Bukefalos 28 år!

Könssjukdom hos häst?

mellan

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet utav könssjukdom hos häst? Sto/hingst? Symptom etc?
Fick höra att kompisens sto som är skimmel kunde ha en könssjukdom då hon hade ljusa fläckar på blygdläpparna (om jag förstått det hela rätt). Vet visste dock inte säkert.
Kan en unghingst som bara gått i en och samma flock ha en könssjukdom som uppkommit UTAN att han betäckt ston?
Någon som vet???
 
Sv: Könssjukdom hos häst?

Troligen beskällarsjukan hon tänker på. Den finns så vitt jag vet inte i Sverige. Kanske har ändrats, det har jag ingen aning om. Den smittar vanligen genom betäckning, men även via ryktsaker från smittad häst som ex. OM den har beskällarsjukan så omfattas den av epizootilagen och är anmälningspliktig.
 
Sv: Könssjukdom hos häst?

CEM är ju en förekommande könssjukdom som behandlas med antibiotika. Könsorganen hos både ston och hingstar behandlas lokalt med antibiotika och desinfektionsmedel enligt rekommendationer från Jordbruksverket. Sjukdomen är anmälningspliktig och föremål för speciella bekämpningsprogram som utfärdats av Jordbruksverket efter samråd med hästsportens organisationer.

Angående beskällarsjuka: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Beskallarsjuka/
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 248
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 007
Senast: iNHALE
·
Gnägg Märker stora hästar om deras shettis kompis är en kille eller tjej? Och isf hur märker dom det? Har ett sto på 170+ som ska få en mini...
Svar
11
· Visningar
2 507
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp