Könstypiskt beteende under OS (och sport generellt)

purity_666

Trådstartare
Jag har kollat lite OS och stör mig på en del saker som verkar så könsbundet. Som hur idrottarna hälsar till kameran.
När männen har ett lopp står de där på rad och ser tuffa ut. När kameran närmar sig dunkar de bröstet, pekar på namnet och/eller landet på bröstet. Vinkar och/eller gör några konstiga tecken.
Sen tar vi ett lopp med kvinnor. Vad gör majoriteten? Jo blinkar med ena ögat och/eller slänger slängkyssar. Inget kaxigt dunkande på bröstet, inget "jag är bäst", bara lite gulligt pussande.

Varför är det såhär? Männen springer runt som tuppar och talar om för alla att de är bäst. Kvinnorna mer nedtonade och det ska kastas pussar åt alla håll. Kolla bara prisutdelningen. Kvinnor kindpussas, männen skakar bara hand.
Alla är där för att de har presterat. Alla är där för att de är världsstjärnor. Måste kvinnorna då vara sådär gullenuttiga. Kan inte de också dunka sig för bröstet och ta plats?
Igår såg jag ett lopp där en kvinna kom efter i starten. Varför? Jo hon fixade håret när de sa "färdiga".

Ja alla gör som de vill. Men det blir bara så väldigt tydligt när man ser dom sida vid sida.
 
Varför är det såhär?

Enklaste svaret:
1a48c3770855c93b1ae117b1b1fb5785.jpg


(Alltså, det beteende vi ser är det beteende som lönar sig...)
 
Lustigt att det såklart är kvinnornas beteende som är fel, att det är kvinnorna som ska bli mer som männen. Aldrig någonsin tvärtom.
Nja jag tänkte mer att när det gäller att vara toppatlet kan man få vara lite kaxig och visa att man är bäst i världen. Det hör liksom till. Att visa att man är stolt över sitt land hör också lite till när man representerar det i ett OS. Sen behöver man ju inte vara otrevlig såklart.
 
Nja jag tänkte mer att när det gäller att vara toppatlet kan man få vara lite kaxig och visa att man är bäst i världen. Det hör liksom till. Att visa att man är stolt över sitt land hör också lite till när man representerar det i ett OS. Sen behöver man ju inte vara otrevlig såklart.
Så du tror att det är en ren slump att du analyserar könat beteende och kritiserar just det typiskt feminina?
 
Så du tror att det är en ren slump att du analyserar könat beteende och kritiserar just det typiskt feminina?
I det här sammanhanget hade jag önskat att kvinnorna vågade vara mer kaxiga ja. Eller kanske mer ta plats. Är man i OS får man tro att man är störst och bäst i världen.
Hade inte t.ex. männen kramats och tagit i hand efter loppen/tävlingarna så hade jag reagerat på det också, men nu gör dom ju det. En del, av båda könen, kramas innan loppen också. Det kan väl vissa hävda är omanligt, men det är ju sportsligt och hör till.
Jag analyserar utifrån vilka de är och vad de gör. Det finns ju de som vågar ta plats. FloJo var väl inte direkt blyg av sig t.ex.
Det hör väl ihop med att min bild av en idrottare på översta nivån är en människa med vinnarskalle, någon som vågar tro att man är bäst och som gärna visar det för världen.
 
@purity_666 Det där svarar inte på min fråga :p.
Jag tror att jag kritiserar det överdrivet feminina för att det beteendet, enligt mig, inte definierar en självsäker idrottare. Slängkyssar kan man slänga när man kommer i mål som ett tack till publiken. Det gör många män också, inget fel i det.
Kindpussar tycker jag för övrigt både män och kvinnor borde få vid prisutdelningen. Där har ju de som delar ut priserna valt att göra skillnad.
 
Jag tror att jag kritiserar det överdrivet feminina för att det beteendet, enligt mig, inte definierar en självsäker idrottare.
Återigen då - tror du att det är en slump att du anser att det är det stereotypa kvinnliga beteendet som du inte anser vara typiskt för en självsäker idrottare? Att det är det manliga beteendet som bara råkar vara det?

Jag tycker bara att det är så intressant att du vill diskutera könat beteende men helt utan att analysera din egen syn på vad som är kvinnligt/manligt och eftersträvansvärt/"rätt" beteende.
 
Återigen då - tror du att det är en slump att du anser att det är det stereotypa kvinnliga beteendet som du inte anser vara typiskt för en självsäker idrottare? Att det är det manliga beteendet som bara råkar vara det?

Jag tycker bara att det är så intressant att du vill diskutera könat beteende men helt utan att analysera din egen syn på vad som är kvinnligt/manligt och eftersträvansvärt/"rätt" beteende.
Jag tycker att flirtandet med kameran står i en sån kontrast till hur de beter sig sen i tävlingen och det är därifrån jag får min bild av en idrottare på hög nivå. Det är liksom ingen som blåser slängkyssar när de står och ska hoppa höjdhopp, eller slänga iväg en kula.

Du svarar ju inte på min fråga heller. Varför slänger kvinnorna slängkyssar istället för framhäver sitt namn eller landet de representerar när de syns i närbild? Och varför får inte männen kindpussar (eller måste kvinnorna kindpussas, hur man nu väljer se på kindpussar)
 
Du svarar ju inte på min fråga heller. Varför slänger kvinnorna slängkyssar istället för framhäver sitt namn eller landet de representerar när de syns i närbild? Och varför får inte männen kindpussar (eller måste kvinnorna kindpussas, hur man nu väljer se på kindpussar)
Har du frågat mig det här? I såna fall är mitt svar: På grund av de könsroller som fostrar och formar oss. Vi beter oss generellt sett väldigt könat och idrottare under OS är inget undantag.

För mig är frågeställningen en total no-brainer.
 
Har du frågat mig det här? I såna fall är mitt svar: På grund av de könsroller som fostrar och formar oss. Vi beter oss generellt sett väldigt könat och idrottare under OS är inget undantag.

För mig är frågeställningen en total no-brainer.
Ja det var ju liksom frågan för hela inlägget, som du valde att inte besvara.

Men männen i så fall vågar ju hänge sig åt mindre manligt beteende i OS. De kramas, gråter öppet, några slänger slängkyssar när de kommit i mål osv.

Kindkyssarna vid prisutdelningen är väl mer genomtänkt då. Fast jag vet inte hur man kulturellt hälsar i landet. Är det kindpussar eller inte? Kindpussas båda könen oavsett?
 
Ja det var ju liksom frågan för hela inlägget, som du valde att inte besvara.
Ja, det står väl för guds skull mig fritt att välja vad exakt jag vill kommentera eller diskutera? I det här fallet: att du väljer att specifikt kritisera det stereotypt kvinnliga beteendet men inte det manliga. Trots att båda är könade beteenden.
 
Ja, det står väl för guds skull mig fritt att välja vad exakt jag vill kommentera eller diskutera? I det här fallet: att du väljer att specifikt kritisera det stereotypt kvinnliga beteendet men inte det manliga. Trots att båda är könade beteenden.
Det var ett svar på "har du frågat det här?" Att ja det hade jag, i trådstarten. Du ifrågasatte att jag inte hade svarat på din fråga, då ifrågasatte jag varför du inte hade svarat på frågeställningen.
 
Har du frågat mig det här? I såna fall är mitt svar: På grund av de könsroller som fostrar och formar oss. Vi beter oss generellt sett väldigt könat och idrottare under OS är inget undantag.

För mig är frågeställningen en total no-brainer.
Det kan till och med vara en del medfött i beteendet, inte bara uppfostran ;). Män och kvinnor är olika och det beror bara delvis på uppfostran.
 
Jag tror att jag kritiserar det överdrivet feminina för att det beteendet, enligt mig, inte definierar en självsäker idrottare. Slängkyssar kan man slänga när man kommer i mål som ett tack till publiken. Det gör många män också, inget fel i det.
Kindpussar tycker jag för övrigt både män och kvinnor borde få vid prisutdelningen. Där har ju de som delar ut priserna valt att göra skillnad.
Vad är normalt feminint beteende kontra överdrivet då? Min fetning.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp