Knep för att kyla ner inomhus under sommaren

Har du ett brevinkast i dörren så prova att ha det öppet samtidigt som fönstret för att få lite korsdrag.

En variant jag kör är att starta köksfläkten. Har öppen dörr, öppna fönster, fläkt och köksfläkten igång under kvällen innan jag ska sova 😅 Orimligt varmt i min lägenhet och kan inte heller skapa korsdrag, dörren är bara i lite vinkel till väggen med fönstren och hela sidan mot sol från lunch till solnedgång 🙈

Förtydligande. Då dras alltså mer av den svalare kvällsluften in i lägenheten.
 
Tack för tips! Öppnas det där fönstret utåt? Mitt går inåt. Plus att det inte är nåt standardmått så måste isf måttbeställa (= dyrt). Blir nog enklast/billigast med gardinstång. 🤔
Det är tvåglasfönster.
Ja, mitt fönster öppnas utåt. Har ett par små fönster som öppnas inåt och det är ju så klart bökigt att ta ner rullgardinen för att vädra. Jag tror att Jotex har vanliga gardiner som är mörkläggande. Dock är det som andra säger så att värmen kommer in mer när avståndet till fönstret ökar. Längden är som sagt inga problem. Du kapar enkelt själv.
 
Det får sämre effekt om du har gardinen en bit innanför fönstret. Då kommer ljuset ändå in och värmer luften mellan gardin och fönster. Sedan är gardinen rätt svagt hinder för värmen att spridas vidare i rummet.

Ikea har rullgardiner man kan kapa själv. Inte säker på vilka typer av tyg de finns med. Kanske finns sorter som också går att kapa?
Absolut är det bäst att ha det så nära som möjligt, men om det inte går så håller jag inte riktigt med om att gardinen är ett svagt hinder för värmen att spridas vidare i rummet. I mitt fall var det enorm stor skillnad på att ha mörkläggningsgardin och att inte ha, de satt på vanlig gardinstång ovanför fönstret.

Mellan fönster och gardin var det kokhett, i rummet inte, det gjorde stor skillnad, men jag var noga att hålla gardinen för hela fönstret så att sol och värmen inte kom in i någon springa emellan.
 

Bifogade filer

  • IMG_9059.jpeg
    IMG_9059.jpeg
    80,5 KB · Visningar: 12
Eller så kör man både och! I sovrummet har jag tre stora fönster. Där har jag både mörkläggande rullgardiner från Jysk och dessa gardinlängder från Jotex.
https://www.jotex.se/twilight/twili...As4nOg0g6HykTzI3qCwDh6rqafhDHqlRoCIIIQAvD_BwE

Gardinlängderna mörklägger riktigt bra! Se foto där solen ligger på och enbart gardinlängderna är fördragna (rullgardiner ej nerdragna bakom).
Det är sådana från jotex jag har, riktigt bra faktiskt. Perfekt får någon med migrän som jag!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp