Knep för att kyla ner inomhus under sommaren

Rosett

Trådstartare
Ännu en sommar närmar sig och min lägenhet är varm. Det har i vår varit upp till 23-24˚ fast elementet är av. Har haft 23˚ i några veckor nu. Vädrar nästan hela dagarna men det hjälper inte.
Ser inte fram emot 2-3 månader med 30˚ (och över) inomhus. 🥵
Har bara ett fönster så kan inte göra korsdrag. Har två fläktar men blir vansinnigt torr i ögonen av dem.

Så har börjat fundera på att köpa en AC.
Men visst ska man ha en slang ut genom fönstret då? Isf kommer det ju bara in mer varmluft genom fönstret och ACn kyler alltså ner den varma utomhusluften som kommit in(?)
Finns det modeller utan slang ut?
Ljudnivån är också ett problem.

Nån i huset brukar ha silverfärgade plattor som täcker fönstret och reflekterar solstrålarna. Såna har jag också funderat på att skaffa men det skulle bli väldigt mörkt inomhus då plus att jag har direkt sol bara ca kl 10-12:30.

Hur löser ni värmeproblemet?
 
Ännu en sommar närmar sig och min lägenhet är varm. Det har i vår varit upp till 23-24˚ fast elementet är av. Har haft 23˚ i några veckor nu. Vädrar nästan hela dagarna men det hjälper inte.
Ser inte fram emot 2-3 månader med 30˚ (och över) inomhus. 🥵
Har bara ett fönster så kan inte göra korsdrag. Har två fläktar men blir vansinnigt torr i ögonen av dem.

Så har börjat fundera på att köpa en AC.
Men visst ska man ha en slang ut genom fönstret då? Isf kommer det ju bara in mer varmluft genom fönstret och ACn kyler alltså ner den varma utomhusluften som kommit in(?)
Finns det modeller utan slang ut?
Ljudnivån är också ett problem.

Nån i huset brukar ha silverfärgade plattor som täcker fönstret och reflekterar solstrålarna. Såna har jag också funderat på att skaffa men det skulle bli väldigt mörkt inomhus då plus att jag har direkt sol bara ca kl 10-12:30.

Hur löser ni värmeproblemet?
Solskydd utanpå fönster är steg ett för att slippa få in värmen (alltså typ markiser)

AC utan möjlighet att dumpa värmen någonstans är meningslöst. Jag har konstruerat särskilda insatser till fönstret där slangen går ut (halva fönstret blir då täckt av denna målade träskiva med slang vilket ytterligare reflekterar värmen men blir givetvis något mörkare än om hela fönstret släpper in ljus)
 
Markiser kan jag inte ha. Men reflekterande plattor innanför fönstret fungerar kanske.
Synd, det är lite suboptimalt att först släppa värmen ända innanför fönstret och sen försöka reflektera. Det bästa är att hålla värmen helt på utsidan. Finns inget att montera på utsidan av fönstret?
 
Solskydd utanpå fönster är steg ett för att slippa få in värmen (alltså typ markiser)

AC utan möjlighet att dumpa värmen någonstans är meningslöst. Jag har konstruerat särskilda insatser till fönstret där slangen går ut (halva fönstret blir då täckt av denna målade träskiva med slang vilket ytterligare reflekterar värmen men blir givetvis något mörkare än om hela fönstret släpper in ljus)
Jag har ett tvådelat fönster, ena delen är ett vädringsfönster på ca 20 cm bredd. Har faktiskt tänkt på att sätta en skiva där med hål för AC-slang men det känns så komplicerat. (Jag är inte så värst händig).
 
Synd, det är lite suboptimalt att först släppa värmen ända innanför fönstret och sen försöka reflektera. Det bästa är att hålla värmen helt på utsidan. Finns inget att montera på utsidan av fönstret?
Det är en hyresrätt så man får inte montera nåt på fasaden plus att som sagt så är det direkt sol bara ca kl 10-12:30, så problemet är väl egentligen att värmen ”stannar kvar”.
 
Ännu en sommar närmar sig och min lägenhet är varm. Det har i vår varit upp till 23-24˚ fast elementet är av. Har haft 23˚ i några veckor nu. Vädrar nästan hela dagarna men det hjälper inte.
Ser inte fram emot 2-3 månader med 30˚ (och över) inomhus. 🥵
Har bara ett fönster så kan inte göra korsdrag. Har två fläktar men blir vansinnigt torr i ögonen av dem.

Så har börjat fundera på att köpa en AC.
Men visst ska man ha en slang ut genom fönstret då? Isf kommer det ju bara in mer varmluft genom fönstret och ACn kyler alltså ner den varma utomhusluften som kommit in(?)
Finns det modeller utan slang ut?
Ljudnivån är också ett problem.

Nån i huset brukar ha silverfärgade plattor som täcker fönstret och reflekterar solstrålarna. Såna har jag också funderat på att skaffa men det skulle bli väldigt mörkt inomhus då plus att jag har direkt sol bara ca kl 10-12:30.

Hur löser ni värmeproblemet?
Vädra på natten när det är kallt och ha fönstren stängda på dagen när det är varmt.
 
Vädra på natten när det är kallt och ha fönstren stängda på dagen när det är varmt.
Så har jag självklart gjort varenda sommar. Hjälper inte.
Stänger fönstret och drar för gardinerna helt innan solen når kanten av fönstret. Det blir ändå inte svalare inne. Möjligtvis sjunker temperaturen en grad eller två under natten men det märks ju inte mer än på termometern.
 
Senast ändrad:
Jag kanske är glad för tidigt, men har flyttat från mitt drivhus till lägenhet! Där hade jag mörkläggningsgardiner för fönsterna dagtid och öppet nattetid. Har du testat just mörkläggningsgardiner och persienner?
Nu bor jag så att solen knappt når lägenheten känns det som, sitter faktiskt just nu i T-shirt och fryser, elementen är fortfarande på. Är inte alls van vid att frysa vid den här tiden så jag gissar att lägenheten inte alls kommer vara lika varm som tidigare var! Ska det bli lika varm sommar som 2018 är jag tacksam för det, för jag mådde oerhört dåligt av värmen.
 
Jag kanske är glad för tidigt, men har flyttat från mitt drivhus till lägenhet! Där hade jag mörkläggningsgardiner för fönsterna dagtid och öppet nattetid. Har du testat just mörkläggningsgardiner och persienner?
Nu bor jag så att solen knappt når lägenheten känns det som, sitter faktiskt just nu i T-shirt och fryser, elementen är fortfarande på. Är inte alls van vid att frysa vid den här tiden så jag gissar att lägenheten inte alls kommer vara lika varm som tidigare var! Ska det bli lika varm sommar som 2018 är jag tacksam för det, för jag mådde oerhört dåligt av värmen.
Inte testat mörkläggningsgardiner. Är inte de svarta så de ”drar in” värmen?
Vet inte om såna ryms bakom mina vanliga.
Persienner vill jag inte betala för … går nog dessutom inte att montera emellan utan måste isf ha innanför fönstret.
 
Inte testat mörkläggningsgardiner. Är inte de svarta så de ”drar in” värmen?
Vet inte om såna ryms bakom mina vanliga.
Persienner vill jag inte betala för … går nog dessutom inte att montera emellan utan måste isf ha innanför fönstret.
Både persienner och mörkläggningsgardiner stänger ute solen och värmen jättebra var för sig och jag kan tänka mig att dubbelt upp blir ännu bättre. Det var mörkläggningsgardinerna som gjorde att det ens gick att vara i min lägenhet. Solen stod på från morgon till kväll och gick runt huset, jag hade fönster åt två håll i vardagsrummet så det började lysa in runt 10 och slutade när solen gick ner ungefär....

Jag struntade fullständigt i om de ansågs snygga- att få det svalt var viktigare för det andra alternativet gjorde att jag mådde oerhört dåligt.
 
Jag tror att man i varma klimat ibland hänger ypp blöta tygskynken/gardiner framför fönstren, för att svala ner och fukta upp luften som kommer in.
Kanske det kan hjälpa som en relativt enkelt och billig lösning?
 
Jag har ett tvådelat fönster, ena delen är ett vädringsfönster på ca 20 cm bredd. Har faktiskt tänkt på att sätta en skiva där med hål för AC-slang men det känns så komplicerat. (Jag är inte så värst händig).
Det gjorde jag i en annan lägenhet, en plywoodskiva och silvertejp - men den fäste rätt bra bara av lite spänst. Du kan få Hornbach att såga till den om du inte vill göra det själv
 
Solskyddsfilm på utsidan av fönstret?
Det hade vi på vårt supervarma kontor och det gjorde stor skillnad. Filmen syntes inte, så man såg ut genom fönstren som vanligt.

Min förr-förra lägenhet var liten med fönster åt ett håll och med kvällssol. Det var sjukt varmt från kl 16 till solen äntligen försvann bakom husfasaden vid 19.30. Sommaren 2018 blev det nästan olidligt och jag lyckades bara få tag på en enda liten, ynklig fläkt. Allt annat var slut. Den fläkten behövdes för att kyla golvnivån för mina två trettonåriga hundars välbefinnande, så själv kokade jag. Dock blev det stor skillnad när jag drog för mina täta, mörka draperier ordentligt. Så solfilm och täta draperier under de varmaste timmarna är mitt bästa förslag. För eget välbefinnande tycker jag även att en kall, blöt kökshandduk i nacken gör underverk!
 
Håller med om mörkläggningsgardiner! Vi har huset i soligt läge och har alltid mörkläggningsgardinerna nerdragna under dagtid. Gör stor skillnad. Jysk har prisvärda rullgardiner som är mörkläggande.
 
Ännu en sommar närmar sig och min lägenhet är varm. Det har i vår varit upp till 23-24˚ fast elementet är av. Har haft 23˚ i några veckor nu. Vädrar nästan hela dagarna men det hjälper inte.
Ser inte fram emot 2-3 månader med 30˚ (och över) inomhus. 🥵
Har bara ett fönster så kan inte göra korsdrag. Har två fläktar men blir vansinnigt torr i ögonen av dem.

Så har börjat fundera på att köpa en AC.
Men visst ska man ha en slang ut genom fönstret då? Isf kommer det ju bara in mer varmluft genom fönstret och ACn kyler alltså ner den varma utomhusluften som kommit in(?)
Finns det modeller utan slang ut?
Ljudnivån är också ett problem.

Nån i huset brukar ha silverfärgade plattor som täcker fönstret och reflekterar solstrålarna. Såna har jag också funderat på att skaffa men det skulle bli väldigt mörkt inomhus då plus att jag har direkt sol bara ca kl 10-12:30.

Hur löser ni värmeproblemet?
Det man får göra med portabel ac är att täta till fönstret i så stor utsträckning som går. Det ryktas att det finns sådana med två slangar, en för inluft till kompressorn, och den vanliga för utluft från kompressorn. Tyvärr är jag inte säker på om dessa modeller säljs i Europa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp