Köpa begagnad systemkamera

Domenico

Trådstartare
Hej!

Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp!

Efter att ha köpt en digital kompaktkamera förra året, upptäckte jag tjusningen i att fotografera! Dock kände jag ganska snabbt att jag skulle vilja ha en kamera som ger bättre bilder och en kamera som tillåter mer egna inställningar och experiment.

Jag hade inte tänkt att lägga ner en förmögenhet, men vill ändå inte vara dumsnål. Är i nuläget inne på att köpa begagnat. Har googlat mina ögon blodiga och varit inne i en butik och klämt lite, men är fortfarande förvirrad!

Mina krav:
- Inte allt för stor. Den kamera som jag inte orkar släpa med ger inga bilder alls! Jag vill kunna ha med den på resor.
- Jag vill i huvudsak fota natur, både landskap och närbilder på tex blommor. Även en och annan häst eller något vilt djur kan tänkas få ställa upp som fotoobjekt.
- Har i nuläget inga direkta planer på att fota i ridhus osv.
- Det ska vara en kamera som man kan utvecklas med. Är total nybörjare, men har intresset att lära mig "på riktigt" och kanske köpa ett par objektiv.

Jag har tittat på Canon 350d/400d/450d, Nikon d50/d70/d80 och Olympus e-500/e-510/e-520.

Hur gammal kamera kan man köpa utan att den är för gammal och omodern? Jag läser överallt att objektiven är viktigare än huset och ska man då kanske satsa på ett äldre men ok hus och ett lite bättre objektiv? Jag har förstått att de kitobjektiv som följer med i paketen ofta inte är så bra? Rent spontat känns det ändå inte som om jag vill ha mindre än 8 MPixlar.

Budget är väl just nu max 4000-5000 för ett startpaket. Just nu är jag lite inne på Canon 350/400 med annat objektiv än det som såldes till i kitet. Vad tror ni? Eller är det bättre att satsa på ett av de billigare instegspaketen (alltså då ej begagnat).

Tack på förhand för input!
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

Min lillebror har tagit över min gamla begagnade MYCKET välanvändna Canon 350D som han fick låna om han köpte egna objektiv till. Han är väldigt nöjd, och jag var otroligt nöjd med den kameran i många många år så jag kan varmt rekommendera även en äldre modell (inte äldre än 350D dock, 300D var sämre) som förstakamera. Liten och smidig är den verkligen, jämfört med min nuvarande (40D) så är den en lilleputt. ;) 400D har dock en större skärm än 350D vilket kan vara användbart för att titta på bilderna i kameran.

Om du har råd, kolla på t.ex. Tamron 18-50/2.8 eller Tamron 28-75/2.8, två mycket bra allroundobjektiv som du kommer långt med. Själv fotograferade jag i tre år med endast min 350D och Tamron 28-75/2.8 (och extern blixt efter några år) och kände inte att jag saknade något då heller.

/Erica
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

Jag har haft just en Canon 400D som första systemkamera och den har varit perfekt att börja med.

Till skillnad från många andra som gärna vill ha en "rejäl" kamera, så ville jag ha en lite mindre kamera och då passade denna bra.

Jag köpte den med kit-objektivet och visserligen har jag bytat till andra objektiv nu (brukar bli så efter ett tag), men till att börja med tycker jag definitivt att ett sådant räcker.
Jag har fått fina bilder med kit-objektivet även efter det att jag köpt andra objektiv som ska vara bättre på "pappret".

Kan alltså rekommenderas!
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

Har du kollat på nikons P serie ?

de är som hybrider mellan kompak och system . gick själv från en pocketkompakt till en P80 och sedan vidare till en D90 .

Finns mycket roliga inställningar på P80 ( senare modell kanske heter p90)
och var 18 x optiskt zoom . jag klarade mig länge på den kameran . fanns bla möjlighet att ställa slutartid och bländare osv . Dock inte samma iso prestanda som tex D modellerna .
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

Tack för svar!

Hur står sig en canon eos 1000d mot 350d/400d/450d? Verkar vara inriktad på totala nybörjare, men lite nyare än 350/400d.
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

Jag har en beggad Canon Eos 450D som första systemkamera o gillar den. Lite missnöjd med att bilder i kvällsljus inte alls funkar men det är kanske lika delar användarfel som att jag borde investera i bättre blixt.. o andra sidan vill jag ju inte ha ljusa bilder utan bara att det ska synsas lite o inte bli ljusspeglar överallt.. aja OT men jag gillar iaf kameran skarpt o finns mkt tillbehör ute åxå :)
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

hur menar du med bilder i kvällsljus inte funkar? explain? jag har en likadan och den har gjort allt jag någonsin bett den att göra :O
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

Har också en 450d, är supernöjd med den.
Har inte haft problem att fota i kvällsljus, ridhus etc. De gånger jag fått problem har det nog varit min okunskap som ställt till det, objektiv som "stjäl" för mkt ljus etc.
Tycker den hänger med bra på det mesta.

För mig har det varit en bra nybörjarkamera som jag kunnat lära mig mycket med.
Brukar ha på ett urbilligt (och bra faktiskt) 50mm-objektiv till vardags som går bra att slänga ner i väskan. Då är kameran så liten att den får plats i handväskan, iaf min handväska :D

Nu har jag inte jämfört med så många andra kameror (har iofs sneglat på en ny) men om du ska köpa en begagnad skulle jag ändå tipsa om att gå till en butik och klämma lite. Kan vara bra att få en känsla för om det är Nikon eller Canon som passar just dig tex. De är lite olika i knapparna och grepp osv.
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

Ingen som har en åsikt om canon eos 1000d mot 350/400/450d?

Du kan jämföra dem sida vid sida här t.ex.:
Med 350D
http://www.cyberphoto.se/compare.ph...tnr[2]=350D&num_of_articles=2&comparepage=yes

Med 400D
http://www.cyberphoto.se/compare.ph...tnr[2]=400D&num_of_articles=2&comparepage=yes

Med 450D
http://www.cyberphoto.se/compare.ph...tnr[2]=450D&num_of_articles=2&comparepage=yes

På denna sida kan du läsa om kameran:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D

Där står bland annat:
Närbesläktade
Några av skillnaderna mot storebror 450D är:

- Saknar stöd för trådlös fjärr (RC-1 och RC-5)
- 2,5" skärm (som 400D) mot 3"
- Saknar högdagerprioritet
- 7 fokuspunkter mot 9
- 12 bitars tonomfång (som 400D) mot 14 bitar
- 10 Mpixel mot 12
- Saknar spotmätning
- 0,81x förstoring i sökaren mot 0,87x.

Skillnaderna finns alltså där, men det är ingen revolutionerande skillnad modellerna emellan. Storleksmässigt är de också jämförbara.

Du kommer förmodligen bli nöjd vilket som, välj det som du känner blir bäst!

/Erica
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

Jag var och kikade på en Nikon d3000 idag för den verkar billig och bra (men så fanns det en annan som kostade "bara" 2000 kronor mer och jag blev så ambivalent att jag bad att få återkomma). Så ursäkta om jag lånar din tråd men någon som har erfarenhet av Nikon d3000? För- och nackdelar?
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

spotmätningen är väl det som saknas mest. har aldrig flyttat min kamera ur det ljusmätningsläget sen jag köpte den.
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

fast jag måste faktiskt säga att jag saknar att inte kunna gå över iso 1600 på min 450D så det där uttalandet kanske stämmer för dig :)
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

fast jag måste faktiskt säga att jag saknar att inte kunna gå över iso 1600 på min 450D så det där uttalandet kanske stämmer för dig :)

Nå, det är väl lite annorlunda. Vi vill ALLTID ha mer ljuskänslighet än vi har tror jag. ;) Menade bara att spotmätning inte är nödvändigt utan man klarar sig jättebra utan.

Nu har jag ju en 40D och det skulle vara mycket jobbigt att gå tillbaks till min 350D igen, man vänjer sig snabbt vid det bakre scrollhjulet t.ex.. Men vill man ha en liten kamera är det dumt att gå upp ett steg så jag tror att trådskaparen är inne på rätt spår ändå!

/Erica
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

En kompis har/hade en 400D. Den har hon varit riktigt nöjd med och även jag tycker att det är en lättanvänd kamera. Nu har hon iofs bytt upp sig till en 5D iom att intresset ökat. Själv har jag en Nikon D90 som jag är riktigt nöjd med och det är kul att det går att filma med den:)
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

hur menar du med bilder i kvällsljus inte funkar? explain? jag har en likadan och den har gjort allt jag någonsin bett den att göra :O

Det blir som när man fotar en konsert med en vanlig billiga kamera, att det blir stora ljusfläckar från det ljus som finns som förvrider hela bilden. Fin förklaring vad :o
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

Jag tycker man även som amatör behöver två kameror:p

En liten fin kompakt att alltid kunna ha med sig(jag har en ixus som får plats i fickan och den vågar jag ha med mig på typ fester, fjällenresan och dylikt)

Sen fotar jag en del med en canon eos 20D, så en lite äldre men med bra objektiv.

Dessutom är dom ganska lika att använda, men menyer och knappar.
 
Sv: Köpa begagnad systemkamera

Tänkte nog behålla kompaktkameran också. Jag ser helt klart tillfällen när man vill ha en kamera som får plats i fickan.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min gamla Nikonkamera har gått i graven och jag överväger att skaffa en ny. Men köpa en spritt ny blir alldeles för dyrt så tänkte att...
Svar
4
· Visningar
659
Fritid Har haft min canon 1000D sen urminnes tider och varit jättenöjd. Men inser att det verkligen har kommit till åren och gissar att det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 727
Senast: voltis
·
IT & mobiler Jag vill köpa mig en bättre systemkamera och undrar om ni kan hjälpa mig med vad jag ska välja för något? Det är så att jag tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: lizzie
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp