Bukefalos 28 år!

Könsmogen hankatt vid 5 månader?

A

Arienne

Jag har två katter hemma, en honkatt och en hane. Honan är könsmogen och har löpt innan, ska kastreras innan året är slut. Hankatten är bara fem månader men är inbokad för kastrering i slutet av december, lagom till sex månaders ålder, vilket jag blivit rekommenderad som lagom.

Till frågan! Honkatten verkar vara på väg in i ett löp. Hon har inte blivit "skrikig" än, men hon går och trampar, kurrar och åmar sig. Hankatten verkar haja att något är på gång och har börjat hoppa på henne och bita henne i nackskinnet (det har han alltid gjort ibland när de lekt, men inte lika frekvent). Hittills har hon dock sagt ifrån och kört bort honom.

KAN han redan vara könsmogen? Han har inte börjat revirmarkera eller liknande. Har hållt de lite skilda åt nu, vill inte ha några kattungar. Kan det vara så att han bara går lite på instinkt trots att han inte förstår riktigt vad som händer och kanske inte ens är könsmogen än?

Och om han är könsmogen - skulle p-piller fungera fram till kastreringen? Hur lång tid tar det för dem att börja verka? Stämmer de att de bara tar bort löpbeteendet men att katten fortfarande kan bli gravid?

Hoppas på svar! :)
 
Sv: Könsmogen hankatt vid 5 månader?

Ja, han kan vara könsmogen tidigt. Ja, p-piller tar bort löpen men parar han så kan det ändå trigga igång en ägglossning. Jag skulle kastrera honan snarast. Har hon blivit dräktig kan man abortera, men ju tidigare desto bättre förstås. Att kastrera hanen är också ett alternativ, men det finns kastrerade hanar som blivit pappor i flera veckor efter kastreringen, så det är en dum risk att ta. En kastrerad hon är ju definitivt säker så att säga.
 
Sv: Könsmogen hankatt vid 5 månader?

Problemet är att jag varit i kontakt med veterinär, och det är väntetid på kastrering på ca tre veckor :/ Annars hade det ju varit lätt löst! Jag antar att jag får försöka hitta någon som kan ta hand om den ena katten några veckor, men det känns lite jobbigt.

Borde han inte vissa något mer brunstbeteende om han är könnsmogen? Finns det några fler tecken än just revirmarkerandet?
 
Sv: Könsmogen hankatt vid 5 månader?

Han kan absolut vara könsmogen. Även om många hanar "övar" i förväg finns det inget sätt att som ägare avgöra hur det ligger till. Det finns hanar som parar med lyckade resultat redan vid 4 mån, så har man fertil hona hemma ska man kastrera redan när man skaffar hanen (det går utmärkt att kastrerar 12 veckor hankatter).
 
Sv: Könsmogen hankatt vid 5 månader?

ja han kan mycket väl vara könsmogen och din honan kan mycket väl vara parad. En hane kan veta att honan är mottaglig redan innan du ser de. Har själv tagit en hane i språnet på en hona som inte tidigare låtit hanen komma i närheten och utan jag märkt att hon börjat löpa. Det händer fort.
 
Sv: Könsmogen hankatt vid 5 månader?

Problemet är att jag varit i kontakt med veterinär, och det är väntetid på kastrering på ca tre veckor :/ Annars hade det ju varit lätt löst! Jag antar att jag får försöka hitta någon som kan ta hand om den ena katten några veckor, men det känns lite jobbigt.

Borde han inte vissa något mer brunstbeteende om han är könnsmogen? Finns det några fler tecken än just revirmarkerandet?

Det finns ju andra veterinärer... kolla runt
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej Alla Vi har en hankatt som har börjat komma en del till oss. Katten är en mycket välmående herre skygg för oss folk. Han kissar...
Svar
7
· Visningar
1 555
Senast: Halcyon
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 332
Senast: Ponnyfoton
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: Mahonia
·
Katthälsa (Långt inlägg) Hej! Jag har en hankatt (okastrerad, ska kastreras imorgon) som är ca 9 månader. Han ska alltid vara med överallt och...
Svar
6
· Visningar
2 291
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp