Köpa/äga hyresfastighet

Jag skulle titta på underhållsskulden. Då både in- och utvändig.

Jag skulle inte äga fastigheten privat utan i ett bolag.

Låter som att ni har grundläggande kompetens och bra nätverk. Gå med i fastighetsägarna och ta det av deras föreläsningar och kurser.

Mvh Miks
 
Ändå intressant att det i tråden finns råd om att välja sina hyresgäster med omsorg.

Bostadsbolag får så sjukt mycket skit för köregler, icke köregler, kriterier, inkomstkrav, kreditkontroller osv osv. När det är ”någon annan” så är råden ”välj med omsorg, man vill ju inte ha någon som inte betalar hyran, röker inne eller trashar lägenheten”. Det vill inte stora bostadsbolag heller :idea:

Provocerande? Ja kanske, men så har jag jobbat med bostadsbolag i 20 år.

Mvh Miks
 
Har du siffror på den här fastigheten så du kan göra beräkningar för att kolla så att du kan fylla badkaret med mynt och sedlar efter köp? 😁

Hur ser siffrorna ut jämfört med liknande fastigheter?
Jag har siffror på den, och jag tror det är likvärdigt med de flesta andra fastigheterna i stan.
 
Jag skulle titta på underhållsskulden. Då både in- och utvändig.

Jag skulle inte äga fastigheten privat utan i ett bolag.

Låter som att ni har grundläggande kompetens och bra nätverk. Gå med i fastighetsägarna och ta det av deras föreläsningar och kurser.

Mvh Miks
Vi har företag, dock enskild firma så vår plan är att bilda nytt AB vid köp. Utvändigt är det väldigt fint i ordning, nya fönster på hela fastigheten, nytt tak och anslutet till fjärrvärme och fiber. Det enda som jag känner behöver göras är att göra om köken i två lägenheter då dom är rätt trista. Men det får göras om det är någon som flyttar.

Om man ser till vad som kommer in i hyresintäkter så är det ca 1/4 som går till driftskostnader. (Vill inte ta upp siffror i tråden)
 
Kör på, fastigheter är alltid bra! Lagom att börja med fyra lägenheter och jättebra att ni är händiga så slipper ni lägga pengar på att betala någon för att byta en glödlampa😇
Och jag håller med fler i tråden- välj hyresgäst med omsorg (om någon flyttar ut). Låt det hellre stå tomt en period än förhasta er, det lönar sig i längden. Och läs på lagar och regler.
 
Kör på, fastigheter är alltid bra! Lagom att börja med fyra lägenheter och jättebra att ni är händiga så slipper ni lägga pengar på att betala någon för att byta en glödlampa😇
Och jag håller med fler i tråden- välj hyresgäst med omsorg (om någon flyttar ut). Låt det hellre stå tomt en period än förhasta er, det lönar sig i längden. Och läs på lagar och regler.
Ja, det kan ju låta krasst att man vill välja hyresgäster men helt ärligt så vill man inte få fastigheten förstörd och man vill ju helst att hyran ska komma in varje månad.
 
Vi har funderat på det och kommit på att vi inte har tid/hade känt oss för bundna. Min sambo har haft en hyresfastighet och hyresgästernas timeout för när saker skulle vara åtgärdat var det stora problemet. Det gällde främst gemensamma ytor (tvättstugan. och trapphuset) men även saker i lägenheten där de själva bar större delen av skulden till problemet. Människors självinsikt är oftast noll. Om man inte gör det mesta själv och det är ett fåtal lägenheter kommer det nog bli en minusaffär på kort sikt. Dock får man troligtvis igen pengarna med råge om man köpt på i en attraktiv kommun. I många fall är det nog något av det bästa man kan göra med sparade pengar just nu.
 
Det är inte byggnaderna som är problemet med hyresfastigheter.
Det är hyresgästerna.
Vissa är rent ut sagt inte riktigt kloka.

Det man behöver som hyresvärd är ett starkt psyke.
Så om ni är immuna mot galenskap är det bara att köra på.
Vissa hyresgäster är underbara, det är för dem som man gör det.
Rent ekonomiskt tror jag mer på fonder och aktier.
 
Vi har företag, dock enskild firma så vår plan är att bilda nytt AB vid köp. Utvändigt är det väldigt fint i ordning, nya fönster på hela fastigheten, nytt tak och anslutet till fjärrvärme och fiber. Det enda som jag känner behöver göras är att göra om köken i två lägenheter då dom är rätt trista. Men det får göras om det är någon som flyttar.

Om man ser till vad som kommer in i hyresintäkter så är det ca 1/4 som går till driftskostnader. (Vill inte ta upp siffror i tråden)
Ta inte upp siffror i tråden. Det känns onödigt.

Jag tycker Planima har en informativ hemsida (jag jobbar inte där) där det även finns några räkneexempel på driftnetto. Det kan vara nyttigt. Jag ser dock att de inte räknar med administrativa kostnader, de tycker jag ska ingå (det finns delade meningar).
https://planima.se/blogg/vad-ar-driftnetto-for-fastigheter/

Administrativa kostnader kan tex vara kostnad för bokförings- och redovisningssystem, kostnad för att skicka fakturor etc. Nu är fastigheten liten så det borde inte vara några stora kostnader men ändock. Även bra att tänka på om fastighetsportföljen växer.

Mvh Miks
 
Ett år, nästan på dagen för min del. Hade dessutom förstört och tagit med sig fast utrustning. Bara att lägga ner.
Usch! Fy fanken vad vidrigt surt! Lider med dig!

Visst att man ska ha rätt till sitt boende, att man inte ska bli utslängd ur sitt hem hipp som happ. Men jag är extremt skeptisk till att fastighetsägaren ska betala. Oavsett om det är en liten privat hyresvärd eller ett stort bolag.

Mvh Miks
 
Vi har funderat på det och kommit på att vi inte har tid/hade känt oss för bundna. Min sambo har haft en hyresfastighet och hyresgästernas timeout för när saker skulle vara åtgärdat var det stora problemet. Det gällde främst gemensamma ytor (tvättstugan. och trapphuset) men även saker i lägenheten där de själva bar större delen av skulden till problemet. Människors självinsikt är oftast noll. Om man inte gör det mesta själv och det är ett fåtal lägenheter kommer det nog bli en minusaffär på kort sikt. Dock får man troligtvis igen pengarna med råge om man köpt på i en attraktiv kommun. I många fall är det nog något av det bästa man kan göra med sparade pengar just nu.
Kan tänka mig att man behöver vara snabb att fixa saker och det känns inte som nåt större bekymmer när det är bara 1hus i starten.
 
Åkte förbi och spanade på huset ordentligt igår utvändigt och det är fint iordning, fasaden är tiptop! Det som kan tänkas göra för att få det lite mer familjevänligt är ute på bakgården, den är uppväxt och lummig och borde gå att göra riktigt fin med en liten lekplats och små plattsättningar och nån liten pergola för fina sommarkvällar. Nu ser jag riktigt mycket fram emot visningen!
 
Ett år, nästan på dagen för min del. Hade dessutom förstört och tagit med sig fast utrustning. Bara att lägga ner.
Tog ett halvår för mina föräldrar. Efter att de stängt av vattnet (pga rörrenovering) och elen (pga obetalda räkningar) så pissade hyresgästen och hennes vänner i handfatet och alla katter förstörde golven. De knarkade och rökte inne och det var till sist tack vare djurskyddet de kunde gå in i lägenheten och rädda katterna och på samma gång få ut tjejen eftersom lägenheten var sanitär olägenhet.

De fick bryta/borra upp golvet för att få bort kattpisset ur cementgolvet. Allt fick bytas. De fick noll euro ersättning.
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp