Ko-mineraler

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Spirelli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 8 373
S

Spirelli

Med risk för att bli idiotförklarad väldigt snabbt på foderforumet tar jag mod till mig och frågar! Någon som ger sina hästar mineraler avsedda för nötboskap? (Jag vet att ni finns! :smirk: ) Nån som har en vettig jämförelse om innehåll och uppgifter för och emot förutom priset? Antar att detta är vanligare hos de som har häst på bondgård. Jag hörde att enda skillnaden skulle vara salthalten.

Sv: Ko-mineraler

Gudars, var ju år och dar sen jag kollade det där, men den sorten pappa hade till sina kossor funkade utmärkt även till häst. Salthalten var dock betydligt högre, vill jag minnas.

Och så var den visst väldigt god också - alla hästar som fick smaka den åt direkt ur handen! Behövdes inte smusslas ner som vissa andra mineralfoder måste göras...

Senast ändrad:

Jämför näringsinnehållet som står på förpackningarna. Kommer inte ihåg om det var salt eller kalkhalten som skilde sig. Annars tror jag inte att det var sån stor skillnad, förutom priset då....

Det stämmer inte så bra mellan ko och hästmineraler.
Jag gjorde en jämförelse för något år sedan. Tittade mest på mineralerna Effekt, en vanlig mineral till ko.
Som ett exempel:
Effekt är ju inte anpassat till häst och har därför sämre smaklighet än mineraler anpassat för häst. Mao det kan bli svårare att få hästen att äta mineralen.

Effekt Normal har ungefär samma kalcium och fosfor tillsats som Krafft mineral Grön, men ett mineralfoder innehåller ju så mkt mer än bara Ca och P.

Om vi jämför mineraler från Hippo och Krafft så ser vi bland annat att:
Selen: Om hästen får 50 gram Effekt Normal ger du dubbelt så mkt selen som en normalstor häst bör få per dag.
Koppar-tillsatsen är en tredjedel mindre i Effekt.
Magnesium -tillsatsen är en sjättedel mindre i Effekt.
Effekt har även fel förhållande mellan vitaminer för häst... och nej, jag är inte rädd för att fodra med något som har en ko på förpackningen, OM det stämmer näringsmässigt till min häst (och grovfoder). Vilket INTE Effekt gör.
/M

Det finns en hel uppsjö med komineraler av olika märken. Om de stämmer överrens med vad din häst behöver fungerar de bra. Men som maggan2 skriver så kasnke man i så fall bör kolla mer än bara Ca och P innehållet. De är ju trots allt avpassade för vad kor kan tänkas behöva för tillskott.

Eftersom det inte finns någon anledning att fodra din häst med komineraler, så är det väl bara att göra som de flesta andra: analysera ditt foder och köpa lämpligt tillskott?

Japp, använder komineraler till mina hästar. Går lika bra som hästmineraler och dessutom mkt billigare!

Samma här... Jag ska kolla märket när jag kommer hem, kommer inte ihåg mer än att det är en blå säck

jag fodrar inte med komineraler, men jag vet att kor och hästar tar upp olika mycket näringsämnen i samma foder. kolla till exempel på betforsäcken: där finns en analys för kor och en för häst.
men jag skulle inte tro att det är någon fara att fodra med det om du tar reda på hur mycket av mineralerna din häst tar upp.

Jag använder Ko-mineraler till min häst. Från Kvarnby foder, fungerar jättebra!

Zenith skrev:
Eftersom det inte finns någon anledning att fodra din häst med komineraler, så är det väl bara att göra som de flesta andra: analysera ditt foder och köpa lämpligt tillskott?
Exakt ett sånt svar som jag visste skulle komma förr eller senare! Skriver jag att jag har tänkt att fodra med komineraler? Hur vet du om jag har analyserat hö eller inte? Och vad då som de flesta andra? Vad ger en del rätt att döma sånt som man inte har med att göra. Läs och begunda det här Om attityd
Tack för alla andra som svarar på det jag frågade om.

Enligt en foderrådgivare på krafft så bör man inte ge ko mineraler till hästar... Hon sa att hästarna inte kunde ta upp mineralerna på det sättet kossan gör, eftersom häten bara har en mage till skillnad mot kossan.. Men nu kanske hon var lite opartisk oxå eftersom hon representerar ett hästfoderbolag.. :angel:

hej jo jag undrar om du vet om det finns någon mineral som göra att man och svans växer bättre och blir glansigare? :):laugh:

jag har alltid gett ko mineraler förut till mina hästar.
Sen var det nån som sa att det inte passade till hästar, så då bytte jag.

men är det SKADLIGT att ge ko-mineraler?

Nej det är inte skadligt om man ger rätt sort, som det är med alla mineraltillskott oavsett om det heter häst eller komineral. sammansättningen bör ju stämma, man kan ju liksom inte bara ta första bästa och tro att det är ok.

Det är omöjligt att svara på. Sådant får man räkna på, dvs se vad som fattas i ens foderstat. Läs på innehållsdeklarationen, det är det bästa. Märke o att det ska passa den eller den hästen är ju egentligen ingen mening att gå på.

då jag inte kan analysera i år pga hö från olika gärden så får jag alltså utgå från ett medel hö.
jag ska kolla upp det

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka