Könstypiskt beteende under OS (och sport generellt)

Det minsta man kan begära av de som förespråkar mixade grenar är exempel på de grenar som kan vara aktuella och hur de kan gå till.
Jag frågar för jag misstänker det är omöjligt. Bristen på förslag och slingrande kring ämnet gör mig mer säker på att det är så. Så fort jag försöker så stoppar det vid problemen jag nämnde. Dels hur man gör det rättvist och dels kring svårigheter att med att manipulera längden på banorna. Bara tanken på att kunna vinna 100 meter sprint genom att springa 90 skulle leda till uppror.

PS Inom islandshästgrenar har man på alla officiella nivåer hovbeslagskontroll där man väger boots, kontrollerar skoning, kontroll av munhåla och betalning. Det gäller alla finalister och slumpmässiga i grundomgången. Tanken att man gör på liknande sätt i andra grenar är inte främmande.
Fast alltså, för att jag bakom skärmen inte vill ge ett lekamannigt förslag på hur man kan förändra olika sporter så kommer du fram till att det är omöjligt? Njaaa..?

Jag anser att man behöver ha rätt mycket på fötterna innan man kommer med sådana förslag. Det gäller även inom de grenar jag känner mig väl insatt i.

Vi verkar mest gå omkring varandra, så jag lägger ner nu. :) Trevlig kväll.
 
Jag kan absolut se ett problem med könsuppdelningen i sport.
Fotboll är ett väldigt tydligt exempel. Bara att det finns fotboll och damfotboll är ju väldigt talande. Herrfotbollen får betydligt mer pengar än damerna, vilket ger bättre utvecklingsmöjligheter. Jag tror att blandade lag skulle kunna vara en bra idé. Då tvingas sporten till att satsa lika hårt på damer som herrar, eftersom båda delarna behövs.
Inom andra grenar där tex storlek spelar roll så skulle man kunna införa vikt/storleks-klasser. Då får jämnstora individer mötas på hyfsat lika villkor.
Sen finns det såklart sporter där det inte är rättvist att låta män och kvinnor tävla mot varandra. En man på 70kg kan bli starkare än en kvinna på 70kg tex.
Jag har inte läst vidare men kände mig tvungen att ställa en fråga här. Vad är det då som hindrar från att det "blandade" fotbollslaget att bli fyllda med män? Och vi får då inte se några kvinnor spela fotboll.
Ska man införa en kvot på minst två damer i laget? Trots att de kanske inte uppnår samma styrka som resten av spelarna?

Det tar mig emot att säga detta då jag ogillar detta faktum starkt - men de flesta män i herrlaget i fotboll är nog fysiskt sett starkare än kvinnorna i damlaget som i allmänhet, rent fysiskt sett alltså. Och även om laget skulle då bli fyllt med endast de bästa i sporten så skulle jag vilja ha en säkerhet i att kvinnor får spela också och inte bara se någon enstaka kvinna som äntligen uppnår samma nivå av styrka.
 
Eftersom sport är en lek - TJOHO - så spelar det väl ingen roll att kvinnor och män inte tävlar i samma klasser.
Kvinnor har mindre muskelmassa. Inget konstigt. Flugviktare tävlar inte mot tungviktare. Thats it.
Att vi sen skulle få bättre fotbollsspelare/hockey/handboll mfl idrotter överlag om vi hade mixat fram till femtonårsåldern - det är vad jag tror.
 
Eftersom sport är en lek - TJOHO - så spelar det väl ingen roll att kvinnor och män inte tävlar i samma klasser.
Kvinnor har mindre muskelmassa. Inget konstigt. Flugviktare tävlar inte mot tungviktare. Thats it.
Att vi sen skulle få bättre fotbollsspelare/hockey/handboll mfl idrotter överlag om vi hade mixat fram till femtonårsåldern - det är vad jag tror.

Tack!
Bra tänkt om att mixa upp till tonåren, också!
 
För att få acceptans för mixade lag så skulle de vara det hela vägen.

En annan sak som skulle vara intressant, om det nu är sporter där kvinnor och män skulle ha olika muskelmassa. Sortera på det då!

Det märkliga är att det är inte ofta man ser kvinnor som ser ut som karlar som tävlar VM och OS. Det händer men inte ofta. Likaså med män som ser ut som kvinnor i kroppen. Dessa som fallit utanför normen får inte plats.
Det värsta är att det skulle inte förvåna mig om det är för att dessa har svårt med den ekonomiska uppbackningen. Dvs diskriminering pga lågt värderat reklamvärde.
 
Det märkliga är att det är inte ofta man ser kvinnor som ser ut som karlar som tävlar VM och OS. Det händer men inte ofta. Likaså med män som ser ut som kvinnor i kroppen. Dessa som fallit utanför normen får inte plats.
Det värsta är att det skulle inte förvåna mig om det är för att dessa har svårt med den ekonomiska uppbackningen. Dvs diskriminering pga lågt värderat reklamvärde.
Vad menar du?
Det är inte ofta man ser kvinnor som ser ut som karlar och män som ser ut som kvinnor?
Och att dessa inte fått plats?
 
Det märkliga är att det är inte ofta man ser kvinnor som ser ut som karlar som tävlar VM och OS. Det händer men inte ofta. Likaså med män som ser ut som kvinnor i kroppen. Dessa som fallit utanför normen får inte plats.

Hur menar du nu?
Deltagarna i OS har väl huvudsakligen kroppar som ATLETER (undantag finns i en del grenar som skytte, hästgrenarna) av båda könen?

Om du med "män som ser ut som kvinnor i kroppen" menar män med "kvinnlig fettfördelning" så kan åtminstone jag misstänka att sådana individer antagligen inte presterar tillräckligt bra för att "platsa" på ett OS.
Samma sak med kvinnor "som ser ut som karlar i kroppen (utom kanske östblockets kulstöterskor? obs, skämt)".
Har man en tydlig "gubbmage" så är det antagligen inte PR som är problemet utan den fysiska prestationsförmågan.
 
Fast alltså, för att jag bakom skärmen inte vill ge ett lekamannigt förslag på hur man kan förändra olika sporter så kommer du fram till att det är omöjligt? Njaaa..?

Jag anser att man behöver ha rätt mycket på fötterna innan man kommer med sådana förslag. Det gäller även inom de grenar jag känner mig väl insatt i.

Vi verkar mest gå omkring varandra, så jag lägger ner nu. :) Trevlig kväll.
Men att påstå att det skulle fungera kan man göra helt utan någon idé om hur det ska gå till eller vilka grenar känns direkt som något genomtänkt, mer som en önskedröm. Jag minns inte vem som sagt vad i ämnet.

Det skulle vara jättebra om män och kvinnor kan tävla i samma grenar, men som sagt jag kan inte se hur det skulle gå till och män och kvinnor får exakt samma chans att vinna och uppenbarligen ingen annan heller.
 
Var det ngn som såg dokumentären "Sex och utseende - kvinnliga idrottens villkor" igår på 1:an? Den finns på svt play. Jag tänkte titta på den när jag hinner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp