Kök o vardagsrum i ett

Inte vill man bli undangömd, men det är faktiskt så att det är rätt skönt att få vara ifred, och få koncentrera sig på det man gör när man pysslar i köket också, och faktiskt slippa familjemedlemmar som inte bidrar.

När det finns flera lite större barn, så brukar de oftast hålla till i sina egna rum.

Att hjälpa ett barn läsa läxor, och samtidigt laga mat utan att glömma att salta eller råka bränna något eller få ett enormt stresspåslag?

Det verkar finnas en del mytologi runt de öppna köken, som hör ihop med idén om "den lyckliga familjen", som tillsammans lagar mat och umgås och har så trevligt.

Ibland ja, så är det så. Väldigt ofta absolut inte.

Ja, nu verkar det vara något som många gillar. Att alla inte gör det är en annan sak, en är helt fri att välja något annat. ”Lyckliga familjen” har inget med saken att göra enligt mig.
 
Jag skulle inte heller vilja ha köket längs en vägg i vardagsrummet men det verkar vara många som tycker det är helt ok. Planlösningar likt den nedan är väldigt vanlig i moderna hus.

Visa bifogad fil 104459
Typ sådär ser vår lägenhet ut, dvs kök och vardagsrum sitter ihop
Ja, nu verkar det vara något som många gillar. Att alla inte gör det är en annan sak, en är helt fri att välja något annat. ”Lyckliga familjen” har inget med saken att göra enligt mig.
Alltså jag gillar vår öppna planlösning, det finns ändå en viss distinktion mellan kök och vardagsrum, men det tar ju som flera sagt bort en bit arbetsyta. Att det är öppet gör oxå att vi får plats med ett matbord som till vardags rymmer 6 personer och som kan förlängas till 16 utan att det blir trångt. Det är också toppen med små barn att man har lite koll på vad de gör. Vi kommer nog om vi bor kvar bygga en köksö som skärmar av mer, men att renovera ett fungerande kök så länge man har pyttebarn känns som lite waste för oss!
 
Typ sådär ser vår lägenhet ut, dvs kök och vardagsrum sitter ihop

Alltså jag gillar vår öppna planlösning, det finns ändå en viss distinktion mellan kök och vardagsrum, men det tar ju som flera sagt bort en bit arbetsyta. Att det är öppet gör oxå att vi får plats med ett matbord som till vardags rymmer 6 personer och som kan förlängas till 16 utan att det blir trångt. Det är också toppen med små barn att man har lite koll på vad de gör. Vi kommer nog om vi bor kvar bygga en köksö som skärmar av mer, men att renovera ett fungerande kök så länge man har pyttebarn känns som lite waste för oss!

Förstår vad du menar, förstår dock inte hur det är ett svar på mitt inlägg? :D Men för att spinna vidare på renovering av kök så behöver man ju inte renovera för att få till en köksö, om man nu vill ha en. Vi har ett fullt fungerade kök men tänkte måla skåpsluckorna samt eventuellt sätta in en köksö, får se lite vad vi tror blir bäst på plats sen. Men resten behöver man ju inte röra, om man inte vill. I stugan har vi kvar vårt 70-tals kök men satt in en ö 😊 (och ja, faktiskt öppnat upp planlösningen också mellan kök och matrum).
 
Skall vi ha gäster är maten ganska troligt färdig innan. Köksröran vill jag slippa se från soffan. Vardagarna hinns sällan med gäster. Nä jag är gammal dinosaurier öppen planlösning nej tack ännu värre något litet pentry i vardagsrummet.
 
Generellt ogillar jag öppen planlösning så som många boenden ser ut idag. Det dom @WildWilma visade är ok hör det är ett kök med matplats med större öppning in till vardagsrummet.

Dessa två lägenheter passar mig i område, storlek och pris men går bort pga den öppna planlösningen. Det här med hallen rakt in i köket är inte min grej heller.

Det där var ju jättekonstigt 😅
Kliva rakt in i köket, ingen förvarning, inga ytor i köket 😑
 
Förstår vad du menar, förstår dock inte hur det är ett svar på mitt inlägg? :D Men för att spinna vidare på renovering av kök så behöver man ju inte renovera för att få till en köksö, om man nu vill ha en. Vi har ett fullt fungerade kök men tänkte måla skåpsluckorna samt eventuellt sätta in en köksö, får se lite vad vi tror blir bäst på plats sen. Men resten behöver man ju inte röra, om man inte vill. I stugan har vi kvar vårt 70-tals kök men satt in en ö 😊 (och ja, faktiskt öppnat upp planlösningen också mellan kök och matrum).
Inget svar, mest en reflektion!
 
Inte vill man bli undangömd, men det är faktiskt så att det är rätt skönt att få vara ifred, och få koncentrera sig på det man gör när man pysslar i köket också, och faktiskt slippa familjemedlemmar som inte bidrar.

När det finns flera lite större barn, så brukar de oftast hålla till i sina egna rum.

Att hjälpa ett barn läsa läxor, och samtidigt laga mat utan att glömma att salta eller råka bränna något eller få ett enormt stresspåslag?

Det verkar finnas en del mytologi runt de öppna köken, som hör ihop med idén om "den lyckliga familjen", som tillsammans lagar mat och umgås och har så trevligt.

Ibland ja, så är det så. Väldigt ofta absolut inte.
Det är ju din personliga åsikt. Jag tycker verkligen helt tvärtom. Stresspåslag av att hjälpa någon med läxorna samtidigt som jag lagar mat har jag aldrig fått trots ME/CFS och hjärntrötthet. Snarare tvärtom, det gjorde att jag kunde umgås med barnen på ett otvunget sätt samtidigt som jag gjorde maten och det på kortare tid än om jag skulle gjort sakerna var för sig och tiden är enormt viktig när energinivån är låg. Mina barn gjorde läxorna i köket länge. Sista året på gymnasiet var de något mer på sina rum än i köket men då mest för att pluggandet tog så lång tid att ingen var kvar i köket längre och då kunde de lika gärna vara på sina rum.

För dig kanske det känns som mytologi men det är det verkligen inte. Det var helt normal vardag för mig. En vardag som jag ibland saknar sedan barnen flyttat hemifrån. Det har inte heller med "lyckliga familjen" att göra utan man är helt enkelt olika och trivs med olika saker.
 
Inte vill man bli undangömd, men det är faktiskt så att det är rätt skönt att få vara ifred, och få koncentrera sig på det man gör när man pysslar i köket också, och faktiskt slippa familjemedlemmar som inte bidrar.

När det finns flera lite större barn, så brukar de oftast hålla till i sina egna rum.

Att hjälpa ett barn läsa läxor, och samtidigt laga mat utan att glömma att salta eller råka bränna något eller få ett enormt stresspåslag?

Det verkar finnas en del mytologi runt de öppna köken, som hör ihop med idén om "den lyckliga familjen", som tillsammans lagar mat och umgås och har så trevligt.

Ibland ja, så är det så. Väldigt ofta absolut inte.

Jag tycker att det är jätteskönt att få vara själv i köket efter en lång dag och laga middagen ifred och lyssna på min ljudbok utan att någon stör!
 
Det verkar finnas väldigt olika erfarenheter av hur det fungerar i hus med ej öppen planlösning. Jag kan inte se att man får vara mer ensam och laga mat i min mammas hus som har separat kök med matplats, snarare tvärtom tycker jag. Även om det är ett stort kök så blir det mer trängsel och spring där än hemma i vårt kök. Läxorna gjorde vi nog i köket fram till högstadiet iaf så det slapp nog inte den matlagande föräldern att hjälpa oss med.

Nu efter att ha bott i huset i över 30 år skulle min mamma gärna ha lite mer öppet mellan kök, hall och vardagsrum.

Det är knappast en myt att en mer öppen planlösning fungerar bra för många familjer för då hade man inte fortsatt bygga så i flera decennier. Vi valde dock vår planlösning redan innan vi hade barn så för oss hade det inget med det att göra. Vi trivdes med planlösningen i vår dåvarande lägenhet och valde därför ett hus med snarlik planlösning.

Stort plus i huset är att den stora öppningen mellan matplats och vardagsrum gör att vi får in många gäster vid behov (ett antal gånger per år) och att man ser kaminen både från soffan och matplatsen.
 
Jag gillar öppen planlösning till viss del, men inte helt öppen så som många andra också varit inne på. Vi har idag ett T-kök med matplats vid ett burspråk längst in och sedan en rätt stor öppning till vardagsrummet som går i vinkel. Vår plan är att öppna upp köket med en köksö och ha matsalsbordet på andra sidan men vi vill bo in oss lite först och se hur det känns. Eftersom vårt vardagsrum är stort och vinklat kommer man ändå inte se köket från soffan och det finns möjlighet att både vara social eller dra sig tillbaka till soffhörnan vilket känns viktigt för mig.
 
Inte vill man bli undangömd, men det är faktiskt så att det är rätt skönt att få vara ifred, och få koncentrera sig på det man gör när man pysslar i köket också, och faktiskt slippa familjemedlemmar som inte bidrar.

När det finns flera lite större barn, så brukar de oftast hålla till i sina egna rum.

Att hjälpa ett barn läsa läxor, och samtidigt laga mat utan att glömma att salta eller råka bränna något eller få ett enormt stresspåslag?

Det verkar finnas en del mytologi runt de öppna köken, som hör ihop med idén om "den lyckliga familjen", som tillsammans lagar mat och umgås och har så trevligt.

Ibland ja, så är det så. Väldigt ofta absolut inte.
Jag förstår att det där blir ett problem hemma hos dig men att generalisera sådär blir fel.

Om jag behöver vara ifred när jag lagar mat säger jag det till min familj så stör de inte. När vi öppnar ugnen (vägghängd med ett par meter transportsträcka till dit vi brukar ställa av maten) säger vi det så står alla stilla en stund. Har barnen läxor kan det hända att de sitter vid köksbordet och gör den samtidigt som maten lagas och det utan problem. När vi hittar "de där" barstolarna händer det säkert att de hamnar vid köksön också så man ser bättre om de behöver hjälp.

Min make är mästare på att dra med kidsen och eventuella kompisar till dem i matlagningen. Då står det barn och hackar lök, mäter upp saker, lägger i grytorna osv men det tror jag inte tillhör vanligheterna.
 
Jag förstår att det där blir ett problem hemma hos dig men att generalisera sådär blir fel.

Om jag behöver vara ifred när jag lagar mat säger jag det till min familj så stör de inte. När vi öppnar ugnen (vägghängd med ett par meter transportsträcka till dit vi brukar ställa av maten) säger vi det så står alla stilla en stund. Har barnen läxor kan det hända att de sitter vid köksbordet och gör den samtidigt som maten lagas och det utan problem. När vi hittar "de där" barstolarna händer det säkert att de hamnar vid köksön också så man ser bättre om de behöver hjälp.

Min make är mästare på att dra med kidsen och eventuella kompisar till dem i matlagningen. Då står det barn och hackar lök, mäter upp saker, lägger i grytorna osv men det tror jag inte tillhör vanligheterna.

Jag håller med, och eftersom matlagning är en stor del av livet så är det trevligt om det umgås när det lagas mat (dessutom är intresset för matlagning delat bland flera). Vårt kök är väldans litet så vi kör med tydliga restaurangutrop "Bakom!"/"Varmt!" när det behövs (kom med äldsta dottern som jobbade på restaurang innan studierna).

Men det kanske å andra sidan beror på att hela huset är litet så det finns i princip ingen annanstans att umgås än just i köket.

Däremot tänker jag att man kan göra saker parallellt utan att ställa till det. Lagar jag mat som kräver uppmärksamhet så hjälper jag inte till med läxor, även om sådant arbete (läxor) förekommer samtidigt på samma plats. Jag skulle gärna vilja ha lite större yta, men absolut inte avskilt. Köket är husets hjärta för min del.
 
Jag håller med, och eftersom matlagning är en stor del av livet så är det trevligt om det umgås när det lagas mat (dessutom är intresset för matlagning delat bland flera). Vårt kök är väldans litet så vi kör med tydliga restaurangutrop "Bakom!"/"Varmt!" när det behövs (kom med äldsta dottern som jobbade på restaurang innan studierna).

Men det kanske å andra sidan beror på att hela huset är litet så det finns i princip ingen annanstans att umgås än just i köket.

Däremot tänker jag att man kan göra saker parallellt utan att ställa till det. Lagar jag mat som kräver uppmärksamhet så hjälper jag inte till med läxor, även om sådant arbete (läxor) förekommer samtidigt på samma plats. Jag skulle gärna vilja ha lite större yta, men absolut inte avskilt. Köket är husets hjärta för min del.
Nja om det är något som man inte kan lämna så att säga kan ju barnen antingen komma till spisen eller prata med oss och se om man får upp bild i huvudet av vad det är för något de kört fast med.
 
Så här hade jag tänkt göra om min 2a till en 3a, genom att just göra köket i vardagsrummet.
Mest "innan jag säljer" så jag kan sälja som 3a och få bättre betalt.

71m2.jpg
 
Så här hade jag tänkt göra om min 2a till en 3a, genom att just göra köket i vardagsrummet.
Mest "innan jag säljer" så jag kan sälja som 3a och få bättre betalt.

Visa bifogad fil 104658
Det där ser nästan exakt ut som lägenheten jag bodde i när jag pluggade. Låghusen i studentområdet Flogsta i Uppsala, byggda 1974. Kommer ihåg att jag inte gillade kökslösningen i längden just för att jag inte gillade att ha allt i vardagsrummet. Men smaken är som baken :)
 
Så här hade jag tänkt göra om min 2a till en 3a, genom att just göra köket i vardagsrummet.
Mest "innan jag säljer" så jag kan sälja som 3a och få bättre betalt.

Visa bifogad fil 104658

Fast det är ju helt obegripligt egentligen att den med den nya planlösningen kan säljas som en trea. Det du gör är ju att flytta köket från ett rum till ett annat. Rummen har ju inte på något sätt blivit fler.
 
Så här hade jag tänkt göra om min 2a till en 3a, genom att just göra köket i vardagsrummet.
Mest "innan jag säljer" så jag kan sälja som 3a och få bättre betalt.

Visa bifogad fil 104658
Tror du verkligen att det skulle ge dig mer betalt? När jag kollar slutpriser så ser jag inte att det är antal rum priset påverkas av utan kvadratmeterpriset. Om många lägenheter i ditt område saknar separat kök utan har köket i vardagsrummet skulle jag se det som att värdet blev högre eftersom de som letar separat kök har färre lägenheter att välja bland.
 
Så här hade jag tänkt göra om min 2a till en 3a, genom att just göra köket i vardagsrummet.
Mest "innan jag säljer" så jag kan sälja som 3a och få bättre betalt.

Visa bifogad fil 104658
Har du kollat med mäklaren om det är en bra idé? När jag pratat med mäklare om just "renovering inför flytt" så har de sagt att det oftast är onödigt, framförallt om det är större saker som tex köksrenovering, för man vet inte vem man renoverar för och det brukar resultera i att man i bästa fall får tillbaka pengarna man lagt på renoveringen.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 728
Senast: Mirre
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
7 570
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp