Bukefalos 28 år!

Knöl i mungipan?

Fierezza

Trådstartare
Efter höstvilan upptäckte jag en liten knöl i mungipan på min häst. Den syns inte men känns och den fanns inte innan vilan (2 v) så det borde inte bero på bettet. Eller kan det vara en försenad reaktion på bettet? Den sitter där bettat ligger an :(
Hästen visar inget obehag när man känner på den men hon vill inte riktigt stödja på den sidan när hon har bett i munnen. Provade att rida med bett en gång efter upptäckten bara för att se om den störde då annars går hon numera på hackamore pga knölen.

Någon som har en aning om vad det kan vara och framförallt vad man kan göra åt det? Vill gärna höra era erfarenheter!

Kan oxå förtydliga att vet är tilltalad och ska komma förbi så snart han är i krokarna, ansåg att min häst inte var döende...
 
Sv: Knöl i mungipan?

Har du otur så är det en ink (sök i foum finns massor med trådar) och tyvärrr är de inte så lätta att få bukt med. Ska pröva ett nytt medel nu som inte funnits i sverige så länge och det ska tydligen ha ett jätte bra resultat. Men vi får se hur det går.
 
Sv: Knöl i mungipan?

vill inte stressa upp dig men är det en skimmel så kolla under svansen om där finns knölar också, isf kan det vara skimmelcancer..
cancer1.JPG

ja, tumören är som ett halvt äpple :(

skulle så vara fallet så kolla i tråden om skimmelcancer som är upp nu..

annars vet jag inte vad det kan vara, kan ju vara ink men det brukar vara mer utåt.. svårt att äsga när man inte vet exakt vart knölen sitter och så..
 
Sv: Knöl i mungipan?

Hon är brun så det borde inte vara skimmelcancer, men med min tur vet man aldrig ;)

Den lilla knölen sitter högt upp i vecket av mungipan och den syns som sagt var inte men känns.

Storleksmässigt så är den mindre än en ärta så jag har en bit kvar till bilden du visade!

Ink har hon haft på bogen men det var nästan två år sedan vi tog bort den, men borde inte den synas?!
 
Sv: Knöl i mungipan?

Nu har jag läst på om skimmelcancer och när jag läser tycker jag att det stämmer in på hennes knöl. Då dyker nästa fråga upp (tror inte att vet vill svara på mina frågor en söndag em ;) ); Hur tar man bort den? Och hur omständigt/dyrt är det?
 
Sv: Knöl i mungipan?

Inkar kan ligga både under huden och ytligt. Och har hon dessutom haft en inkt tidigare så är det säkert det igen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 072
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: cassiopeja
·
Hästvård När jag tog in min häst för kvällen så upptäckte jag ngt mycket skumt... Hittade först ett sår trodde jag på vä bak just ovanför...
Svar
9
· Visningar
1 849
Senast: Draumsyn
·
Hästvård Hej! Jag har en kbl valack på sju år som jag misstänker kan ha något tandproblem. Jag har märkt nu senaste tiden(1,5 v) då jag...
Svar
7
· Visningar
1 036
Senast: tjalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp