Bukefalos 28 år!

Könsbyte - lagligt redan innan 18 års ålder.

Skjøldur

Trådstartare
Jag hörde på radion i morse att RFSL tycker att det ska bli lagligt att byta kön redan innan man är myndig.
Och jag tycker det är helgalet! En tonåring är fortfarande inte vuxen utan håller på att utvecklas. Jag tror inte att sexualiteten och statisk utan formbar långt in i livet, och ens identitet kan också förändras mycket.
Jag begriper inte alls varför de skulle ha så brått. Överhuvudtaget så har de brått att "värva medlemmar till sin klubb". Dom säger saker som att om någon en gång varit förälskad i en person av samma kön så blir han/hon aldrig en vanlig heterosexuell... Jag är säker på att det inte stämmer!
 
Jag är inte den som brukar märka ord, men ärligt talat, "en vanlig hetrosexuell"??

Jag är mer övertygad om att ifall samhället låter människor som älskar varandra älska varandra ifred, och istället lägga energin på att få de som begår våldsbrott att älska andra lite mer, så hade samhället sett betydligt bättre ut.
 
alltså... säg att någon känt sig som någon av det motsatta könet sedan hen fick uppfattning om könstillhörighet osv. Att detta hållit i sig genom skolgången, att hen alltid känt att könet är fel. Varför ska man då tvinga detta barn till 18 års lidande? Vid 18 är man fortfarande inte helt vuxen, och alla känner väl till minst en artonåring som ballat ur helt på artonårsdagen.

Varför är man så vaktig om andra människors kön? Det är helt ok att andra har sitt kön ifred, SÅ LÄNGE DET INTE ÄR AVVIKANDE FÖR DÅ JÄVLAR

jag fattar inte. Andras könstillhörighet är liksom inte min (eller din, eller någon annans) grej. Det är privat.
 
Överhuvudtaget så har de brått att "värva medlemmar till sin klubb". Dom säger saker som att om någon en gång varit förälskad i en person av samma kön så blir han/hon aldrig en vanlig heterosexuell... Jag är säker på att det inte stämmer!

Va? De har brått att värva medlemmar till sin klubb? Vilken klubb?
Så du tror att det är det som det handlar om? Att de vill att så många som möjligt ska "bli som dom".
 
Andras könstillhörighet är liksom inte min (eller din, eller någon annans) grej. Det är privat.
Självklart! Men det innebär inte att det är fritt fram att byta kön hur som helst. Det pga att det innebär en massa komplikationer. Som 13-åring är jag kanske inte speciellt intresserad av ifall jag i framtiden ska kunna skaffa egna biologiska barn eller inte, då vill man mest bara lösa problemet. Som vuxen är man helt enkelt lite mer klartänkt i sin motivering och argumentation, eftersom man verkligen tänkt igenom beslutet.

Det har ju att göra med hur lättvindigt vi ska ta på att byta kön. Är det ingen stor grej att byta fram och tillbaka och utsätta sig för de stora operationerna som det ändå innebär, så fine låt människor operera sig. Jag tycker nog att vi ska vara lite restriktiva i hur gammal man får vara innan man bestämmer sig för att byta kön. Det är en stor grej faktiskt och sådana stora grejer ska inte barn få besluta om....och inte deras föräldrar heller. Det är långt ifrån alla föräldrar som hade bytt kön på sina barn av rätt anledning!!
 
Tror man vet redan från början om man har fått ”fel” kropp eller inte även om det tar ett tag att förstå och verbalisera det hela. Tror inte alls det växer fram ju äldre man blir.

Däremot kan jag tänka mig att kroppen behöver växa färdigt och genomgå puberteten i lugn och ro innan man börja tillföra hormoner och operera och greja.
Jag är lite fascinerad över att det väcker så mycket åsikter. Det påverkar ju ingen annan
 
kan inte låta bli att länka till det här klippet, i det här sammanhanget.
http://newsner.com/2014/05/transsex...nte-ett-oga-torrt-viktigaste-klippet-just-nu/
Fast på något sätt så borde inte treåringar vara medveten om skillnaden mellan kön. Det borde komma när man blir mer sexuellt medveten tycker jag. För en treåring känns det mer som att det handlar om det sociala könet, tillbehör, kläder, sport, pappas pojke etc. Eller?

Det låter väldigt osannolikt att en treåring springer runt o skriker "jag är en pojke" om det enbart är könet det handlar om. Pojken i filmen var ju tydligen helt nöjd med att bli kallad pojke och ha pojkkläder. Tänk om föräldrarna ger sig till att operera honom och det senare visar sig att det var en social könsroll han ville ha? Som 20-åring kanske han vill vara tjej igen?

Om jag refererar till min egen uppväxt så var jag inte medveten om skillnaderna förrän i fyraårsåldern.
Då var jag och min pojkkompis i badrummet och han kommenterade att det var konstigt att jag satt och kissade. Jag hade aldrig tänkt på det och efter det blev jag medveten om skillnaden och han fick inte vara i badrummet när jag var på toa.
Visst hade jag sett pappa stå upp, men jag hade inte tänkt på att det var något som alla pojkar kunde göra men inte flickor.
 
Jag hörde på radion i morse att RFSL tycker att det ska bli lagligt att byta kön redan innan man är myndig.
Och jag tycker det är helgalet! En tonåring är fortfarande inte vuxen utan håller på att utvecklas. Jag tror inte att sexualiteten och statisk utan formbar långt in i livet, och ens identitet kan också förändras mycket.
Jag begriper inte alls varför de skulle ha så brått. Överhuvudtaget så har de brått att "värva medlemmar till sin klubb". Dom säger saker som att om någon en gång varit förälskad i en person av samma kön så blir han/hon aldrig en vanlig heterosexuell... Jag är säker på att det inte stämmer!

Men snälla nån!

Varför ska du lägga dig i hur andra männisor upplever sin identitet? Få lägger väl sig i din?

Det handlar enbart om juridisk könsidentitet. Inget annat. Som någon sa på nyheterna imorse - dt kan uppstå bekymemr vid passkontroll tex om passet säger ett kön och den person du ser framför dig uppenbart är något annat. Något som är sant för denne.

Det finns annat att lägga sin enegi på än att bekämpa människor som råkats födas i fel kropp.

Visste du att man kan dissekera en hjärna och se om den tillhört någon som varit dragen till kvinnor eller män oavsett vilket kön hjärnan själv haft. En fysisk skillnad alltså.
Man kan inte lära sig bli hetero, homo eller bi. Man föds sådan.
Med "värva medlemmar till klubb" så klev du långt utanför gränsen, i min värld.
 
Ts handlar ju om att det skall gå att byta kön innan 18. Då kan ju föräldrar ta beslutet för sina barn och det skulle nog föräldrarna i filmen vara beredda till. Att byta kön innan 18 är lite hal is tycker jag personligen. Just för att man inte är färdigformad i tankar och sexualitet. Man kanske inte kan avgöra som barn hur mycket som är ens egen vilja och är mycket som är reaktioner på omgivningen.
Eller har du en annan innebörd i "att byta kön"? @tanten
 
Ts handlar ju om att det skall gå att byta kön innan 18. Då kan ju föräldrar ta beslutet för sina barn och det skulle nog föräldrarna i filmen vara beredda till. Att byta kön innan 18 är lite hal is tycker jag personligen. Just för att man inte är färdigformad i tankar och sexualitet. Man kanske inte kan avgöra som barn hur mycket som är ens egen vilja och är mycket som är reaktioner på omgivningen.
Eller har du en annan innebörd i "att byta kön"? @tanten
Om vi nu ska utgå från det som diskuterats i media, så handlar det om att unga människor som upplever att de är i fel kropp ska få möjligheten att redan innan 18 års ålder byta juridiskt kön. Det handlar inte om föräldrars önskemål för sitt barn.

Jag ser inte varför det skulle vara så negativt om det är vad den unge vill?
 
Tror man vet redan från början om man har fått ”fel” kropp eller inte även om det tar ett tag att förstå och verbalisera det hela. Tror inte alls det växer fram ju äldre man blir.

Däremot kan jag tänka mig att kroppen behöver växa färdigt och genomgå puberteten i lugn och ro innan man börja tillföra hormoner och operera och greja.
Jag är lite fascinerad över att det väcker så mycket åsikter. Det påverkar ju ingen annan

Det kan vara så att det är just stoppa hormoner innan puberteten som behövs göras. Så tex manlig hårväxt, målbrott osv inte startar.

@Skjøldur
Jag blir förtvivlad när jag ser oförstående vuxna ha åsikter om dessa ungdomar. Det finns liksom inget tvivel, det är ingen fix idé.
Däremot kan det finnas skäl att personen behöver vara myndig innan kirurgiska ingrepp görs. Men processen borde inledas så fort det bara går.
INGEN unge går ju omkring och önskar sig ett liv i fel kropp. Det är ett riktigt jävligt liv kan jag meddela efter att ha umgåtts med den så kallade "klubben" under några år.
 
Tror man vet redan från början om man har fått ”fel” kropp eller inte även om det tar ett tag att förstå och verbalisera det hela. Tror inte alls det växer fram ju äldre man blir.

Däremot kan jag tänka mig att kroppen behöver växa färdigt och genomgå puberteten i lugn och ro innan man börja tillföra hormoner och operera och greja.
Jag är lite fascinerad över att det väcker så mycket åsikter. Det påverkar ju ingen annan
Isf är ju hela vår könssyn felaktig. Om en treåring upplever att den har fel kropp så innebär ju det att könsrollerna är medfödda och inte en social konstruktion som är en ganska rådande samhällssyn.

Det är väl inte konstigt att man bryr sig om ifall föräldrar eventuellt förstör framtiden för sitt barn? Annars behöver man ju inte bry sig om tvångssterilisering heller, för det drabbar ju inte mig det heller...

Det finns en dokumentärfilm som heter The third gender som är sevärd i denna debatten.
Bland andra så intervjuas en människa som föddes som hermafrodit. Både manliga och kvinnliga könsdelar. Läkarna tyckte att man gör flickor av sådana barn, för det är lätt att konstruera en fungerande vagina. En fungerande penis hade han redan, men modell mini. Föräldrarna sade att inget skall skäras bort förrän han/hon själv kan bestämma, men läkarna gjorde det ändå. Så det blev en flicka av honom, men tyvärr var han en kille. Så han blev en kille fast i en kvinnokropp och som tände på tjejer. Hade det funnits en lag som förbjöd operation innan 18 så hade denna killen kunnat haft en fungerande manlig kropp.

Men visst, får man hormoner i puberteten så ärd et ju en fördel om man senare byter kön. Problemet är väl hur man är säker redan som 10-13åring...
Det finns nog många tjejer på jorden som skulle bytt kön som tioåring för att de vet att pappan/föräldrarna velat ha en son.
 
Jag hörde på radion i morse att RFSL tycker att det ska bli lagligt att byta kön redan innan man är myndig.
Och jag tycker det är helgalet! En tonåring är fortfarande inte vuxen utan håller på att utvecklas. Jag tror inte att sexualiteten och statisk utan formbar långt in i livet, och ens identitet kan också förändras mycket.
Jag begriper inte alls varför de skulle ha så brått. Överhuvudtaget så har de brått att "värva medlemmar till sin klubb". Dom säger saker som att om någon en gång varit förälskad i en person av samma kön så blir han/hon aldrig en vanlig heterosexuell... Jag är säker på att det inte stämmer!

Men ett könsbyte handlar inte om att byta kön så man ska passa in i heteronormen. Det handlar om att ens kropp har fel kön, Född pojke i flickas kropp.


(har ni sett youtubeklippet om Rylan - den lille killen som är född i flickas kropp - tydligare kan det inte bli)

Edit: som ameo länkade till ;)
 
TS: Tycker du ska läsa lite på om transgender. Så många människor som försöker ta sitt liv p.g.a. de är födda med fel kön. Har bl.a. sett flertalet klipp där man sagt att de upptäckt små barn blivit ertappade med att de haft ett rakblad/något vasst i ena handen och snoppen i den andra handen.
 
Nu har väl frågan kommit en bit ifrån ursprungsinlägget om ålder och fastnade i avslutningen. Men för att återgå till det inledande så tycker jag 18 år en bra gräns av två anledningar.
1. Det är större chans kroppen är färdig så att operationen inte ställer till det och måste göras om för att personen t ex växer.
2. Det är en person som då är myndig och själv får och kan skriva under alla papper. Innan dess finns risken att det kommer att missbrukas av andra som kan "tvinga" någon till det. NU blir det helt och håller upp till den det berör att avgöra.

Den andra delen med att värva o s v hör ju egentligen inte ihop med åldern och könsbyte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp