Bukefalos 28 år!

Köpa egen häst?

Nitho

Trådstartare
Jag är tolv år och under hela mitt liv har jag ridit ca. 3 år på ridskola, dock med ett uppehåll på några år. Min faster har egna hästar så på nästan varje lov har jag åkt dit och ridit, alltså har jag viss erfarenhet av privathästar. Jag har haft sköthäst i ungefär tre månader nu, och har lärt mig jättemycket under den tiden. Dock vill jag verkligen ha egen häst/foderhäst, min mamma har sagt ja, men inte när. Min pappa säger NEJ. Vet inte riktigt alltså. Min mammas kompis har eget stall, så där kommer hästen (om jag får en d.v.s.) stå gratis. Dessutom har hon mycket erfarenhet och kan hjälpa mig om något skulle hända. Jag får veckopeng som jag ska köpa kläder och godis för (annat också, om jag vill) och dem pengarna hade jag kunnat lägga på hästen (400kr/månad). Jag har tiden som krävs, då jag inte håller på med något annat än ridning, och dem dagarna jag inte är i stallet ligger jag mest hemma.
Så jag har lite frågor,
Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?
Tror ni jag har vad som krävs för egen häst (med hjälp av mammas kompis)?
Vad är det mer jag ska tänka på?
Hur ska jag övertala mina föräldrar?
Tacksam för svar och ledsen för långt och rörigt inlägg!
 
Jag tror det går!
Är själv 13 och har fyra hästar varav en är helt min (och jag har 100% ansvar för honom, inklusive foder träningsupplägg och hans hälsa)
Alla säger att det är såå svårt men jag förstår inte riktigt, visst är det jobbigt att alltid vara uppbokad och aldrig kunna ha ledigt mer än nån dag och att alltid behöva tänka efter före men man lär sig fort!
Skulle rekommendera att läsa på om hästars olika sjukdomar, hovvård (skoningar, barfota, sjukdomar osv) utfodring och träningsupplägg eftersom det kan vara svårt till en början och det hjälper mycket om man läser på:)
Att ha häst kostar men man kan dra ner på kostnaderna avsevärt genom att hålla hästen frisk:)
Så ha alltid ett analyserat hö, träna långsiktigt och för tränare. Man kan även ha hästen på lösdrift för det är bra för många hästar (min ponny hostade mycket förut när han stog på stall men det har försvunnit helt nu när vi bytt till lösdrift tex) och det är ganska billigt, man kan även ha hästen barfota för barfotaverkningar kostar mindre och man drabbas inte av vissa problem som en skodd häst kan drabbas av (men barfota är bara bra för de hästar som klarar av det)
Annars så kostar foder ca 2-4kr/kg och hästar äter oftast 5-15kg per dag, kraftfoder kostar olika och det är inte alltid säkert att man behöver det, men man behöver oftast ett mineralfoder.
Verkning/skoning ca 300-2000kr per gång, det ska göras mellan var 4-8 vecka
Tandkoll kostar ca 1000-3000kr om man inte ska göra några större grejer, ska göras ca 1 gång per år
Vaccinationer ska var iallafall mot stelkramp, men mot hästinfluensa kan vara bra att ta om du vill tävla, även mot botulism om hästen ska äta hösilage, kostnad vet jag inte men hästinfluensa ska tas årligen, stelkramp var tredje år och botulism har jag glömt:o
Att träna för tränare kan kosta mellan 200-700kr skulle rekommendera att träna för tränare minst en gång i månaden:)
Så om hästen är frisk, verkas/skos ca var 6:e vecka för 1000kr, äter 7kg grovfoder per dag för 3kr/kg, inget kraftfoder eller mineralfoder, ni tränar 1 gång i månaden för tränare för 400kr per gång, hästen får tänderna kollade varje år för 1500 och vaccinerad för sammanlagt ca 500kr per år så kostar hästen ca 2000kr i månaden, och då har jag inte tagit med all utrustning, ev skador eller sjukdomar eller liknade:)
Har dock säkert missat nått:p
Så dyrt är det, kräver mycket tid (oftast minst 2h per dag) och dessutom kostar hästar i inköp mycket, men vill man så kan man;)
Lycka till iallafall!
 
Räkna inte med att du alltid kommer kunna ha hästen uppstallad gratis för mycket kan hända på väldigt kort tid så du måste se till att du verkligen har råd att betala stallhyra.

LillaMusse har redan räknat upp en hel massa kostnader som du kan räkna med kommer dyka upp. Utöver det behöver du ha en buffert om hästen blir sjuk/skadad.
Jag betalade en räkning på 4000 kr förra månaden för en skada på min häst. Då har jag ändå en försäkring som täcker mycket men självrisken kommer man aldrig ifrån.

I princip ska du tänka att ingenting är gratis och så får du se det som en bonus om något råkar vara det nån gång. Om man tror att något ska kosta ca 2000 kr/månad så lägg undan ungefär lika mycket till på sparkontot för då finns pengarna där när det händer något. För det gör det alltid förr eller senare.
 
Du har redan fått två bra svar här men jag tänkte bara tillägga lite. Det "värsta" är att det räcker inte bara att du har pengar till regelbundna kostnader som hovslagare, träningar, vaccinationer, stallhyra osv, utan du måste hela tiden vara beredd att lägga ut mer. Om hästens sadel slutar passa måste du kunna lägga pengar på en ny, om hästen får ont i kroppen måste du ta ut veterinär eller equiterapeut, om den blir halt måste du ta ut veterinär samt att du kan bli tvungen att köpa dyra grejer du inte är beredd på (kan vara saker som betesreducerare, ersätta ett trasigt täcke, en extra hovslagningskostnad när hästen tappar en sko osv).
Att övertala dina föräldrar.... Helt ärligt tror jag att det kan bli svårt, Det räcker kanske inte att bara få ett godkännande från dem, du måste även ha stöd och engagemang från deras sida. Jag skulle nog inte klara av att ha min häst utan mammas hjälp. Inte för att hon är särskilt kunnig, men för att hon stöttar mig och engagerar sig i allt jag gör.

Lycka till!
 
Jag är tolv år och under hela mitt liv har jag ridit ca. 3 år på ridskola, dock med ett uppehåll på några år. Min faster har egna hästar så på nästan varje lov har jag åkt dit och ridit, alltså har jag viss erfarenhet av privathästar. Jag har haft sköthäst i ungefär tre månader nu, och har lärt mig jättemycket under den tiden. Dock vill jag verkligen ha egen häst/foderhäst, min mamma har sagt ja, men inte när. Min pappa säger NEJ. Vet inte riktigt alltså. Min mammas kompis har eget stall, så där kommer hästen (om jag får en d.v.s.) stå gratis. Dessutom har hon mycket erfarenhet och kan hjälpa mig om något skulle hända. Jag får veckopeng som jag ska köpa kläder och godis för (annat också, om jag vill) och dem pengarna hade jag kunnat lägga på hästen (400kr/månad). Jag har tiden som krävs, då jag inte håller på med något annat än ridning, och dem dagarna jag inte är i stallet ligger jag mest hemma.
Så jag har lite frågor,
Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?
Tror ni jag har vad som krävs för egen häst (med hjälp av mammas kompis)?
Vad är det mer jag ska tänka på?
Hur ska jag övertala mina föräldrar?
Tacksam för svar och ledsen för långt och rörigt inlägg!

Kan du inte bli medryttare ett tag?
Då kan du även visa dina föräldrar att du klarar av att ta ett så stort ansvar.

Grejen är ju att det är ett stort ansvar och kostar mkt att ha häst. Så dina föräldrar måste verkligen vara införstådda vad det innebär och vilka kostnader det handlar om.
 
Jag tycker att du skall leta efter en medryttarhast forst. Och efter det kanske borja spana pa att ta en ponny pa foder istallet for att kopa. Du vaxer formodligen en hel del fortfarande ocksa, och da kan du lika garna vanta med att kopa en egen ett tag till.

Dessutom borde du fortsatta pa ridskolan och att rida fo tranare regelbundet ocksa.
 
Rekommenderar också medryttare först! Jag lärde mig massor om vad det innebar med häst på det viset, och sen när jag var 14-15 gick mamma med på att skaffa en foderhäst. Och sen även köpa en egen (dock gjorde vi ett uppehåll på ett år pga depression och stress i skolan, jag orkade inte med ansvaret helt enkelt och då var det tur att vi bara hade en foderhäst)

Det är nästan ett måste att ha med sina föräldrar när man är minderårig som häst. Min familj är inte hästvana alls, men först blev mamma insatt när foderhästen kom och sen även min pappa. Nu är hela familjen med i hästägandet och gud vad skönt det är. Mamma och syskon hjälper gärna till i stallet, när jag är sjuk (blev t.ex. inlagd på sjukhus förra veckan och fick inte lämna sjukhuset några dagar så familjen fixade det), när jag är stressad så hjälper de till att få det gå snabbare osv.
För att inte nämna pengar! Det drar iväg hemskt mycket med pengar varje månad och det är nästan som att man inte förstår vart allt tar vägen. Nu står vi relativt billigt med en hyra på 1700kr varje månad och då ingår fri tillgång på hö och torv. Sen är det saker, hälsa, skoning, avmaskning, saker hästen behöver, sadel, utrustning, täcken som går sönder regelbundet, kraftfoder/mineraler/vitaminer och ja, allt annat. Vi försöker hålla nere på kostnaderna men det går helt ärligt på 4000+ kr varje månad, och då rids inte ens min häst. Skulle jag börja rida för tränare så blir det ridhuskostnader, tränare och eventuell transport.

Jag var inte redo att skaffa häst när jag var 12 år, och jag är glad att mina föräldrar insåg att jag inte kunde ta ansvaret eftersom de inte var hästvana. Jag fick min första häst när jag var 16 (hästen jag har nu) och jag kanske inte var tacksam då när gick på riskola som 9-12 åring, eller när jag "bara" fick skaffa medryttarhäst två gånger i veckan. Men det var värt det och jag är tacksam över det nu. :)
 
Jag är av den åsikten att en eller båda dina föräldrar måste vara beredda att gå in och ta det fulla ansvaret för hästen när du inte kan om du skulle få en. Då kan man inte förlita sig på mammas kompis. Tråkigt svar att få kanske men det måste finnas en förälder som tar det ansvaret. Tre år är ganska kort tid att ha ridit för egen häst. Fortsätt på ridskolan och skaffa en medryttarhäst så kan du se hur det känns att rida flera dagar i veckan varje vecka.
 
En förutsättning för att skaffa häst när man är så ung tycker jag är att man har någon vuxen som kan hjälpa en med kunskap och rådgivning. Även om ens föräldrar inte är kunniga inom hästar så anser jag att båda föräldrarna måste vara överens om att skaffa häst. De är både dyrt att ha häst, som flera redan ha skrivit och de är ett enormt ansvar. Det är svårt att samla ihop den buffert som man behöver för att skaffa häst om man inte jobbar själv.

Jag tror också på att hitta en medryttarhäst eller alternativt att ta en foderhäst under en period. Så du får känna på mer hur det är att ha en egen häst.
 
Jag har känt exaxt som du! Jag är själv 12 år gammal och fick min första ponny för ca. 1,5 månad sedan. För mig så har det varit jätte kul men också tråkigt ibland och man måste veta att man inte ska lägga så mycket energi på det som går dåligt. Man behöver med veta (som jag nu har märkt) att det är MYCKET mer jobb än vad man kan tänka sig. Även om man liksom har en bild av hur mycket jobb det är så måste jag säga att det är dubbelt så mycket. Men mycket av det jobbet är roligt också :up: Jag har föräldrar som har travhästar som ejj går att rida då 2 är outbildade, pigga 3-åringar och de 3 andra är pensionärer varav en är stel och inte lämplig för ridhäst och de andra två fortfarande är som unghästar/helt galna med massor av energi!!! :laugh: Men eftersom att mina föräldrar kan mycket om hästar så hjälper dom mig mycket!
 
Och just det så betalar jag och mina föräldrar rätt lika mycket pengar, för när man bara är 12 år så är det ju svårt att skaffa pengar. Men mina föräldrar var liksom villiga att vi skulle dela upp det jämt! Så är det för mig iallafall ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 615
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
37
· Visningar
3 663
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå...
2
Svar
21
· Visningar
2 716
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp