Knep för att kyla ner inomhus under sommaren

Vår lägenhet har också fönster åt ett enda håll, tack och lov ingen kvällssol för då hade jag nog flyttat efter sommaren 2018 😅

Persienner i kombination med mörkläggningsgardiner gör enorm skillnad, viktigt att vänta till kvällen med att dra undan dem. Vi har lite olika rullgardiner och vanliga längder från blandade tillverkare, alla funkar toppen oavsett färg.

Något jag uppskattar otroligt mycket är golvfläktar, med hjälp av två stycken så lyckas vi vädra ut rätt bra på kvällarna och på dagarna håller de luften i rörelse. Ljudet vänjer jag mig vid, det är åtminstone bättre än den tryckande värmen.

Ett annat tips är att fylla frysen med is och kylklampar. Det är skönt att rulla in i handdukar, ha i dricka/vattenflaskor eller hänga framför fläktar.

Edit: Hade skaffat en liten AC för länge sedan om våra fönster hade gått att låsa i ett läge där en slang fått plats 😑 De gör enorm skillnad i de lägenheter jag besökt!
 
Tack för alla tips!
Lutar åt att mörkläggningsgardiner blir enklast att prova först, skulle behöva få det mörkare också så då slår jag två flugor i en smäll.
Problemet är att fönstret sitter i ett hörn så det går inte att ha ett fäste till vänster om fönstret. Fästena sitter liksom ovanför. Ska klura lite på en lösning.
 
Synd, det är lite suboptimalt att först släppa värmen ända innanför fönstret och sen försöka reflektera. Det bästa är att hålla värmen helt på utsidan. Finns inget att montera på utsidan av fönstret?
Jag som har funderat på att sätta upp solskydd på mina fönster som går från golv till tak, då borde jag sätta det utan på?
 
Om möjligheten finns är det överlägset för värmen , för ljuset funkar vilket som.
Hur är det med dem silverdukar som man lägger ovanpå bilar, är dem tillräckligt bra?
Har en enorm jag hade eventuellt kunnat spänna upp på utsidan, egentligen är det inga fönster utan vikdörrar i glas som leder ut till trädäcket.
De är ju alltid stängda dagtid för att inte släppa in värme (eller flugor).

Tittade på solskydd med sugproppar, men hittar bara i 58x125 i största storlek och det kommer fortfarande släppa in en del sol, men kanske bättre än inget?
 
Hur är det med dem silverdukar som man lägger ovanpå bilar, är dem tillräckligt bra?
Har en enorm jag hade eventuellt kunnat spänna upp på utsidan, egentligen är det inga fönster utan vikdörrar i glas som leder ut till trädäcket.
De är ju alltid stängda dagtid för att inte släppa in värme (eller flugor).

Tittade på solskydd med sugproppar, men hittar bara i 58x125 i största storlek och det kommer fortfarande släppa in en del sol, men kanske bättre än inget?
Ja, det är den typen av film, men den går att köpa på metervara för vanliga fönster om jag minns rätt.

Sen klipper man till och limmar på. Fast du kanske ville ha en lösning som man sätter på och tar av efter behov?
 
Ja, det är den typen av film, men den går att köpa på metervara för vanliga fönster om jag minns rätt.

Sen klipper man till och limmar på. Fast du kanske ville ha en lösning som man sätter på och tar av efter behov?
Precis, inget permanent, men helst inget man behöver ta ner för att öppna dörrarna egentligen.
 
Hur är det med dem silverdukar som man lägger ovanpå bilar, är dem tillräckligt bra?
Har en enorm jag hade eventuellt kunnat spänna upp på utsidan, egentligen är det inga fönster utan vikdörrar i glas som leder ut till trädäcket.
De är ju alltid stängda dagtid för att inte släppa in värme (eller flugor).

Tittade på solskydd med sugproppar, men hittar bara i 58x125 i största storlek och det kommer fortfarande släppa in en del sol, men kanske bättre än inget?

Silverduk gör jätteskillnad om man hänger den på utsidan! Jag har satt duk på pinnar, som en gammaldags rullgardin, och hänger på ovansidan av fönstret. Det är många grader svalare inomhus än ute när det är som varmast.

Det som gör störst skillnad är helt enkelt om solstrålarna aldrig får träffa rutan.
 
Tack för alla tips!
Lutar åt att mörkläggningsgardiner blir enklast att prova först, skulle behöva få det mörkare också så då slår jag två flugor i en smäll.
Problemet är att fönstret sitter i ett hörn så det går inte att ha ett fäste till vänster om fönstret. Fästena sitter liksom ovanför. Ska klura lite på en lösning.
Jag har en mörkläggningsgardin på vardera fönster så man behöver inte ha två gardiner till ett fönster, tänker jag. Angående fäste kan du kanske fästa stången med en krok i motsatta väggen på något vis?

När det var som varmast togs sig värmen in genom fönsterna men inte igenom mörkläggningsgardinerna. Växterna mådde ju inte bra, mina svarta gardiner blev solblekta, men i rummet var det svalare, men mellan fönster och gardin var det asvarmt! Det är därför jag tror att persienn skulle göra ett gott jobb där. Nu hade jag inte råd att köpa persienner till 4 fönster och en balkongdörr, men tror det hade sänkt temperaturen lite till.
 
Det här var ju smart, läste på nätet. Vet inte om det funkar men åtminstone är det inte dyrt att prova:

Gör en egen luftkonditionering – med en fläkt och en skål med is
Har du ingen AC – ordna en egentillverkad luftkonditionering. Fyll en grund skål med mycket is. Ställ skålen framför fläkten och dra i gång den. I takt med att isen avdunstar, kommer luften i rummet att kylas ner .
 
Det här var ju smart, läste på nätet. Vet inte om det funkar men åtminstone är det inte dyrt att prova:

Gör en egen luftkonditionering – med en fläkt och en skål med is
Har du ingen AC – ordna en egentillverkad luftkonditionering. Fyll en grund skål med mycket is. Ställ skålen framför fläkten och dra i gång den. I takt med att isen avdunstar, kommer luften i rummet att kylas ner .
Jag buntbandar fast kylklampar i fläkten när det blir orimligt varmt inne, samma effekt olika utföranden.
 
Tack för alla tips!
Lutar åt att mörkläggningsgardiner blir enklast att prova först, skulle behöva få det mörkare också så då slår jag två flugor i en smäll.
Problemet är att fönstret sitter i ett hörn så det går inte att ha ett fäste till vänster om fönstret. Fästena sitter liksom ovanför. Ska klura lite på en lösning.
Du behöver inte sätta gardinen i väggen. Du kan sätta den inne i fönsterkarmen (se bild). Viktigt bara att man har 1-2 cm luft mellan gardinen och fönstret om man har treglasfönster. Annars kan fönstret spricka.

IMG_9057.jpeg
 
Du behöver inte sätta gardinen i väggen. Du kan sätta den inne i fönsterkarmen (se bild). Viktigt bara att man har 1-2 cm luft mellan gardinen och fönstret om man har treglasfönster. Annars kan fönstret spricka.

Visa bifogad fil 117790
Tack för tips! Öppnas det där fönstret utåt? Mitt går inåt. Plus att det inte är nåt standardmått så måste isf måttbeställa (= dyrt). Blir nog enklast/billigast med gardinstång. 🤔
Det är tvåglasfönster.
 
Tack för tips! Öppnas det där fönstret utåt? Mitt går inåt. Plus att det inte är nåt standardmått så måste isf måttbeställa (= dyrt). Blir nog enklast/billigast med gardinstång. 🤔
Det är tvåglasfönster.
Det får sämre effekt om du har gardinen en bit innanför fönstret. Då kommer ljuset ändå in och värmer luften mellan gardin och fönster. Sedan är gardinen rätt svagt hinder för värmen att spridas vidare i rummet.

Ikea har rullgardiner man kan kapa själv. Inte säker på vilka typer av tyg de finns med. Kanske finns sorter som också går att kapa?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp