Bukefalos 28 år!

Välja systemkamera

Inka-90

Trådstartare
Jag vill köpa mig en bättre systemkamera och undrar om ni kan hjälpa mig med vad jag ska välja för något?
Det är så att jag tycker om ett fota naturbilder men framförallt så fotar jag mycket hästar så det är ju alltid rörliga motiv och i ridhusen där det ofta är dåligt ljus..
Jag är inte jätteduktig och jättebra insatt i det här med kameror men tycker det är kul att fota.
Jag har idag en Sony a290 tror jag den heter, den har jag haft många år och är nöjd men vill nu ha en lite bättre kamera.
Jag har tittat lite på en Nikon D3200, är det en kamera som skulle passa mina behov eller finns det någon annan i samma prisklass som är med prisvärd?
Sen behöver jag ett objektiv som är bra zoom och bra ljusinsläpp, vad rekomenderar ni då?
Jag hade tänkt mig en gräns på ca 8000kr för både kamera och objektiv, men jag vill ha hjälp med att få det bästa för pengarna.
Kan ni hjälpa mig och rekomendera något?
 
Sv: Välja systemkamera

Jag vill köpa mig en bättre systemkamera och undrar om ni kan hjälpa mig med vad jag ska välja för något?
Det är så att jag tycker om ett fota naturbilder men framförallt så fotar jag mycket hästar så det är ju alltid rörliga motiv och i ridhusen där det ofta är dåligt ljus..
Jag är inte jätteduktig och jättebra insatt i det här med kameror men tycker det är kul att fota.
Jag har idag en Sony a290 tror jag den heter, den har jag haft många år och är nöjd men vill nu ha en lite bättre kamera.
Jag har tittat lite på en Nikon D3200, är det en kamera som skulle passa mina behov eller finns det någon annan i samma prisklass som är med prisvärd?
Sen behöver jag ett objektiv som är bra zoom och bra ljusinsläpp, vad rekomenderar ni då?
Jag hade tänkt mig en gräns på ca 8000kr för både kamera och objektiv, men jag vill ha hjälp med att få det bästa för pengarna.
Kan ni hjälpa mig och rekomendera något?

Jag har precis köpt ett 50 mm AFS 1,8 till min Nikon D3000. Det är så ljusstarkt att det går att fota i ridhus, men du måste ner till 1,8 eller 2,0 för att kunna fota något sånär vettigt i ridhus. Och vill du dessutom ha ett bra zoom - ja då räcker inte ens 8000 kr till objektivet.

Jag har också 18-55 och 55-200 - kitobjektiven som var med när jag köpte kameran. Funkar helt OK ute - men inte i ridhuset.

/Lizzie
 
Sv: Välja systemkamera

Om totalbudgeten är 8000 så får du inte ett zoomobjektiv som klarar ridhus. För ett någolunda vettigt får du nog ge 8000 enbart för objektivet.
 
Sv: Välja systemkamera

Jag har ett 70-200mm f/2.8 och ett 50mm f/1.8 och de kostar kanske 3500kr tillsammans begagnade, och med ett bra stativ är det i princip så långt det går att komma objektivmässigt nästan oavsett hur mycket man är beredd att betala. Nackdelen med det ljusstarka telezoomet är förstås främst vikten och storleken, det är inget objektiv man vill släpa på i onödan, rakt motsatt till 50mm f/1.8 som är superlätt och kort.
 
Sv: Välja systemkamera

Jag vet att bra objektiv kostar, det var inte det jag frågade om, jag ville veta vad jag skulle leta efter som är mest prisvärt så jag får det bästa för de pengarna.
 
Sv: Välja systemkamera

Jag vet att bra objektiv kostar, det var inte det jag frågade om, jag ville veta vad jag skulle leta efter som är mest prisvärt så jag får det bästa för de pengarna.

Till Nikon är 50 mm 1,8 AFS otroligt prisvärt. Jag har precis köpt ett och det kostade 1695.-.

Om du går in på ÖFK's hemsida (såg att du är Örebroare) och läser nyhetsbrevet från Dressyrsidan så ser du bilder från senaste programridningen där. Dessa har jag fotat med ovanstående objektiv, har en Nikon D3000.

Om du inte hittar länken så PM:a mig så skickar jag

/Lizzie
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Finns det några fotonördar här? :) Jag är på jakt efter en systemkamera och har rätt dålig koll. Vill ta bättre bilder till min...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 938
Senast: tex
·
Fritid Har haft min canon 1000D sen urminnes tider och varit jättenöjd. Men inser att det verkligen har kommit till åren och gissar att det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 748
Senast: voltis
·
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 194
IT & mobiler Vilken kamera är bäst för hästfoton mellan canon och nikon? då tänker jag hästar som t ex hoppar så hästar i action. om canon vilken av...
Svar
3
· Visningar
767
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp