Knytkalas? Hur mycket ha med?

Buck

Trådstartare
Jag ska på knytkalas och funderar lite över hur mycket man ska ha med sig.
Är så vitt jag vet 40 pers +barn som kommer, 5-6 andra har med sig mat också men vet inte hur mycket de tar med av sin rätt heller..

Ska ta med pastitsio men vet inte om det blir för "snålt" med bara en gratängform :/,
Hur många portioner tycker ni är lagom att ha med? Andra har med pajer, lassanger och soppa så blir väl att folk tar en halv portion av varje som mest..

Hur mycket ska jag laga :D?
 
Alltsa, om alla har med sig nagot, sa racker det ju om alla har med sig 1 portion var, annars blir det ju helt galet mycket mat!
En gratangform med mat ar darfor mer an tillrackligt - syftet med knytis ar val att skapa en buffee typ, inte att alla ska kunna ata av absolut allt!
 
Har ingen fördelning gjorts? Så man vet vem som tar med sallad, pasta, gröna rätter etc etc.

Det kan ju bli rätt trist om absolut ingen tar med tillbehör och såser till exempel :)

Jag skulle själv tänka att jag ta en rejäl form med min mat plus något tillbehör. Det går ju att tänka i pengar - hur stor summa ska jag lägga på maten.
 
Har f.o. ett narmast traumatiskt minne fran barndomen nar vi hade knytis pa skolan och min sota mor hade bakat sa att ALLA barn skulle kunna fa en bit av kakan, sa dar kom jag slapandes och narmast svettandes over skolgarden barandes pa en stor plat med tre tartor pa, och ytterligare tartor i kakburkar i vaskor pa armarna.

Alla andra barn hade typ tagit med sig en burk med fabrikslagade pepparkakor.
 
Jag hade frågat den som håller i knytkalaset om jag va osäker på mängd.

Själv håller vi årligen i ett knytkalas och brukar skriva ex en paj, eller ost och kex till 20 Pers. Hur ska de annars veta??

Men en långpanna borde kunna räcka, annan mat finns ju och tar det slut så va det gott!
 
I min värld tar man på knytkalas med så att det räcker åt alla. Inte som om man bara hade ätit just den rätten med tillbehör men som bufférätt. Tänker man som en buffé så bör det ju finnas iallafall en rejäl matsked till alla så om det du tänkt räcker beror ju på hur stor gratängform du har. Min minsta är på 0,4 dl och min största på 4 liter ;)
 
Kul med knytis! Det jag blev varse när vi (festkommittén) på jobbet skulle ordna ”knytis” var att man tydligen kunde ha helt olika uppfattning om vad knytis är. :confused:
I min värld är det precis som ni verkar tänka - man tar med sig något ätbart och sen delas det på ett typ ”buffébord”.
Tydligen tyckte väldigt många (fler än hälften på mitt jobb) att det innebar att man tar med själv det man vill äta och dricka och inte delar med sig! :o
Mitt universum rubbades lite... (och jag fick bli den ”konstiga” som tyckte annorlunda)

Som svar på din fråga skulle jag säga att en gratängform absolut räcker. Förhoppningsvis har man ju lite struktur på ”knytiset” så att inte alla kommer med en efterrättspaj.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Pastitsio är ju jättemäktigt och om andra dessutom ska ha med lasagne ... tror inte att du behöver vara rädd för att ha med för lite.
 
Ta med dig så mycket du tycker räcker, se sedan hur alla gjort på samma sätt och man står där med en enorm mängd överbliven mat som ingen vill ta med sig hem - en halv skål potatissallad som stått i värmen och fyra torkade baguetter etc, etc, och se sedan Operation Övertalning som slutar med att några stackare tar med sig hem och antagligen diskret slänger den :D Min erfarenhet av knytis är att i princip alla tar med sig för mycket mat av rädsla att ta med sig för lite.
 
I min värld tar man på knytkalas med så att det räcker åt alla. Inte som om man bara hade ätit just den rätten med tillbehör men som bufférätt. Tänker man som en buffé så bör det ju finnas iallafall en rejäl matsked till alla så om det du tänkt räcker beror ju på hur stor gratängform du har. Min minsta är på 0,4 dl och min största på 4 liter ;)

Tycker att det är ett jättebra mått! Med det tänket räcker det men behöver inte bli galet mycket.
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 697
Senast: lingonben
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 810
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
965
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp