Tack på förhand

/sparf

Sv: Knästöd

:) jippi:)
en till som har samma problem som mig! .. det trodde jag inte.. så skoj!

Men det är ju inte så skoj själva problemet:( Jag hade vulkan skydd som var underbara men efter några tvättar gled de oxå och jag har inget tips alls faktiskt... Tyvärr men det var trevligt att höra om en tll som mig..
Lycka till med andra svar

Haha, vad "skönt", på sätt och vis:) Lindrar kanske inte smärtan men, som du säger, är det kul att veta att någon mer har problemet =)

Vart kan man kolla upp om de där Vulkanskydden? Och hur mycket kostar de/st?

Tack för svaret:D

på intersport, stadium eller annan sportbutik..

Har du fått svar på vad det kan vara?

Jag har ssamma problem. Jag vet nu vad det är, men det gör inte mindre ont ör det.

Jag har bara ett par billiga som man får dra upp lite då och då. De är köpta på en marknad. Vet inte vad du ska köpa för skydd. Min jkompis har också ont i knäna och hon har ett sånt emd hål för knät, men det hjälper inte så jätte mkt är bara dyrt.

MEn jag tror mig ha en lösning på varför du har ont i knäna när du är ute och går. För jag har det när jag går och springer eller bara står. Men när jag sitter på hästryggen har jag inte ont alls. Det är för att JAG har en vinkel i knär som normalt är på 10 grader, min är på 17-18 grader. DEt gör att man skjuter benet som går up i knät snet och skaver då lite i knäskålen. Min läkare berättade detta för mig. Du kasnke även står med fötterna lutande inåt? då kan man fixa hålfotsinlägg som gör att man rättar upp foten och då bli vinkeln i knät mindre. Man får seutom akta sig för vissa skor, det ska ha en ordentlig sula, inga converse eller vans :cry: Skorna ska ockås vara stadig mot hälen.

Jag har fortfarande ont i mina knän men det är inte lika farligt längre.
min läkare sa deutom att jag skulle rida så mkt som möjligt efter som när man rider vinklar man knät "utåt" och det är derför jag inte har ont i alla fall när jag rider.

Hoppas det löser sig emd dina knän, hoppas det gör det för mig också.

Jag har ett som har skenor på sidorna av knät. Har ioförsig inte provat rida med det men brukar ha det hela dagarna när jag jobbar (industri) och det har aldrig glidit ner. Sitter väldigt stadigt och det känns mycket bättre i knät, står och vrider det mycket när jag jobbar :crazy: . Köpt på någon sportaffär. Och det är inget hål för knät.

Hej

Jag lider av dåliga knän och när jag böjer på speciellt höger knä så låter det ungefär som om man klämmer brosk mellan två stenar:angel:

Jag får väldigt ont i höger knä när jag är ute och går och känner verkligen att jag behöver ett stöd för knät, av något slag.
Jag har testat en sorts knäskydd som bara var något man drog på över knät (fanns inget hål eller något för knäskålen, som det finns på andra skydd) men den kasade bara ner, och lika så med bandage.

Jag behöver inte ha något skydd när jag rider (möjligtvis bara efteråt när man hoppat av hästen och ska börja gå på marken igen, för då kan det ibland kännas som om båda knäna är felvridna) utan mest när jag är ute och går / till vardags.

Då, till frågan: Vart kan jag hitta bra skydd för knäna som sitter uppe och ger ett bra stöd?

Jag ska kolla upp mina knän men tills dess behöver jag ett bra stöd. Finns det några ideer om vart jag kan hitta?

Tack på förhand

/sparf

back on track har knästöd, sök på google så hittar du nog nån bra hemsida, har glömt bort vart jag hra sett dom, men många ridsportbutiker har back on track prylar

Aj aj aj, låter inte kul.

Vet inte om apoteket har ngt, man kan ju ringa till hjälpmedelcentralen kanske?:smirk:

Hoppas du hittar ngt bra för ditt knä, själv skulle jag behöva ngt för höften:D ;)

Jag har ssamma problem. Jag vet nu vad det är, men det gör inte mindre ont ör det.

Jag har bara ett par billiga som man får dra upp lite då och då. De är köpta på en marknad. Vet inte vad du ska köpa för skydd. Min jkompis har också ont i knäna och hon har ett sånt emd hål för knät, men det hjälper inte så jätte mkt är bara dyrt.

MEn jag tror mig ha en lösning på varför du har ont i knäna när du är ute och går. För jag har det när jag går och springer eller bara står. Men när jag sitter på hästryggen har jag inte ont alls. Det är för att JAG har en vinkel i knär som normalt är på 10 grader, min är på 17-18 grader. DEt gör att man skjuter benet som går up i knät snet och skaver då lite i knäskålen. Min läkare berättade detta för mig. Du kasnke även står med fötterna lutande inåt? då kan man fixa hålfotsinlägg som gör att man rättar upp foten och då bli vinkeln i knät mindre. Man får seutom akta sig för vissa skor, det ska ha en ordentlig sula, inga converse eller vans :cry: Skorna ska ockås vara stadig mot hälen.

Jag har fortfarande ont i mina knän men det är inte lika farligt längre.
min läkare sa deutom att jag skulle rida så mkt som möjligt efter som när man rider vinklar man knät "utåt" och det är derför jag inte har ont i alla fall när jag rider.

Hoppas det löser sig emd dina knän, hoppas det gör det för mig också.

Jag har ont i knäna mest när jag går men inte lika farligt när jag springer, men då hamnar 2det onda" på en annan punkt under knäskålen istället. Men som du säger med vinklar, jag skulle faktiskt kunna tro att mina knän är mer utåtvinklade också, för jag har heller aldrig ont i knäna när jag rider utan bara i vissa fall när jag ska hoppa av och försöka gå normalt igen.

Fötterna går jag mer utåt med än innåt och har inga problem med plattfot eller sånt:p Och skor med tjocka och rejäla sulor får jag nåt så fruktansvärt ont i knäna av så det är inte sant! så converse för mig är gudomligt:D Helst barfota:rofl:

Men tack för din beskrivning!

Apoteket har endel, finns en butik som heter Orthosia (eller nåt´liknande) i E-tuna o de har oxå endel.
Det enda som hjälper mig är dock att rida med mkt långa läder eller helt utan stigläder... :crazy:

Jag har ett som har skenor på sidorna av knät. Har ioförsig inte provat rida med det men brukar ha det hela dagarna när jag jobbar (industri) och det har aldrig glidit ner. Sitter väldigt stadigt och det känns mycket bättre i knät, står och vrider det mycket när jag jobbar :crazy: . Köpt på någon sportaffär. Och det är inget hål för knät.
Är de specialgjorda bara för dig eller går de att kunna köpa/titta på någonstans? De låter väldigt bra=)

på intersport, stadium eller annan sportbutik..

Har du fått svar på vad det kan vara?
okej, tack:)

Jag har inte varit hos någon läkare än:o Men jag borde egentligen gå dit ganska snart.. När speciellt det ena knät ibland dessutom "felvrider" sig så det knappt går att räta på det så skulle jag gärna vilja veta vad som ligger till grund liksom. Hmm, jag får ta mig i kragen och betälla en tid

Aj aj aj, låter inte kul.

Vet inte om apoteket har ngt, man kan ju ringa till hjälpmedelcentralen kanske?:smirk:

Hoppas du hittar ngt bra för ditt knä, själv skulle jag behöva ngt för höften:D ;)
Vad smart:idea: tack för tipset! :banana:

Jag kan inte rida i korta läder heller, då får jag problem med vristerna också. Kan man inte bara ha felfria knän!?! är det så svårt!? :mad:

Har typ samma problem och har sånna blåa skydd (vulkan tror jag) med hål för knäskålen. Tycker dom funkar jättebra och dom åker inte ner. Gäller att inte ta en för stor storlek!

Det har inte med dina fötter att göra då? Jag fick (på remiss) ilägg speciella för mina fötter genom ortopeden, knäna blev MYCKET bättre av det!

Okej, de är värda att testa, de där vulkanskydden. Men hur vet man att det inte är en för stor storlek?

Jo, det kan ju mycket väl vara så att det ligger i fötterna, så att säga. jag är iallafall inte plattfot, snarare för mycket åt andra hållet. När jag går med fuktiga fötter på en brygga tex så sitter inte ens hälen och "trampdynan" ihop på avtrycket. Sen så går det dåliga knän i släkten också.. men det kanske inte spelar någon större roll?

Fast ioförsig så får jag väldigt ont i och under knäskålen när jag måste gå med foten lite felvinklad en längre bit. ?

Be om hjälp i affären, kan dom inte hjälpa dig så skulle jag säga att du borde ta en mindre stl än vad du tror passar...
Tycker absolut att det låter som att du ska å och kolla upp dig för att ev. få skoinlägg! Gjorde avsevärd skillnad för mig iaf!

Problemet är bara att jag inte vet riktigt vilket affär jag ska vända mig till:o Förslag?
jag skulle vilja kolla upp knäna, kan ju liksom inte bara skylla på att det går i släkten numer. Likt förbannat så kanske man skulle kunna åtgärda något litet "fel" iallafall. Men skoinlägg är väl mest till för de som är plattfotade?

Snälla besök en naprapat det är det bästa jag någonsin gjort!
Jag har numera aldrig problem med knäna eller ryggen, vilket jag hade stora problem med förut.

Så ta genast kontakt med en bra naprapat!:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
747
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 387
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka