knepig hund - långt

Fille

Trådstartare
vet inte riktigt vart ja ska börja men får försöka så gott det går. Köpte min hund för lite mer än ett år sedan. han var då runt 9 månader, han är en jack russel hane. Han är världens snällaste mot människor, älskar att mysa men även busa. Dock redan från början hade han svårt för att möta andra hundar ute på promenad, börjar skälla och "dumma" sig. Han är även ofta ganska så stressad av att känna alla dofter. Vi har gått problemhundskurs med honom med flera andra hundar men just då skötte han sig exemplariskt och instruktören undrade vad vi gjorde där över hvud taget. Men vi fick lite tips att träna på osv.
Han har väldigt svårt för gula hundar, speciellt lurviga. Typ golden retrivers eller mopsar som är gula.
I våras bestämde vi oss för att kastrera, vi var bara fodervädrar eftersom han skulle användas till avel men vi trodde inte att han skulle lämna allt för bra gener pga sitt temperament så vi fick köpa honom.
I början efter kastreringen så var han ganska sur på allt o alla, troligen pga smärta. Sen har han börjat se spöken och kan börja skälla fast det inte finns något direkt att skälla på och han är ganska ojämn i humöret. väldigt sällan dum mot människor men ibland går en promenad jättebra och man behöver knappt skämmas alls och ibland tror man att han fått rabies! Han drar mindre ute och markerar inte lika ofta- vilket är positivt.
Vissa säger att det kan ta ganska många månader efter kastrering innan alla hormoner hamnar på rätt plats. Men vi börjar även fundera om det är nåt "fel". Dock är han blank i päls, lagom hull, väldigt pigg, bajsar o kissar normalt, normal aptit osv.
Vi har provat det mesta vid möte med hund - lägga på rygg, ignorera o gå förbi, låta min hund sitta ner o den andra går förbi.
Det som är lite svårt är att vi är flera stycken som promenerar men vi försöker ha samma teknik så att det blir så lika som möjligt.
Jag tror att min hund är rädd och väldigt osäker i sig själv. I helgen ska vi hämta hem en valp, vi har lånat min kompis hund och han blir mkt tryggare med sällskap, så vi får hoppas att det då blir bättre.
Hundspykolog är kontaktad och vi ska även ringa vet och rådfråga.

Har ni några tips eller förslag på vad det kan vara eller hur vi ska bete oss?
 
Sv: knepig hund - långt

Det stämmer att det tar några månader innan hormonerna har ställt om sig efter en kastrering.

Prova skvallerträning. Börja på långt håll och så en liten bit närmare efterhand som han klarar det. Förmodligen har det hänt honom något där en gul hund har varit inblandad. Han behöver lära sig att det är du som har kommandot när ni möter hundar. Det är inte han som ska klara av det själv.
 
Sv: knepig hund - långt

Man lär hunden ta ögonkontakt med matte/husse så snart det är något/någon i närheten. Träna med klicker är nog det enklaste. Börja med att "klicka in" hunden genom att klicka och ge godis så snart hunden tittar på dig. Så småningom kommer hunden själv att ta kontakt när den ser t ex en annan hund en bit bort.
 
Sv: knepig hund - långt

Skvallerträning!! :love:

Jag kan rekommendera TS Eva Bodfälts "Kontaktkontraktet"

Jag vill bara påpeka att man inte klickar in en hund genom att först klicka och sen ge godis. Utan man lägger tex turbo-godis som skinka, kyckling what ever på golvet. När hunden sen biter i god-biten så klickar man.

Jag är själv "inklickad" då med hjälp av ett musikstycke som spelades samtidigt som vi fick äta citron. Musiken stängdes av, citronen slängdes bort. När man sedan spelade musiken igen så flödade citronsaften i munnen utan att det ens fanns en citron i närheten. Klassisk betingning liksom.
Men det sker samtidigt.
 

Liknande trådar

Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 127
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 129
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 598
Senast: alicegard
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 675
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp