Knyta svansen

Sv: Knyta svansen

Det är en unghäst det gäller, en nybliven 3-åring.
Jag får eksem som kliar när jag hör någon som säger att en 3 åring är en unghäst!
Det är en 3 åring. Unghäst är de när de när de körs in som 1½ i augusti. Sen blir det en 2åring...möjligtvis går det att kalla den för unghäst i jauari och februari.
Faran med att envisas med att kalla hästar för unghästar fast de inte längre är det, är just att man lätt accepterar dumheter som din häst håller på med argument som "det är en unghäst", och ger den chanser som den inte borde ha.
gulan
 
Sv: Knyta svansen

I övrigt brukar jag hålla mina hästar väluppfostrade, oavsett om dom är unghästar eller ej. Tolererar inte dumheter.

Blodingen som jag hade var lite dum under inkörningen (Köptes oinkörd Jan. som 2-åring). Slog vid tömkörning när man ställde krav, men slog bara en gång i vagn (2:a gången i vagn). Sedan dess var hon jättesnäll, kunde guppa nån gång med baken men slutade vid tillsägelse. Klarade sitt premie i Sep. utan problem.

Dom räknas väl som unghästar fram till dom är 4 år, dom startar ju i unghästlopp då ;)
 
Sv: Knyta svansen

Jo , såna hästar är ovanliga tack o lov...hästen som sparkade berglöf ur sulkyn i augústi gick till slakt dagen efter,det var inte första gången hon visat såna dumheter tydligen.

Som sagt kan jag tolerera nån test eller att dom kan slå av rädsla ibörjan som unghästar, men att bara mata på och inte ge sig förrän grejerna är av, det kallar jag inte att slå....det är idiotfasoner.
 
Sv: Knyta svansen

Jag får eksem som kliar när jag hör någon som säger att en 3 åring är en unghäst!
Det är en 3 åring. Unghäst är de när de när de körs in som 1½ i augusti. Sen blir det en 2åring...möjligtvis går det att kalla den för unghäst i jauari och februari.
Faran med att envisas med att kalla hästar för unghästar fast de inte längre är det, är just att man lätt accepterar dumheter som din häst håller på med argument som "det är en unghäst", och ger den chanser som den inte borde ha.
gulan

Vem har bestämt att det är så? :grin:
 
Sv: Knyta svansen

Jag skulle aldrig lita på en nybliven tvååring som "vuxen". I mina ögon är den fortfarande ung, både i kropp och själ, en omogen individ.

Och med tanke på hur många som inte börjar med sina hästar i tid, så finns det helt ohanterade individer i den åldern, som behöver mer tid för att lära. Dumt att generalisera tycker jag.
 
Sv: Knyta svansen

Jag har då en bok som heter UNGHÄSTAR - från fölstadiet upp till fem år.
:angel:

Jag räkanar att hästar är unghästar till 5 år ;) (uräskta att jag bryter tråden)
 
Sv: Knyta svansen

*kl*

Jag tycker att de kan vara valpiga utan att få bete sig hur som även när de gått ur unghäststadiet.

Jag kallar dem nog unghäst hela året när de är två också men sen tycker jag att de är så mycket hanterade och tränade att de utbildningsmässigt absolut är ur unghäststadiet.

Jag skulle inte ge mig på en sån häst som TS gjort. Med dess historia verkar det finnas utrymme för återfall om hästen blir stressad?
 
Sv: Knyta svansen

Jag har då en bok som heter UNGHÄSTAR - från fölstadiet upp till fem år.
:angel:

Jag räkanar att hästar är unghästar till 5 år ;) (uräskta att jag bryter tråden)

JAg har också en sån bok, Unghästen skriven av Klimke.
Men det är ridhästar det handlar om och dom är klart "trögare" ;)

En treåring i mina ögon skall sköta sig. Det kanske kan vara lite barnslig men definitivt inte slå.
AM
 
Sv: Knyta svansen

Är inte en häst som jag skaffat, jag har fött upp honom själv och har även kört in honom med hjälp av en duktig unghästtränare. Så jag vet hela hans historia, han var snäll och skötsam att köra in, funkat bra fram tills han började med dumheterna. Och nu 7 månader efter sista gången så sköter han sig bra (än så länge), inga problem att möta hästar, hundar, folk, skotrar snöslunga, traktor m.m. Han är inte direkt rädd av sig.
 
Sv: Knyta svansen

Jag skulle aldrig lita på en nybliven tvååring som "vuxen". I mina ögon är den fortfarande ung, både i kropp och själ, en omogen individ.

Och med tanke på hur många som inte börjar med sina hästar i tid, så finns det helt ohanterade individer i den åldern, som behöver mer tid för att lära. Dumt att generalisera tycker jag.
Kan hålla med här. Därför är sen igångsättning det värsta som en häst kan råka ut för ("sent tagen" brukar vara en merit inom andra hästsporter). De är feta, tunga och framför allt starka.
Om en häst har rätt inställning så kan jag acceptera att en unghäst (från inkörning till mycket tidig tvååring) "slår" under speciella omständigheter.
Men jag tycker inte att en sent tagen häst behöver mer tid än en 1½ åring för att lära.
gulan
 
Sv: Knyta svansen

*kl*

Jag tycker att de kan vara valpiga utan att få bete sig hur som även när de gått ur unghäststadiet.
Visst kan en häst få visa tvekan då den ska förbi någonting "läskigt" för första gången. Men om jag manar fram och hästen steppar lite hit och dit och vet inte om den ska gå fram eller vända, ändå känner att det är jag som sitter bakom som bestämmer så tycker jag att det är ett helt Ok beteende och inget att bry sig om.
gulan
 
Sv: Knyta svansen

Jag raknar mina tvaaringar som bebisar fortfarande men da kom de inte / vart inte paborjade innan sista veckan i november. Tva av hingstarna har fortfarande lite busfasoner for sig med bockningar och jamfotaskutt. Da maste man dock ta i berakning att de innan flytten gick ute dryga 14 timmar/dag och nu far noja sig med ett par timmar. De borjar bli starkare, det ar kallt och de mar kanoners helt enkelt.
Daremot accepteras inga som helst sparkar. En hast som slar (= slar for att traffa kusk/vagn) far tailtie och kak varje tur efter det. Aven de som hotar. Kommer det en lite bakutspark vid gladje bock kan detta vara overseende men enbart om det ar en engangs handelse.

Jag anser att hastar vid 2,5 ars alder ska kunna uppfora sig i familjara situationer. Forsta gangen pa banan etc kan vara lite laskigt forsta gangen men inga dumheter ar ok. Punkt.

Det hander dock att hastar i alla aldrar har saker for sig. Oftast har detta att gora med uppfostran men i vissa undantagsfall "blev det sa". Har hasten kapacitet ar det mkt svart att saga nej. Man far leva med det helt enkelt.

Ts. Jag skulle satta en stor svanskappa (Stor!) och sedan binda svansen. Ha kak pa honom. Garna ngt skarpt sa han verkligen kanner av det nar han slar. Det ar dock svart att hitta vardags utrustning till en hast som bara gor det ngn gang da och da. Man vill ju inte garna ha obekvama grejer som enbart behovs ngn gang i halvaret. Lycka till (och salj sa fort som mojligt!)
 
Sv: Knyta svansen

Hej!

Har en travare som skulle slaktas för att han slog som f-a i vagnen som 2-åring.
Mitt tips som funkade för min häst är att du flätar in ett rep, typ sådant man använder till flaggstången, i svansen och sedan binder rakt bak i vagnen. Använd sedan även slagremmen ihop med flätad/bunden svans. Funkat kanon på min valack och han har funkat enda sedan dess.

Mvh Karolina
 
Sv: Knyta svansen

Det är inte på något vis hälsosamt att knyta svansen, oavsett om det är att hästen slår eller för att man "drar" den rak i vagnen med hjälp av svansen.
Skadar hala svansmekaniken, ibland med benbrott och stukningar som följd.
 
Sv: Knyta svansen

Usch gillar inte hästar som slår.. Kan hantera att de kniper och hyttar men de där riktiga slagmaskinerna kan någon annan få köra. Låångt bort från mig.

Skötte en som kördes med gomtryckare, slaggjord, knuten svans.. hela kittet mao! Han skötte sig ungefär 7ggr av 10 och det var ingen barnlek när han börjat slå..
Han blev något bättre efter att han opererats för lösa benbitar i båda haserna men har hört på omvägar att han sparkat sönder vagnar hos senare ägare också.

Skulle inte vilja ha en sån häst i lopp bland andra hästar! Vem vet vad som kan hända!

Det är superviktigt att man har tålamod med unghästarna när de ska köras in.
Hävdar bestämt att det är där problemet ligger men det ska ju vara så j-a bråttom jämt. :mad:
 
Sv: Knyta svansen

Kan då säga att vi inte hade bråttom med min. Han tömkördes länge med både loksele och vanlig "travsele", sattes i vagn några gånger utan problem, sedan sattes han på bete några månader tillsammans med jämnåriga hingstar innan man återupptog inkörningen på hösten.

Hade hjälp av en duktig unghäst tränare.

Han är röntgad UA, böjd runt om och kollad tänder, så han har inte ont någonstans heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp