Bukefalos 28 år!

Könstypiskt beteende under OS (och sport generellt)

Förutom att jag helhjärtat instämmer med @niphredil: Sverige har åtta medaljer så här långt. Sju är tagna av kvinnor. Det där bröstdunkandet som du beskriver hos män kanske är lite överdrivet självsäkert?
Lite haltande resonemang.. Om ingen kvinna bankar sig i bröstet så kommer ju ändå någon att vinna. . Konstig jämförelse. Jag har dessutom inte sagt att beteendet innan start påverkar någons prestation.
Jag har heller inte pratat om just svenskars beteende innan start. Jag vet nog inte hur svenskarna, män och kvinnor, betett sig vid start. Har nog bara lyckats se en svensk precis vid start och hon varken dunkade bröstet eller blåste slängkyssar.
 
Sen tar vi ett lopp med kvinnor. Vad gör majoriteten? Jo blinkar med ena ögat och/eller slänger slängkyssar. Inget kaxigt dunkande på bröstet, inget "jag är bäst", bara lite gulligt pussande.

Nej, majoriteten har väl verkligen inte blinkat med ena ögat eller slängt slängkyssar? Jag har sett ganska många av loppen i detta OS och det vanligaste verkar vara att sträcka upp armarna och vinka eller bara vinka lite. En del har pekat på flaggan på kläderna.

Jag var tvungen att kolla några lopp nu, och om jag räknade rätt så var det 3 av 20 kvinnor som slängde slängkyssar. Ganska långt från majoritet. Så vitt jag kunde se blinkade ingen med ena ögat.
 
Nej, majoriteten har väl verkligen inte blinkat med ena ögat eller slängt slängkyssar? Jag har sett ganska många av loppen i detta OS och det vanligaste verkar vara att sträcka upp armarna och vinka eller bara vinka lite. En del har pekat på flaggan på kläderna.

Jag var tvungen att kolla några lopp nu, och om jag räknade rätt så var det 3 av 20 kvinnor som slängde slängkyssar. Ganska långt från majoritet. Så vitt jag kunde se blinkade ingen med ena ögat.
På onsdagkväll/natt var det en kvinna som drog ner solglasögonen och väldigt demonstrativt blinkade med ena ögat mot kameran, och drog upp glasögonen igen. Så jo det händer. Nu kom jag ihåg just henne för att jag kollade den sändningen nu.
I sändningen jag kollade igår var det jättemånga som gav slängkyssar. I sändningen idag var det mer kyss på handen/händerna och rakt ut i luften/mot publiken. Det ser ju bättre ut, enligt mig.
I dagens sändning såg jag förresten en fransman som gav en sån slängkyss rakt in i kameran, men sen dunkade han lite också
 
Nja, alla är inte stolta över sina länder. Då hör det inte till.
Om man inte är stolt över att få representera sitt land kanske man kan försöka hitta ett annat land att representera? Är ju många som byter land. Det är ändå en ära att få skickas till OS, tycker jag. Så jo jag tycker nog att det hör till.
 
På onsdagkväll/natt var det en kvinna som drog ner solglasögonen och väldigt demonstrativt blinkade med ena ögat mot kameran, och drog upp glasögonen igen. Så jo det händer. Nu kom jag ihåg just henne för att jag kollade den sändningen nu.
I sändningen jag kollade igår var det jättemånga som gav slängkyssar. I sändningen idag var det mer kyss på handen/händerna och rakt ut i luften/mot publiken. Det ser ju bättre ut, enligt mig.
I dagens sändning såg jag förresten en fransman som gav en sån slängkyss rakt in i kameran, men sen dunkade han lite också

Jag skrev inte att det inte förekom, jag var bara tveksam till att det kunde handla om en majoritet.
 
Om man inte är stolt över att få representera sitt land kanske man kan försöka hitta ett annat land att representera? Är ju många som byter land. Det är ändå en ära att få skickas till OS, tycker jag. Så jo jag tycker nog att det hör till.

Det är inte riktigt så enkelt. Varför tror du de finns ett refugee team?
 
Det är inte riktigt så enkelt. Varför tror du de finns ett refugee team?
Du jämför folk som flytt för sina liv med toppidrottare som nog gärna rekryteras av andra länder?
Sen kan man vara stolt över att få representera sitt land även om man inte håller med om vad som sker där nu. Ett land är ju så mycket mer än bara krig och politik.
 
Du jämför folk som flytt för sina liv med toppidrottare som nog gärna rekryteras av andra länder?

Jag trodde vi diskuterade deltagare på OS :confused: Det är verkligen inte så att alla kan säga "hej, skulle vilja tävla för landet x".

Sen kan man vara stolt över att få representera sitt land även om man inte håller med om vad som sker där nu. Ett land är ju så mycket mer än bara krig och politik.
Ja, givetvis. Men det finns nog många som är kluvna. Som rysk friidrottare just nu kan jag tänkta mig att man inte vill trycka så mycket på stolthet över sitt land när man presenteras, t.ex.
 
Ja, givetvis. Men det finns nog många som är kluvna. Som rysk friidrottare just nu kan jag tänkta mig att man inte vill trycka så mycket på stolthet över sitt land när man presenteras, t.ex.

Fast varför ska man skämmas för något som några gjort? Det är ju inte Ryssland som dopat folk. Man får ju ta avstånd för det som har gjorts, det innebär inte att man måste ta avstånd för sitt land.

Det är ju ett sidospår dock och vi tycker olika.
 
Fast varför ska man skämmas för något som några gjort? Det är ju inte Ryssland som dopat folk. Man får ju ta avstånd för det som har gjorts, det innebär inte att man måste ta avstånd för sitt land.

Det är ju ett sidospår dock och vi tycker olika.

Poängen var att det kan finnas många anledningar till att en person inte vill visa "stolthet över sitt land". Sen förstår jag mig väl inte riktigt på det, jag tycker att jag hade en jävla tur som föddes i Sverige men om jag hade tävlat i OS kan jag tänka mig att den eventuella stolthet jag skulle känna skulle handla om mig själv och kanske de som hjälpt mig dit. Liksom märkligt att gå och känna sig stolt över Sverige då.
 
Men för att återgå till ämnet, var har du hittat alla dessa blinkande slängkyssande kvinnor? Jag har inte hittat en majoritet av det i nån av alla lopp jag kollat. Är det i nån särskild gren?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har kollat lite OS och stör mig på en del saker som verkar så könsbundet. Som hur idrottarna hälsar till kameran.
När männen har ett lopp står de där på rad och ser tuffa ut. När kameran närmar sig dunkar de bröstet, pekar på namnet och/eller landet på bröstet. Vinkar och/eller gör några konstiga tecken.
Sen tar vi ett lopp med kvinnor. Vad gör majoriteten? Jo blinkar med ena ögat och/eller slänger slängkyssar. Inget kaxigt dunkande på bröstet, inget "jag är bäst", bara lite gulligt pussande.

Varför är det såhär? Männen springer runt som tuppar och talar om för alla att de är bäst. Kvinnorna mer nedtonade och det ska kastas pussar åt alla håll. Kolla bara prisutdelningen. Kvinnor kindpussas, männen skakar bara hand.
Alla är där för att de har presterat. Alla är där för att de är världsstjärnor. Måste kvinnorna då vara sådär gullenuttiga. Kan inte de också dunka sig för bröstet och ta plats?
Igår såg jag ett lopp där en kvinna kom efter i starten. Varför? Jo hon fixade håret när de sa "färdiga".

Ja alla gör som de vill. Men det blir bara så väldigt tydligt när man ser dom sida vid sida.
Varför görs det en uppdelning i dam- och herrklasser överhuvudtaget?
 
Lite haltande resonemang.. Om ingen kvinna bankar sig i bröstet så kommer ju ändå någon att vinna. . Konstig jämförelse. Jag har dessutom inte sagt att beteendet innan start påverkar någons prestation.
Jag har heller inte pratat om just svenskars beteende innan start. Jag vet nog inte hur svenskarna, män och kvinnor, betett sig vid start. Har nog bara lyckats se en svensk precis vid start och hon varken dunkade bröstet eller blåste slängkyssar.
Poängen med jämförelsen var i linje med @niphredil s resonemang: det är det du beskriver som kvinnligt beteende du kritiserar. Trots att de alltså presterar bättre än männen, om man ser till svenskarna.

Dessutom var min kommentar skämtsamt menad, eftersom du tydligen sett några löpare på tv och utifrån dem drar storslagna slutsatser om män resp kvinnors beteende och jag blir lite full i skratt av det. Jag har kikat lite på olika grenar och inte alls sett det du beskriver.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp