Bukefalos 28 år!

Könstypiskt beteende under OS (och sport generellt)

Varför görs det en uppdelning i dam- och herrklasser överhuvudtaget?

Kanske för att kvinnor jämfört med män har helt olika förutsättningar i många individuella grenar.
Om vi generaliserar: män har fysik för snabbare tider i löp-grenarna.
Män verkar kunna slå en golfboll längre än vad kvinnor kan.

Inom ridsporten är det inte köns-uppdelat: där har kön ingen inverkan på förutsättningarna att lyckas (förutom då att det kan skilja i ekonomiska möjligheter, beroende på kulturella mönster i olika hemländer).
 
Jag gissar på signifikanta fysiska skillnader mellan könen som påverkar prestationen i sporterna som är könsuppdelade?

Tex i ridsport spelar ju skillnaden mellan könen någon roll och är inte heller könsuppdelade.
Fysiska skillnader finns väl mellan många olika grupper utan att de ges särskilda klasser?
 
Skytte, ja.
Golf - nej.
Segling - nej. Män är generellt sett fortfarande fysiskt starkare. I segling sitter man inte lite gulligt och åker båt: det krävs fysik. Kroppsvikten har också betydelse för förmågan att hålla emot i segel och liknande.
Det finns väl kvinnor med lika hög kroppsvikt som män?
 
Det finns väl kvinnor med lika hög kroppsvikt som män?
Ja.

som sagt, jag generaliserar och jämför grupper.

Om vi tar en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna och tänker oss att de är lika atletiska/tränade.
Då är det vanligare att mannen, pga en annan kroppskonstitution, väger mer i muskel- och skelettmassa än kvinnan.
Det är väl ingen nyhet att män generellt sett är längre än kvinnor och har grövre skelett?
 
Kindpussar tycker jag för övrigt både män och kvinnor borde få vid prisutdelningen. Där har ju de som delar ut priserna valt att göra skillnad.

Lite OT kanske, men med tanke på smittorisken tycker jag att det är konstigt att någon öhvt accepterar kindpussar. Tänk att ta sig till ett OS och sedan bli sjuk för att folk ska pussa på en :crazy:
 
Ja.

som sagt, jag generaliserar och jämför grupper.

Om vi tar en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna och tänker oss att de är lika atletiska/tränade.
Då är det vanligare att mannen, pga en annan kroppskonstitution, väger mer i muskel- och skelettmassa än kvinnan.
Det är väl ingen nyhet att män generellt sett är längre än kvinnor och har grövre skelett?
En genomsnittlig japan är kortare och lättare än en genomsnittlig svensk osv. utan att för den skull en uppdelning görs.
 
Frågan är väl tydlig nog tycker jag: Varför skall tävlingsklasser delas upp för att gynna ett kön? I andra sammanhang är det sexism men inte inom idrott.

Därför att det ÄR fysiska skillnader mellan könen, som gör att ett icke könsuppdelat OS (eller annan valfri idrottstävling) nästan enbart skulle bestå av män. Det sker inte på bekostnad av männen nu, det inkluderar bara kvinnor också.

Det är inte sexism om det andra könet inkluderas och gynnas utan att någon missgynnas. Sexism är det när det andra könet exkluderas/förminskas/missgynnas pga sitt kön.
 
Nej, de har inte utmärkt sig, förutom i golf och skeet ...
Och varken Stenson eller Svensson slog sig för bröstet inför sina tävlingar eller efter... ;)

Golf har jag funderat på om det inte också borde vara en könsneutral sport. Och skytte/skeet. Och segling.

En manlig vän till mig som skjuter pistol berättar att skytte inte brukade vara könsuppdelat. Tills en kvinna vann någon stor tävling...
Golf är som flera har sagt lämpligt att ha könsuppdelat ioch med att män har längre slag. Skytte är däremot intressant nog bara uppdelat när man kommer upp på nationell och internationell nivå. Grenar som inte finns internationellt skjuter män och kvinnor i samma tävling i Sverige och det är ingen skillnad mellan resultat.
Tyvärr är det färre tjejer som börjar, men de som börjar brukar bli fast. Och en del killar som slutar just för att de får stryk av en tjej, sen är det många som stannar och inte tänker så mycket på tjej eller kille och funderar mer på vem som har lagt ner mest träning. ;) Man har alltid mer tur om man har tränat mycket. ;)
 
Därför att det ÄR fysiska skillnader mellan könen, som gör att ett icke könsuppdelat OS (eller annan valfri idrottstävling) nästan enbart skulle bestå av män. Det sker inte på bekostnad av männen nu, det inkluderar bara kvinnor också.

Det är inte sexism om det andra könet inkluderas och gynnas utan att någon missgynnas. Sexism är det när det andra könet exkluderas/förminskas/missgynnas pga sitt kön.

Det är väl klart att någon missgynnas om andra gynnas, det finns liksom inte obegränsade resurser. Vissa tävlande kan nu vinna guld och ära och berömmelse på en prestation som i andra sammanhang knappt räcker till för tävling på lokal nivå enbart på grund av sitt kön.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp