Sv: koben ?

det är en häst jag var ev spekulant på och ägaren sa att han var
sk. kobent.....det kanske var hastrång hon menade....hur visar sej det då?

Människor som är kobenta har ju tätt mellan knäna, medan skenbenen pekar utåt

Men det är inte korrekt term på häst

De kan mena X bent - då är det inte bra

En hastrång häst innebär också tåvid fotställning. De har oftast markvid ställning med. Haserna pekar innåt, fötterna utåt. Dessa hästar belastar insidan av benet mycket kraftigt, speciellt i spattområdet. Därför är dessa ganska disponerade att få spatt. Köp inte till dig problem. Försök hitta någon med korrekt benställning istället.

det var inget fel på benställningen....han lyfte visst lite högre bak när han stått still länge eller så, som lindriga upphalkningar typ. finns inget på röntgen....jaja, ska kolla på den så får man se vad det handlar om !

någon som vet vad ett sk. "koben" är och hur det yttrar sej?

Borde vara kohasig om det gäller en häst. Är den kobent så är det garanterat en ko och inte en häst.

Kohasig är en benställning (bak) där bakdelen i korset är brett, i hasen trångt och i nedre benets leder utmynnar i tåvid ställning. Typ )(

Tuppspatt är ingen spatt och syns inte på röntgen. Tuppspatt är en rörelsestörning som en del hästar gör med bakbenen. Benet rycks upp snabbt med krampliknande böjning i alla leder....lika som när en tupp går och sprätter..därav namnet.

en enkel operation av sånna hästar kan förbättra steget.

Liknande trådar

Hästhantering Jag vet vad uttrycket i sig betyder, men jag ser det väldigt ofta i annonser där folk söker medryttare till sina hästar. Vad exakt... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 541
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 802
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 096
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Mary_Oh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur