Bukefalos 28 år!

Knölar på ryggen

Ganesco

Trådstartare
Kan hästar få det av andra anledningar än tryck? För jag har hört att de kan uppstå "fiberknölar" eller vad min vän kallade dem. Det är nämligen så att jag alltid har haft den inställningen att om en häst får knölar på ryggen så är det för att sadeln ligger fel och att den därmed har ont, men nu är det en häst på ridskolan som har fått knölar på ryggen och han reagerar inte negativt på varken sadling, rykt eller då man känner på hans rygg... Har skickat iväg denna fråga till ridskolan, men man lär sig alltid något nytt på här på buke ;)
Så är det någon som vet varför knölar uppstår på hästryggar...?
 
Sv: Knölar på ryggen

Det kan vara proteinknölar, at hästen får för mkt protein i foderstaten:( Min häst har sådana...:cry:
 
Sv: Knölar på ryggen

Det kan vara proteinknölar, at hästen får för mkt protein i foderstaten:( Min häst har sådana...:cry:

Okej, jaa det låter rimligt att det är det han har. Varför är det så negativt? Är inte det bara att minska proteingivan?
 
Sv: Knölar på ryggen

det kan väl också vara "knutar" efter sadeln..Passa sadeln? Om den gör det så är det nog protein
 
Sv: Knölar på ryggen

Vissa hästar kan få knölar av att de inte tål tvättmedlet som vojlocken/schabraket eller täcket tvättats i. Prova att tvätta grejerna utan tvättmedel eller möjligen i Grumme tvättsåpa ( det är mkt milt och de flesta brukar tåla det ). Jag har haft häst sedan 70-talet och har stött på två hästar som reagerat så på tvättmedel.
 
Sv: Knölar på ryggen

*knapplån*

Får jag också vara med....

Vad säger ni om liten knöl som uppstår varje gång hästen jobbas?
Vid ridning och annat arb får min häst en liten knöl precis ovanför ryggraden ca 10 cm från där manken slutar. Pållen har fått detta utan att något legat emot. Han har en utprovad bladsadel som passar perfekt och han rids endast lätt arbete. Ingen kan fatta vad knölen kommer sig av och den försvinner efter en liten stund när man gjort iordning hästen efter det utförda arbetet.

// M
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 352
Senast: klystron
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 815
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp