Bukefalos 28 år!

Könsbyte - lagligt redan innan 18 års ålder.

@supercalifragilistic jag är själv cisperson så jag är lite ute och svävar, men: jag tror att säkert har transpersoner olika uppfattningar om hur kön och genus funkar. Precis som att de har olika uppfattningar om vad de har för problem och behov. Vissa vill oerhört gärna operera sitt kön, för andra är det jätteviktigt att få "behålla det intakt", inklusive den reproduktiva förmågan. Många vill kunna passera, andra vill bryta mot det förväntade, vill inte passera.

Men helt klart är det något djupare och allvarligare än att man "bara" känner sig lite obekväm i sin könsroll. Vi är nog många som vet hur det känns. Men jag har ärligt ingen aning om hur det känns att vara trans. Jag ser bara allt lidande som transpersoner utsätts för, och all ilska som de (som orkar) så jävla modigt svarar med!
 
Jag hörde på radion i morse att RFSL tycker att det ska bli lagligt att byta kön redan innan man är myndig.
Och jag tycker det är helgalet! En tonåring är fortfarande inte vuxen utan håller på att utvecklas. Jag tror inte att sexualiteten och statisk utan formbar långt in i livet, och ens identitet kan också förändras mycket.
Jag begriper inte alls varför de skulle ha så brått. Överhuvudtaget så har de brått att "värva medlemmar till sin klubb". Dom säger saker som att om någon en gång varit förälskad i en person av samma kön så blir han/hon aldrig en vanlig heterosexuell... Jag är säker på att det inte stämmer!
18 år är myndighetsåldern,och då bestämmer man själv.
Däremot kan det ju ifrågasättas om det var rätt att sänka den åldern från 21 år.Snarare höjas till 30 år minst,då ungdomar tenderar att bli vuxna mycket senare i livet än förr.
 
Jag hörde på radion i morse att RFSL tycker att det ska bli lagligt att byta kön redan innan man är myndig.
Och jag tycker det är helgalet! En tonåring är fortfarande inte vuxen utan håller på att utvecklas. Jag tror inte att sexualiteten och statisk utan formbar långt in i livet, och ens identitet kan också förändras mycket.
Jag begriper inte alls varför de skulle ha så brått. Överhuvudtaget så har de brått att "värva medlemmar till sin klubb". Dom säger saker som att om någon en gång varit förälskad i en person av samma kön så blir han/hon aldrig en vanlig heterosexuell... Jag är säker på att det inte stämmer!


18 år är myndighetsåldern,och då bestämmer man själv.
Däremot kan det ju ifrågasättas om det var rätt att sänka den åldern från 21 år.Snarare höjas till 30 år minst,då ungdomar tenderar att bli vuxna mycket senare i livet än förr.
 
Jag hörde på radion i morse att RFSL tycker att det ska bli lagligt att byta kön redan innan man är myndig.
Och jag tycker det är helgalet! En tonåring är fortfarande inte vuxen utan håller på att utvecklas. Jag tror inte att sexualiteten och statisk utan formbar långt in i livet, och ens identitet kan också förändras mycket.
Jag begriper inte alls varför de skulle ha så brått. Överhuvudtaget så har de brått att "värva medlemmar till sin klubb". Dom säger saker som att om någon en gång varit förälskad i en person av samma kön så blir han/hon aldrig en vanlig heterosexuell... Jag är säker på att det inte stämmer!


18 år är myndighetsåldern,och då bestämmer man själv.
Däremot kan det ju ifrågasättas om det var rätt att sänka den åldern från 21 år.Snarare höjas till 30 år minst,då ungdomar tenderar att bli vuxna mycket senare i livet än förr.
 
Ts handlar ju om att det skall gå att byta kön innan 18. Då kan ju föräldrar ta beslutet för sina barn och det skulle nog föräldrarna i filmen vara beredda till. Att byta kön innan 18 är lite hal is tycker jag personligen. Just för att man inte är färdigformad i tankar och sexualitet. Man kanske inte kan avgöra som barn hur mycket som är ens egen vilja och är mycket som är reaktioner på omgivningen.
Eller har du en annan innebörd i "att byta kön"? @tanten

Hur gammal var du när du kom på vilket kön du har?
När kom du på att du är heterosexuell?

Har du någonsin ändrat dig på den punkten?
 
Ja, det är det enda argumentet jag kan komma på också.

Men visst känns det lite onödigt nuförtiden?

Jag kan tänka mig att det finns anledningar men det kanske mest är gammal vana det också?

Sjukvården har ju vissa behov och det har redan tagits upp. Vi är olika rent biologiskt ur ett vårdperspektov.

Sen har vi det där med skola, idrott, träning mm. Om vi inte alls tilldelas ett kön måste det ju bli naturligt att alla delar samma dusch och omklädningsrum tex. För lärarna skall väl inte göra en egen indelning i skolan tex?

Det finns massor med exempel där kvinnor av goda skäl vill bli behandlade av en annan kvinna. Sjukvård, visiteringar osv. Om ingen indelning finns så faller det också.

Men nu funderar jag mest kring saken. Jag har ingen klar uppfattning.
 
Inte jag heller. Har någon klar uppfattning, alltså. Jag föredrar tex att behandlas av kvinnliga gynekologer om möjligt. Men behöver vi juridiskt kön för det, är nog vad jag undrar. Jag brukar ju inte fråga om deras personnummer, utan om jag uppfattar dem som kvinna så nöjer jag mig ju med det.
 
Vilken konstig tråd. Vilken märklig debatt? Jag förstår inte hur folk kan ha så mycket åsikter om hur andra människor ska leva sitt liv, och dessutom när sakfrågan är vantolkad av TS.

Juridiskt kön anser jag behövs i tider då vi faktiskt inte ännu är jämställda. Kvinnor har annan rätt till föräldraledighet, andra försäkringsvillkor på gott och ont, och ute i stora vida världen ger det rätt att gifta sig med person av motsatt juridiskt kön där samkönat äktenskap inte är tillåtet (än så länge).Till exempel.
 
Var kan man hitta denna? Söker på nätet, men ännu inget napp...
Vet tyvärr inte, jag såg den på Tv för flera år sedan och när jag läste genuskurser letade jag efter den för de andra ville också se den men hittade den inte. Den var amerikanskt producerad iaf. Om jag någonsin hittar den skall jag posta länken på buke ;)
 
Hur gammal var du när du kom på vilket kön du har?
När kom du på att du är heterosexuell?

Har du någonsin ändrat dig på den punkten?
Jag tror att det var på lekis (6år), har inga tidigare minnen av attraktion än det. Fast då var det på nivån att vissa pojkar var söta och jag blev generad om de pratade med mig. Jag funderade inte över kroppen eller sex. Jag var ju helt upptagen av lek och sociala interaktioner. Hormonerna har inte vaknat i den åldern, man tittar inte på muskler och kropp i den åldern utan det är ansiktet som är viktigt då.
Jag har till exempel ingen aning om hur de pojkarnas händer såg ut, medan jag vet exakt hur händerna på tonårstidens intressanta killar såg ut. Axlar och ryggform likaså. De sakerna är ju markörer som styrs av hormoner och därför är det logiskt att hormonellt vuxna individer är medvetna om de sakerna.

På så sätt har jag alltid vetat vilken läggning jag har och nej, jag har aldrig varit osäker. Jag kan givetvis se om tjejer är attraktiva och jag kan se att vissa tjejer ser ut på ett sätt som jag hade gillat om jag skulle haft flickvän. Men pirret som gör att man vill röra och komma nära har aldrig infunnit sig för en tjej.

För att återgå till topic så förstår jag att så små barn vet sin läggning, men man vet inte om läggningen kommer utökas. Det är ju många som intresserar sig för motsatt kön i början för att sedan intressera sig för samma kön. Just upplevelsen att befinna sig i fel kropp är så ovanlig att det kanske ändå är bättre att vänta tills sista tonåren innan man ändrar något permanent fysiskt. Eftersom ett barn kanske har svårt att avgöra hur mycket som är omgivningens påverkan samt att föräldrarna inte bör ta sådana beslut för barnen.

Men tydligen så handlade tråden om juridiskt kön och där ser jag inget problem att byta för en sexåring, det går väl att ändra tillbaka om man ändrar sig i framtiden. Jag trodde det handlade om komplett könsbyte och då tycker jag det är fel pga risken att man ändrar åsikt senare. Fast jag inser fördelarna med att hormonbehandla tidigt förstås.

Samtidigt så ser jag inte riktigt hur juridiskt kön påverkar ett barn. Om omgivningen kallar barnet för det pronomen det vill samt det namnet det vill så har jag svårt att se att ett juridiskt könsbyte behövs så tidigt. Ett barn bryr sig inte om att en siffra i personnumret betyder m/f. Ett barn bryr sig om att få de kläder det vill ha, rätt kompisar, rätt leksaker, rätt fritidsnöjen osv.
 
Jag trodde det handlade om komplett könsbyte
Vad är ett komplett könsbyte? Eller rättare sagt, vad är ett inkomplett könsbyte? Är t ex en kvinna med penis inte en komplett kvinna?


Ett barn bryr sig inte om att en siffra i personnumret betyder m/f.
Hur vet du det? "Barn" betyder ju inte bara småbarn, det handlar även om tonåringar. Framför allt så bryr sig omgivningen. Att ha rätt juridiskt kön kan bespara en en massa förklarande och man behöver kanske inte komma ut hela tiden. Bara att få ha rätt namn kan vara oerhört betydelsefullt. Jag menar, tänk dig själv att börja högstadiet med att förklara för din nya klass och dina nya lärare att "på papperet" är du en kille som heter Rikard men du vill kallas Lisa och vill byta om i tjejernas omklädningsrum. Med rätt juridiskt kön så kan du vara bara Lisa, direkt. Ingen behöver undra över Rikard. Även om risken är stor att du får skit ändå.

Jag tycker att du underskattar hur utsatta transpersoner faktiskt är i samhället.

Dessutom handlar det om att få möjlighet till hormonbehandling och operationer också. Om man har behov av det.

Könsbyte är en lång(sam) process. Det tar TID att få igenom ett könsbyte. Då är det jättebra att kunna kicka igång den processen så tidigt som möjligt. Det sparar helt enkelt lidande.
 
Och just eftersom det ÄR så ovanligt så borde man ju ta det på största allvar redan tidigt, så det inte slutar tokigt :(
Verkligen. Det är på tiden att den idiotiska åldersgränsen slopas. Illa nog att det skulle dröja långt in på 2000-talet innan tvångssterilisering slopades. Det är hög tid att se över det systematiska förtrycket av transpersoner. Det är som sagt på dödligt allvar.

Tänk om det var så med andra dödliga sjukdomar/tillstånd? Det handlar om barn som förvägras (rätt) vård.
 
Vad är ett komplett könsbyte? Eller rättare sagt, vad är ett inkomplett könsbyte? Är t ex en kvinna med penis inte en komplett kvinna?
Juridiskt är endast formellt, komplett är kroppsligt, inkl operation och hormonellt.

Hur vet du det? "Barn" betyder ju inte bara småbarn, det handlar även om tonåringar. Framför allt så bryr sig omgivningen. Att ha rätt juridiskt kön kan bespara en en massa förklarande och man behöver kanske inte komma ut hela tiden. Bara att få ha rätt namn kan vara oerhört betydelsefullt. Jag menar, tänk dig själv att börja högstadiet med att förklara för din nya klass och dina nya lärare att "på papperet" är du en kille som heter Rikard men du vill kallas Lisa och vill byta om i tjejernas omklädningsrum. Med rätt juridiskt kön så kan du vara bara Lisa, direkt. Ingen behöver undra över Rikard. Även om risken är stor att du får skit ändå.

Jag tycker att du underskattar hur utsatta transpersoner faktiskt är i samhället.

Dessutom handlar det om att få möjlighet till hormonbehandling och operationer också. Om man har behov av det.

Könsbyte är en lång(sam) process. Det tar TID att få igenom ett könsbyte. Då är det jättebra att kunna kicka igång den processen så tidigt som möjligt. Det sparar helt enkelt lidande.
Ja som sagt så höll jag ju med om att juridiskt byte är ok för barn pga av det du nämner. Men jag ställer mig frågande till hur "Lisa" skall lyckas duscha med tjejerna utan att de upptäcker att hon är en kille.
Ja, möjligheter till hormoner etc får man ju ändå, fast lite senare då på gott och ont.
Samhället bör väl vara helt säkra på att inte könsbyten sker på felaktiga grunder eftersom man inte kan byta tillbaka igen. Tänk om föräldrar pressar sitt barn till att vilja byta?
Det finns miljoner barn i världen som vet att deras föräldrar velat att de var det andra könet. Driften att få förälderns godkännande är stark och skulle möjligen kunna få unga tonåringar att vilja byta kön. Det kanske är obefogad oro, men även om det bara händer en gång vart tredje år så är det tillräckligt för att behålla 18-årsgräns för kroppsliga könsbyten anser jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp