Köpa dressyrsadel

aida

Trådstartare
Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst.

En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken) och en kort matte (155) på det.
Min uppfattning är att ryggen är kort och bred (platt mitt på), ganska rak men kanske något överbyggd, i alla fall stillastående (blir nog rakare i arbete)

Hon har gått med en morris n nolan hoppsadel 16" vidd 33 (med padd) hos mig, vilken legat bra.
Sedan i höstas har hon varit utlånad och jag vet inte riktig vad för sadel hon haft då. Vet att hon ridit lite i en Kieffer (om jag inte mins fel) men vet inte vilken storlek. Men den är något för lång för henne och hamnar lite långt fram på bogbladen. Ingen katastrof dock. Men nu ska hon snart komma hem igen och ny sadel köpas, så vad tror ni??

Jag är lite inne på en Amerigo Vega, vad tror ni om det? Den vanliga dressyren, inte CC
Hur är de i bomvidderna?

Jag har försökt hitta bilder på ryggen, men hittar inga bra, ska fixa nya!
Här syns lite kanske?
1412332_10152666133938113_4101000225228361828_o.jpg

1401976_10152666134358113_1461086255155958534_o.jpg


Tips mottages tacksamt!
 
I arbete i, vad jag tror är Kieffersadeln. Oavsett om den passar hästen eller inte så kan jag inte rida i den!

13062946_10153874095858113_977261845923254353_o_zpsahzc6u9i.jpg
 
Istället för att gissa och tro, ta hjälp av erfaren sadelutprovare så slipper både du och hästen problem. Ta hjälp av en som har ett stort sadelutbud, och inte är inriktad på specifika märken. Sadel är så pass viktig att den passar, så det finns inte utrymme för att gissa sig fram vad man tror kan passa.
 
Absolut ska jag göra det. Men jag vill själv ha ett hum om vad jag ska hålla koll efter, jag kommer mest troligt inte ha råd att köpa en ny sadel (hellre bra kvalité begagnad) och därför så har jag koll på det begagnade utbudet hos de utprovare (som jag kan tänka mig) som finns i min närhet.
Kan också hända att jag chansar och köper en begagnad på nätet och tar med den till utprovare, funkar det inte får jag sälja den vidare om jag inte fått den på öppet köp.

Så oroa dig inte för att kreti och pleti ska lägga på första bästa märkessadel som är fin på hästen. Det kommer inte att ske.
Det är inte första gången jag ger mig ut i den här djungeln.

Så, någon annan som har tips eller svar på mina funderingar?
 
Absolut ska jag göra det. Men jag vill själv ha ett hum om vad jag ska hålla koll efter, jag kommer mest troligt inte ha råd att köpa en ny sadel (hellre bra kvalité begagnad) och därför så har jag koll på det begagnade utbudet hos de utprovare (som jag kan tänka mig) som finns i min närhet.
Kan också hända att jag chansar och köper en begagnad på nätet och tar med den till utprovare, funkar det inte får jag sälja den vidare om jag inte fått den på öppet köp.

Så oroa dig inte för att kreti och pleti ska lägga på första bästa märkessadel som är fin på hästen. Det kommer inte att ske.
Det är inte första gången jag ger mig ut i den här djungeln.

Så, någon annan som har tips eller svar på mina funderingar?
En seriös sadelutprovare kan också erbjuda ett sortiment av begagnat, så det handlar inte om att köpa en ny sadel. Det som är viktigt är att sadeln passar, och tyvärr att säga så säger en bild inte ett dugg faktiskt vad som kan passa på din häst. Det är lite det jag försöker säga dig, även om jag ser/hör på dig att du blir irriterad.
 
@Boj Ja jag vet det också, men det är inte alltid de har rätt sadlar inne. Det beror ju på vad folk har att sälja för tillfället.

Jag håller inte alls med dig. Det är ju konstigt att vi i tråd efter tråd här innan (sadellistan tex) har kunnat tipsat och pekat i vilken riktning man ska leta förr, men nu helt plötsligt så säger du att det inte går? Jag är inte ute efter ett facit. Jag vill ha tips på märken och modeller att testa och vad jag direkt kan avfärda.
Jag har varit med i de gamla sadeltrådarna och då fungerade det utmärkt.

Irriterad japp, mest på mig själv faktiskt för att jag borde ha förväntat mig detta svaret på Buke.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
858
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 591
Senast: caballus
·
Utrustning Min ena islandshäst har en hopplös rygg att hitta sadel till. Jätte jättekort med stora bogblad och sen ganska rejält svängd också. Haft...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp