• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare oonly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 4 046
O

oonly

OK, nu vill jag ha en grundlig redogörning för hur man på enklaste sättet gör ordentliga, fina små knoppar till tävling ^^ Skriv hur just du gör! :bump:

Sv: Knoppa

Jag kammar igenom håret först. Sen gör jag tofsar och när de är klara ser jag till att de är jämnstora. Sen flätar jag och efter det gör jag knopparna. Binder först upp med en snodd och binder sen ner den med en extra. Sist tar jag pannluggen och om hästen har lite tjockare brukar jag göra en inbakad där.

Självklart har jag ojämnt antal för jämnt betyder otur :crazy:

Jag delar in håret i ojämt antal delar, sätter en snodd runt varje, flätar ala delar från öronen till manken, sedan rullar jag ihop dem uppåt, och sätter snodden om flätänden om knoppen.

Jag delar upp inte manen först utan tar en fläta i taget. . Ser till att alltid ta lika stora delar, tänk på att kolla på mankammen med håret "slätt" hur stor del det ska vara. Om man sätter upp det i toffsar, eller trycker ihop det så blir det iprincip alltid ojämnt om manen är olika tjock på olika ställen.

Sen gör jag en fläta och fäster med ett gummiband längst ut.
Sen hur jag gör själva knoppen beror på.
Vill man ha en rund knopp så "rullar" man upp den (bakåt/innåt) men då krävs det oftast lite längre man.
Eller så bara viker man manen en gång så får man en fin liten knopp.

Dessa knoppar blir liggande.

Du behöver:
*Hovkrats
*Blöt bomullstuss
*Pall
*Snoddar
*Manborste/Piggborste

1. Se till att du senast 1 vecka innan tävlingen friserat manen om det behövts. Att den är lagom urtunnad osv.

2. Borsta igenom manen.

3. Använd hovkratsen och dela upp manen i tofsar. Känn så du får med dig lika mycket man i varje tofs. Ju mindre man du har i tofsarna desto mindre knoppar om du nu vill göra små knoppar.

4. När hela manen är uppdelad. Börja nerifrån och ta då den blöta bomullstussen och blöt manen. Då är det lättare att fläta. Fläta HÅÅÅRT så blir knopparna lättare runda. Vik sedan in den lilla stumpen på flätan så att det inte blir spretigt. Rulla sedan ihop och fäst med gummisnodd.

Här blev resultatet:
KopiaavDion10.jpg

KopiaavDSC02176.jpg

KopiaavLektionsmsterskapet05007.jpg

har aldrig haft i pannluggen, alltid haft ojämt antal (har gått dåligt den enda/dom gångerna jag haft jämt), sen kammar ut manen, tofsar, flätor och sen snurra ihop dom inåt mot hästen och sätta fast med två gummiband.

delar upp manen, sen flätar och rullar/ viker ihop dom, sen klar:)

Dela upp manen får du göra enligt eget tycke. Har hästen grov hals är det snyggt med få lite större knoppar. Tunn hals lite fler mindre knoppar- dock ALDRIG många knoppar för tätt... Tänker på mina första knoppar- typ 40 st i stackars manen- höll på i timmar... hahaha
Jag har alltd manen fuktig- blir mkt snyggare då.
http://www.pixbox.se/alb392926

1: dela upp manen i jämna, raka benor. Gillar lite större knoppar men det är en smaksak

2:Blöter manen med svamp och flätar HÅRT!!! Finns inget heter för hårt.

3:Fäster en gummisnodd runt, ganska hårt. (tipsar om extra långa snoddar, mkr bättre) och håller änden av snodden mellan tumme och pekfinger och rullar upp flätan till en knopp. Fäster snodden under knoppen, inte runt den så hårt det går.

4: Flätar pannliggen på samma sätt, snyggast med inabkat men jag har aldrig lyckats med det :(

Har hästen grov hals är det snyggt med få lite större knoppar. Tunn hals lite fler mindre knoppar- dock ALDRIG många knoppar för tätt...

Tvärt om är det väl? Har jag alltid fått höra.. eller har jag hört fel?
Kanske mest en smaksak?!

Nja- jag tycker det beror på... Inte snyggt med 5 köttbullar på en tunn hals... Men därmed inte sagt att de ska vara 40 st heller... Lagom är bäst!
Maffiga hingstar kan ju ha köttbullar utan att det ser löjligt ut. Iofs har de ju många ggr en bred mankam med.

fast det är ju aldrig snyggt med fem köttbullar på någon hals :crazy:

Fast jag tycker det är finare med få lite större på smal, lång hals, och fler på kort och tjock. Men det är min åsikt :laugh:

Jag måste bara säga att du knoppar otroligt fint!!
Får nog kopiera beskrivningen, skriva ut den och ha den i stallet för kommande tävlingar :D

Ska på dressyrtävling 6 december och då ska jag knoppa min lilla tävlingshäst (måste åka till stallet och träna lite innan) :) har nu några frågor :P
1. Hon är fux, vilken färg ska jag använda på snoddar, vit, brun, silver, guld eller svart?
2. Hon har ganska tjock man och när jag bara gör hängande flätar blir dom ganska tjocka, ska jag göra många täta små eller ska jag kämpa med att tunna ut manan?
3. Om jag ska tunna ut manen hur ska jag göra då, gärna på ett snabbt, effektivt sätt?

Citat ur TR II, dressyr: "All eventuell utsmyckning av häst/ponny med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet. Flätning av man och svans samt mönstertryck på bakdelen är tillåtet. Lössvans är förbjuden."

Men jag har hört att man inte får göra svansfläta, stämmer det? :/

1. Dela upp manen. Ungefär en mankams bredd per tofs. Gör raka benor mellan flätorna med hjälp av kammen.
2. Börjar där det känns lämpligt, blöter toffsen med en svamp och flätar det två första flättagen rakt upp och lite lösare
3. Tar ner flätan och flätar sedan så hårt jag kan neråt.
4. Fäst med gummisnodd, ett-två varv.
5. Ta en öggla av gummisnodden du just använde och håll upp den ovanför flätan samtidigt som du rullar ihop flätan in mot mankammen.
6. Fäst med gummisnodden så nära roten av knoppen som möjligt.

Man kan även fuska lite och använda två snoddar. En till att fästa flätan ordentligt och sen tar man den andra och gör steg 4 till 6. Så slipper man göra om flätan om knopparna skulle lossna. Kolla på andra sidan halsen så att ingen knopp sticker upp.

Senast ändrad:

-KL
Shutterfly's knoppar är mina drömknoppar :love:
Bara en rad av knoppar :)

Ska hyra en hästskötare som knoppar nästa gång, för då är det tävlingspremiär för min storhäst (eller ja, vi tillsammans alltså :D)

cso_ind_Meredith-Michaels-Beerbaum_Shutterfly.jpg

- Se till i förväg så att manen har lagom längd
- Borsta/kamma igenom den nogrannt
- Dela upp manen i lika stora delar. En mankams bredd brukar vara lagom på "normaltjocka" manar. Annars har jag också fått tipset att dela manen på mitten, dela dom två delarna på mitten osv. Till man har lagom stora delar.
- Fukta manen lätt
- Börja uppifrån vill du ha liggande knoppar håll flätan nedåt när du flätar, vill du ha stående knoppar fläta rakt upp alt. Lägg över flätan på fel sida och fläta där. Och a och o i all knoppning är att fläta HÅRT! För att få det riktigt, riktigt hårt kan man nypa åt med tumme och pekfinger varje gång man lagt över en av flätans tre delar då behöver man inte slita ihjäl sig. (luddigt förklarat men hoppas ni förstår)
- Ta en snodd och fäst i flätans nedre del, sno den några varv runt flätan och ta flätan mellan tumme och pekfunger och snurra in den i snodden. När flätan är ordentligt upprullad snurra snodden under knoppen. Mycket snyggare med en snodd än med två!
- Är det massa småhår som sticker upp peta ner dem med lite vax.

När jag ska knoppa gör jag på följande sätt:

Jag behöver:

- Pall
- Hårborste
- Mankam
- Snoddar
- Vatten
- Svamp

Börjar med att borsta igenom manen med hårborsten, väter sen med svampen så manen blir ordentligt våt. Borstar en gång till igenom med hårborsten / mankammen.
Markerar ut på mankammen med en snodd hur breda flätor jag vill ha (beroende på manen / halsen / hästen) Ju större hals destu mindre flätor.

Börjar med att dela upp manen, är nogrann med att få en rak delning och lika stora (därav markeringen på mankammen).

Därefter börjar jag knoppa. Startar från huvudet ner mot manken. Som alla andra sagt, viktigt att fläta hårt. Brukar även väta mina händer innan jag flätar varje fläta. Fläta HÅRT vid roten. Flätar alltid neråt.

Snurrar ihop flätan inåt-bakåt. Snurrar fast den med dubbla snoddar. Håller garanterat.

Klipper eller justerar små hårstrån här och där.

Sen fixar jag pannluggen. Har jag en lite knepigare häst att knoppa brukar jag börja med pannluggen, eftersom de brukar stå och vifta med huvudet och det är så irriterande när man ska fläta pannluggen.

Inga stående flätor på mina hästar - ASFULLT. :eek:

Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
222
Senast: MattiZ
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
1 171
Senast: Freazer
·
Samhälle Dvs sådana typer som gillar att delta på Strong viking, toughest och liknade tävlingar? Googlar jag kommer jag bara till själva... 2
Svar
28
· Visningar
1 787
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tandfen utan kontanter
  • Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur