Knöl efter sadeln

lwt03001

Trådstartare
Har haft min sadel sedan i påskas och sedan en vecka har han fått en knöl efter sadeln varje gång jag har ridit. Den är borta igen nästa dag och den sitter precis på ryggraden där det inte ska vara ngt tryck. Jag tycker verkligen att sadeln passar. Är det ngn annan som varit med om detta? Tror ni att jag borde byta sadel?

Sv: Knöl efter sadeln

Jag läste den tråden. Men det var ju bara diskussion om bomlösa sadlar. Kan det verkligen vara så att min sadel inte passar eller behöver den stoppas om? Du skrev att det hjälpte med en fårskinnspad, ska kanske prova det för den är inte för smal då det är en extra vid. Har haft många som tittat på den och alla har tyckt att den ligger bra. Men ngt fel är det ju...

om de blir en bula efter varje gång du ridit så tycker jag definitivt att du ska byta sadel!

ta ut en riktig sadelutprovare så denne kanske till och med kan rätta till om de är nått fel på din sadel!

mvh

Eftersom hästen får en knöl så passar inte sadeln. Även om sadeln är extravid så kan den vara för smal för din häst om hästen är ännu bredare. Eller så är det så att du har en för vid sadel. Varför den inte passar går inte att säga utan att se häst+sadel.

Att jag funderar på bomlöst är att jag behöver en till sadel och att min häst behöver bygga mera muskler i ryggen. Därför vill helst slippa byta sadel på ett tag. Men hittar man en sadel med bom som passar hästen så går ju det minst lika bra.

Om hästen får en knöl under sadeln hade jag slutat använda denna. Den passar ju uppenbarligen inte.

En tjej i mitt stall hade en bates och fick samma problem som du. En liten mjuk bula mitt på ryggraden efter varje ridtur.
När dom bytte till ett vidare koppjärn så försvann det. Vidden mellan bossorna blev ju varken mindre eller vidare, men någonting måste ha blivit bättre för bullen försvann efter det.

Tack för alla svar! Känner ju naturligtvis också på mig att jag kanske blir tvungen att byta sadel. Idag red jag med en fårskinnspad och då blev det ingen knöl. Men det är ju ingen bra lösning. Ska ge min älskade sadel en sista chans genom att stoppa om den och se om felet ligger där. Det har varit jättesvårt att hitta en sadel till honom så att köpa en ny sadel är inget jag gör i en handvändning...:(

:confused:Jag har också problem med en knöl under sadeln på ryggraden.
Den kommer efter ridning och försvinner ganska fort efter att jag tagit av sadeln,
Jag har alltid fårskinnspad under,men den kommer ändå.
Jag har provat olika sadlar och även barbackagjord.Men inget funkar.
Jag ska prova nu att ta ut en kiropraktor,för att se om han kan hjälpa mig.
Nästa steg att göra är att ta ut en sadelutprovare.
Man blir ju orolig,även om min häst inte ömmar på ryggen !

Min häst fick en mjuk knöl av sin nya utprovade sadel.
Knölen satt på manken (baktill) och sadeln låg inte emot där. Men bulan kom, både med och utan schabrak.
Kontaktade utprovaren direkt och undrade vad detta kunde var (beredd att ta till strid för att få alla mina pengar tillbaka).
Utprovaren trodde att det kunde vara så att det blev en ökad rörlighet i främst det ligament som går ut med ryggraden (och att föregående sadel då troligtvis hade hindrat denna rörlighet) och att detta skulle ge med sig ganska omgående, annars så skulle det så klart kollas upp igen.
Men jag fortsatte och efter dryga vecka så uppkom inga bulor längre och sadlen låg hur bra som helst.
Hästen vara aldrig öm på denna bula och den gick ner ganska kvickt efter att man sadlat av.
Så hoppas att det kan vara något liknande.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 011
Senast: Tora
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur