Sv: Knoppar

Du MÅSTE aldrig knoppa hästen, men många gör det för att det ser lite prydligare ut:laugh:
Lycka till på tävlingen!

Om din ponny är välfriserad i manen (klippt/ryckt) och ser prydlig ut kommer ingen ens reagera på att du inte har knoppat. Har ponnyn lång man som du inte vill klippa gör en sk ponnyfläta (börjar uppe i nacken och går hela vägen ner till manken-har tyvärr ingen bild).

Orsaken till knoppning är att se prydlig ut och att domarna brukar vilja se halsen på ponnyn också. (det var väl en ponny du rider? annars kan man göra flätan på stor häst också):D

Om du tunnar ut o kortar av den lite borde det inte vara ngt problem att fläta:laugh: Fast det kan ju vara svårt på en del ponnyer (hästar också för den delen) som har bred nacke(tjock mankam eller hur man nu ska uttryck det) med en massa hår....:angel:

Om du är lite pysslig kan du lägga en bena mitt i manen och göra dubbla knopprader!

Man måste ju aldrig ha knoppar men det är ju jätte gulligt :D

Den där manen skulle jag ge en stunds ryckning så den blir tunnare och sen skulle jag satsa på rätt stora knoppar, gör man för små knoppar med tjock man blir det spretigt och fult! (talar från erfarenhet;D)

Hälsa din dotra lycka till!

Det är precis vad han har tjock mankam. Jag ska iallafall prova att knoppa i morgon så får vi se. :D

Liknande trådar

Dressyr Ni som varit ute och tävlat LC-LB eller har haft möjlighet att kika på dessa klasser på tävling, hur ser det ut med nedsittning vs...
Svar
2
· Visningar
145
Senast: Fiorano
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
951
Senast: fio
·
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
212
Senast: MattiZ
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det har blivit dags för världscupfinaler i hoppning och dressyr i Basel, Schweiz. Sverige representeras av de regerande...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka