Knyta svansen

Sv: Knyta svansen

Hästen är genomgången av equiterapeut utan några större anmärkningar. Är välmusklad och jämn i både rygg och bakdel.
Han är körd av kusk flertal gånger efter sista "turen", så det är nog inga större problem. Givetvis blir kuskarna informerade om hans tidigare "hyss".

farmfurir-dsc_0650redm.jpg

Bild på häst med knuten svans.
 
Senast ändrad:
Sv: Knyta svansen

Slaggjorden har alltid hållit och den sitter ordentligt. Har en kraftigare käkrem och ryggstycke samt att han numera körs med pinne i munnen eller med o´marakäk, tidigare gick han med bara kindstropp. Han är dövad med bomull, gummiöron och huva. I övrigt körs han med vanligt delat bett, är väldigt fin i munnen.

Säkerhetsvagn med båge är inköpt i.o.m att sulketten blev pinnved efter hans tur. Det ända som gick att rädda var sitsen.
 
Sv: Knyta svansen

Det var ju skönt att höra, jag tänkte mer generellt bland alla som binder upp svansarna, (ser ju ibland hästar som är fastspända i sidoskalmen och inte under sitsen?) om det har diskuterats om det i stallen hurvida det kan påverka negativt, ngn eguiterapeut/massör eller liknande här som sett några effekter av just det eller svansgaffel?

Ibland tror jag att vissa hjälpmedel används därför det alltid funnits, men vi får ju ständigt nya kunskaper om påverkan från yttre faktorer.....
 
Sv: Knyta svansen

Hm ,då måste jag få undra om det verkligen är helt ofarligt att knyta upp svansen eftersom balansen onekligen påverkas?

Kan inte det inverka negativt på hästens muskulatur? Och om den redan har dolda bekymmer med tex ryggen eller SI-leden och det är anledningen till att den slår, är då inte risken betydligt större att den blir frustrerad och vill slå ännu mer?

Motfrågan blir då om det verkligen är helt ofarligt för både häst och kusk att inte binda svansen på en häst som man vet slår?;)

Givetsvis ska man ju utreda om det finns fysisk orsak till hästen beteende innan man sätter på massa hjälpmedel, men i övrigt sätter jag kuskens säkerhet främst.:)
 
Sv: Knyta svansen

Då vill jag formulera om frågan;)

Är det känt om det finns någon risk för påverkan muskulärt, eller kan orsaka/förvärra annan fysisk skada eller slitage om man binder upp svansen eller använder svansgaffel?
 
Sv: Knyta svansen

Till en sån häst som kan slå så hårt skulle jag inte fästa remmen i svanstaglet. Den glider loss om hästen slår riktigt rejält och framförallt om den lägger iväg en serie smällar.
På en av mina första arbetsplatser som ung (hos en gammal känd "travgubbe") där band vi svansen på alla unghästar istället för att använda slaggjord. Vi tog helt sonika ett starkt rep som vi drog under spännena på svanskappan ner mot svansroten. Lika långa tåtar av repet på båda sidor, därefter flätade vi repet under svansen, över svansen, under osv tills vi kom strax nedanför där svansroten slutade. Där knöt vi ihop repändarna och sedan band vi fast dem i vagnen. De riktiga slagmaskinerna slog ändå men kom inte alls upp så högt som en del klarar med korrekt anspänd slagrem.
Dippar hästen huvudet samtidigt som den slår så kan ju en typ av gomtryckare vara en ide, åtminstone tillfälligt. Men har hästen inte slagit regelbundet är det kanske inte det första man sätter dit.

Var rädd om dig oavsett.
 
Sv: Knyta svansen

Det var ju skönt att höra, jag tänkte mer generellt bland alla som binder upp svansarna, (ser ju ibland hästar som är fastspända i sidoskalmen och inte under sitsen?) om det har diskuterats om det i stallen hurvida det kan påverka negativt, ngn eguiterapeut/massör eller liknande här som sett några effekter av just det eller svansgaffel?

Ibland tror jag att vissa hjälpmedel används därför det alltid funnits, men vi får ju ständigt nya kunskaper om påverkan från yttre faktorer.....

Jag har inte masserat någon som haft bunden svans på regelbunden basis, däremot hade jag en period svansgaffel på en av mina. De kan ju fortfarande hålla balansen i sidled med gaffeln och den påverkar ju inte kotorna så som en bunden svans gör.

Då tycker jag att slaggjorden (rätt anspänd) ger mer spänningar men inte värre än att det går att fixa till/underhålla musklerna enkelt om hästen inte hunnit bli sned.

Det som ger större effekter är när man fixerar främre "balanspinnen" dvs huvud och hals för mycket. Men om man underhåller och är vaksam så fungerar det också.


Man kanske skulle försöka hitta en som alltid går med bunden svans och erbjuda en behandling! :idea:
 
Sv: Knyta svansen

Tack för svar! :) ja det vore intressant om du kunde hitta en sådan patient:)
för jag är också intresserad av att veta om det skiljer sig hos unga hästar kontra färdigvuxna hästar hur de påverkas av hjälpmedel och som sagt de som går med dessa en längre tid. Har själv använt svansgaffel på en dam under längre tid, och jag tror inte det gjorde någon skada, men är mer betänksam på att binda fast svansen....

Kapar tråden lite också...
apropå sneda hästar...Har ägt Sveriges absolut snedaste häst, gick att se med blotta ögat, att det tillslut nästan skiljde en dm bak:crazy:.
vi köpte henne som 2-åring helt ohanterad hade bara gått i hage och drällt, och tyvärr vetrinärbesiktigade vi inte innan, hon såg ju fräsch ut till det yttre;( hur korkad får man vara :angel:)
Hon var väldigt snäll, men växte alldeles galet mkt under de första månaderna hos oss, och började sedan slå både vid skötsel kring bakdelen och mot vagnen vid inkörningen, och ville inte lyft bakbenen, så då backade vi bandet och tog ut vet som bara skakade på huvudet.... Hon hade vaccinerat henne och fixat tänderna vid ankomsten och kunde inte fatta att det var samma häst.....
(Orsaken till eländet kan göra detsamma nu, vi tog vårt ansvar för henne, så hon skulle slippa lida,)

men kan liksom inte riktigt släppa det där, för hur många hästar är "bara lite sneda" när man börjar jobba med dem och kan det vara anledningen till problem, och hur många hästar är bara "knäppa" eller ovilliga?

Vi hade ju ändå tur i oturen att det syntes så ordentligt att vi inte fortsatte jobba och provocera fram en ordentlig olycka... men hur långt ska man gå och hur långt kan man lita på den bedömning vet, eq, massör, (förlåt Ghost:angel:) eller naprapat etc gör?
 
Sv: Knyta svansen

Ingen fara! :D

*spinner vidare*
Vi hjälper till att lägga pusslet skulle jag vilja säga. Och vi blir aldrig bättre än den erfarenhet vi samlat på oss. Jag fattar inte hur man törs ge sig på att utöva om man inte ar en hög egna med diverse problem att öva på. :p

Några exempel:
Jag har vid ett tillfälle blivit "remitterad" en häst av vet. som hon inte var säker på var felet satt - med min hjälp hittade hon det och kunde utesluta skelettskador! :idea:
En annan hade varit på flera kliniker och ingen hade hittat felet - jag hittade var hästen hade ont och kunde rekommendera dem att utreda det området! :idea:

Men glöm för sjutton inte hovisar och tandisar också, de ingår också i pusslet! :idea:

Min erfarenhet är att det gäller att förmedla så mycket information som bara går till den som ska behandla hästen.

Men man ska absolut inte kasta ryggradskänslan över bord och lita fullt på att vi hittar orsaken alla gånger, vi kan tyvärr lika gärna ge oss på och behandla ett symptom (vilket jag gissar skett i ert fall?)

Själv har jag hela stallet fullt med hästar med låååång historia och har börjat hitta känslan för vem jag ska skicka till när jag hittar nåt utanför mitt område. Men det förutsätter att hästägaren är öppen med historien.
 
Sv: Knyta svansen

Det är precis det jag menar:idea:
Så himla skönt att du ser det så!
Vi håller gärna fast vid samma vetrinär och då gäller det att den kan remitera vidare till någon om den stöter på ett område som den inte är bra på ...... Men ibland råkar man ju ut för att olika vetrinärer eller equiterapeuter säger olika om man söker sig en "second opinion", och då blir man väldigt förvirrad och vet inte riktigt vad man ska tro:crazy:


Finns ju kliniker också som jag inte litar fem öre på längre:devil: men måste ju ändå lägga min tro på de som är utbildade har kunskaper!

Låt oss veta om du hittar någon bra försökskanin och gör lite studier;)
 
Sv: Knyta svansen

Läste du inte din egen länk med utrustningebestämmelser?

"Bunden svans
Svans får endast bindas med en tunn läderrem eller liknande (ej rep, tejp eller metalltråd/kedja). Läderremmen/bandet får endast fästas i svanstaglet (svansroten skall vara fri) och i sulkyns bakre delar, ej längre fram än fotstöden på ramen/skalmen."

Du får inte binda i selen och svansroten som de gör på filmen.
 
Sv: Knyta svansen

Det var just att det måste sitta fast ordentligt när han sätter igång att slå. Tänkte på den där regeln på ST, när jag såg filmen.

Dom behöver väl inte kolla så noga, eftersom det är för kuskens säkerhet ;)
Men vid banjobben hemma ska man väl ändå kunna knyta svansen så, det skadar ju inte hästen.

Ibland blir jag så irriterad på folk när dom säger att hästen slår, när den i själva verket bara jappar/guppar med baken utan att slå ut. Då vet dom inte hur det är att sitta i vagn när dom verkligen slår & slår till grejjerna går sönder.
 
Senast ändrad:
Sv: Knyta svansen

Finns inga hästar som är såpass mycket värda så dom kan slå ett männiksoliv, lova att om din häst gör det en gång till att du slutar med den..Såna djur ska man inte hålla på med.
Personligen hade jagtagit bort fen efter första gången...slå kan unghästar "få" göra om dom blir rädda eller ska "testa" i början, men sen ska dom vara klara med såna dumheter, dock har jag slagrem på dom iallafall tills dom blir närmare tre år, men att medvetet slå så grejorna inte håller...näää.
 
Sv: Knyta svansen

Dessutom så kan jag inte förstå hur man kan fixa att ens häst skulle skada någon annan människa. Nu kan ju det hända ändå. Men jag menar när man vet sedan innan att hästen är farlig.
 
Sv: Knyta svansen

Som sagt, sätter inte upp en kusk utan att informera om vad som tidigare har hänt, och dom flesta här omkring vet vad det är för häst. Gör han om det så lär han nog inte vara kvar hos mig iaf.

Det är en unghäst det gäller, en nybliven 3-åring.
 
Sv: Knyta svansen

Det var just att det måste sitta fast ordentligt när han sätter igång att slå. Tänkte på den där regeln på ST, när jag såg filmen.

Dom behöver väl inte kolla så noga, eftersom det är för kuskens säkerhet ;)
Men vid banjobben hemma ska man väl ändå kunna knyta svansen så, det skadar ju inte hästen.

STs regler är inte tänka att ses som en rekomendation utan är just regler. De ekipagekontrollanter jag känner hade aldrig låtit det passera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp