Bukefalos 28 år!

Knöl på ryggen!

_Sascha_

Trådstartare
Har varit borta en vecka och nu när jag kom hem och bytte på mina marsvin och gosade lite med dem så har ena en knöl på ryggen, den sitter bredvid ryggraden, sitter fast i huden och verkar inte göra ont alls. Är jämn eller vad man ska kalla det, mer som en bula kanske man ska kalla det.

Någon som varit med om nåt liknande eller vet vad det är? Ska hålla den under uppsikt såklart och förändras den åker vi till vetrinären men kan det vara en fettknöl eller nåt liknande?
Hon är pigg och frisk i övrigt och 1 ½ år gammal.
 
Sv: Knöl på ryggen!

Mitt marsvin har haft en stor knöl vid en virvel på huden. Den blev bara större och större, tillslut så började lite hud att lossna runt den.
När man klämde runt den kom tjockt var/talg ut. Jag har klämt ut allt som går men det verkar som om att det bara kommer mer!
Just nu har hon en liten knöl. Så man får försöka at tömma den på talg så ofta det går!
Hon har i alla fall inte ont där!
 
Sv: Knöl på ryggen!

Okej, det verkar som det förekommer ibland iallafall.

Lite läskigt att tömma den sådär, hoppas den håller sig i den storlek den är nu:p

Tack för era svar! Haha min pojkvän lyckades skrämma upp mig så mycket så jag blev så himla orolig.
 
Sv: Knöl på ryggen!

Okej, det är ju en hona.. Men det går ju det också, har fettknölarna förändras/växt eller nåt sånt på dina? Eller har de plötsligt funnits där och sen behållt storlek ?

Måste veta vad jag ska hålla utkik efter :) Men i 3 dagar har den ju varit samma storlek så jag hoppas det bara är en fettknöl. Min söta lilla Kotten ju!
 
Sv: Knöl på ryggen!

man ska väl egentligen låta knölarna vara, men jag har tryckt lite försiktigt på knölen varje dag tills den ger med sig och kommer ut och trycker lite varje dag tills allt är ute, beror lite på hur stor den är och så. och klart honor också kan få det, men jag har främst haft det på mina hanar. Är knölen hård, eller lite mittemellan eller mjuk?

Ibland när den har kommit ut, så kan den komma tillbaka, gör den det så är det bäst och låta bli den.

brukar de få cancer eller liknande tror jag inte de brukar få det på ryggen,
har själv haft ett marsvin som fick cancer, samtidigt fick han bettfel, men cancern visade sig i små små knölar på mage och sidan av magen, och inte på ryggen, men det kan ju vara olika från olika marsvin och cancrformer, det var en skinny jag hade som fick det, så man såg ju det ganska tydligt.
 
Sv: Knöl på ryggen!

Knölen har inte förändrats och nu har det ju gått ett tag, den är inte stenhård utan lite mittemellan men sitter fast så att säga.
Hon verkar inte heller ha ont utan skuttar runt som vanligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 740
Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
2 948
Senast: Otherside
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 854
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp med fundering
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp