Vill ha häst men får ej

Alicia 123

Trådstartare
Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå ha en egen häst men farfar säger nej pappa säger också nej och mamma säger nej och jag vet liksom inte vad jag ska göra mer och jag orkar inte vänta tills jag blir 18 år och jag är 13 år så jag behöver eran hjälp hur jag ska göra för att få en egen häst! Så

Ge era bästa bästa tips som fungerade på era föräldrar/släkt
 
Försök skaffa en medryttarponny/häst om du får det för dina föräldrar.
Eller bli skötare på ridskolan.
Sen så fort du är gammal nog så skaffar du jobb och börjar spara ihop pengar. Så du kan köpa en häst när du blir 18 och är myndig. Om du inte har råd att köpa och hålla häst före det. Men det avgör dina föräldrar.
Se även till att du får en bra utbildning så lägg tid på skolan (annars kommer du inte ha råd med häst)
Det är tyvärr inte så mycket annat du kan göra.
 
Nej! Men jag fått bekräftelse om att jag kan få en medryttarhäst/foderhäst men ändå så är det för lite med att rida på ridskola 1 gång i veckan+ 1 ridläger 1 gång per år så helst vill jag ha en egen häst för att jag känner en dressyr ryttare som bor på landet i Katrineholm sen har jag några i min årskurs och sen har jag en privat kompis som har häst nära där jag rider så helst en egen häst! Men har du några övertalningstips då steg för steg?
 
Om dina föräldrar säger nej så är det nej och du får vänta tills du är 18 år, så är det bara. Det är dina föräldrar som avgör om ni har råd och tid att ha en häst eller inte. Att övertala någon att köpa en häst de inte har råd/tid med är bara dumt och oansvarigt. Eftersom du är ett barn är det dina föräldrar som är ansvariga för hästen, både gällande skötseln och kostnaderna även om hästen skulle vara köpt till dig. Om hästen skadar sig blir det snabbt jättedyrt med veterinärbesök. Jag betalade nyss ca 18'000 för en hältutredning och behandling och då var hästen inte ens allvarligt skadad. Dina föräldrar kanske inte har råd med det?

Som barn tror man lätt att ens föräldrar har hur mycket pengar som helst och man har en orimlig övertro till sin egen förmåga att kontinuerligt klara av saker under en längre tid.

Jag har en nära bekant med två döttrar i samma ålder som du. Båda två har haft egna ponnyer under många år, tävlat framgångsrikt och hela familjen lever och andas häst. Trots detta förekommer det en hel del diskussioner med döttrarna om olika aspekter av ansvar när döttrarna vill prioritera andra saker utöver att ta hand om sina hästar. Pojkvänner, fester, kompisar osv kommer emellan då och då som det ofta gör i den åldern och då blir det lätt tjafs och bråk eftersom barn i den åldern inte alltid har förmågan och självdisciplinen att kunna prioritera bort sånt som är roligt till förmån för sånt som är tråkigt. När man blir äldre lär man sig sånt och då är det lättare att hantera ansvaret det innebär att ha hand om en häst.

Ska man som barn ha egen häst är det nödvändigt att man har vuxna som stöttar en annars klarar man det inte. Har man ingen vuxen som stöttar en så får man vänta tills man själv är vuxen och kan ta eget ansvar samt tjäna egna pengar. Egen häst är svindyrt.
 
Hej! Låter väldigt likt inlägget som skrivits här (här https://www.bukefalos.se/threads/vill-ha-egen-haest-men-far-ej.1513538/) och för att sammanfatta: försök skaffa så mycket erfarenhet du kan genom tex skötarsystem och att vara medryttare. Om dina föräldrar inte vill skaffa häst så är det inte så mycket att göra, det är bara barnsligt att tjata och bevisar bara mer att du inte är redo för en häst. Och att ha egen häst kräver kunskaper man inte har när man är 13, då måste man ha hästkunniga föräldrar för att ta hand om hästen på ett bra sätt.
 
En foderhäst betyder i allmänhet samma pengar varje månad som en egen häst, enda skillnaden är att du inte betalar ett inköpspris (och i vissa fall ingen eller bara delar av försäkringen). Så jag ställer mig lätt frågande till om dina föräldrar är medvetna om vad det innebär att ha en häst på foder.

Krasst uttryckt så är det en lyx att ha en egen häst, ingenting man kan kräva. Det kräver prioriteringar av en familj, och för många är det helt enkelt en omöjlig lyx.
 
Nej! Men jag fått bekräftelse om att jag kan få en medryttarhäst/foderhäst men ändå så är det för lite med att rida på ridskola 1 gång i veckan+ 1 ridläger 1 gång per år så helst vill jag ha en egen häst för att jag känner en dressyr ryttare som bor på landet i Katrineholm sen har jag några i min årskurs och sen har jag en privat kompis som har häst nära där jag rider så helst en egen häst! Men har du några övertalningstips då steg för steg?
Men leta upp en medryttarhäst så får du mer ridtid och stalltid.
Eller kolla om du kan rida en dag till på ridskolan eller rida privatlektion på ridskolan.

Att övertala någon att lägga flera tusen i månaden på ett intresse som man själv inte har är väldigt svårt/omöjligt
 
förstår du är ivrig! Men. Går det kanske be om att få en privatlektion i veckan utöver ridläger och ridlektion? Plus medryttare någon dag i veckan?
Du är 13 år, snart blir det mkt i skolan. Se till skaffa en bra utbildning, sommarjobba osv så du har råd med häst sen.
 
Verkligheten är sådan att det är dyrt att ha häst. Ni pratar vi dyrt på allvar.

En häst kostar ca 100 000 i inköp (lite beroende på ras, ålder osv). Detta är den BILLIGASTE kostnaden.

Sen måste du ha utrustning (ca 50 000) och transport (ca 50 000 begagnat).

Nu är vi redan uppe i 200 000. Har du, eller dina föräldrar 200 000 sparat?

Sen kostar en häst ca 15 000 kronor per månad. Har du, eller dina föräldrar de pengarna? Vi pratar alltså om minst 180 000 per år.

Det är många som stirrar sig blind på stallhyran och tror att det är enda kostnaden. Stallhyran är det som kostar minst. Sen till kommer hovslagare (ca 1000 kr/månad om du har tur). Foder, försäkring, veterinärbesöket. ETT besök på klinik går sällan under 15 000. Även om du har försäkring så måste du betala självrisk + viss % själv.

Sen kommer detta att hitta stallplats. Många inackorderingsstall tar inte emot personer under 18 år. Du kan dessutom när som helst bli uppsagd och stå utan stallplats mitt i smällkalla vintern.

Hästar skadar sig ALLTID. Jag red betydligt mer när jag inte hade egen häst.

Sen måste du alltid ha en plan B om du själv skulle bli sjuk. Vem tar hand om hästen då?

I och med att du är minderårig och inte har körkort. Hur ska du ta dig till stallet? Oftast räcker det inte att bara åka ut en gång per dag efter skolan. Blir hästen sjuk/skadad måste du ibland åka ut 2-3 gånger per dag. Hur ska du ta dig till träningar och till veterinären? Till veterinären måste du vanligtvis åka på vardagar. Vem tar hästen till veterinären när du går i skolan och dina föräldrar jobbar? Ett veterinärbesök går sällan under 4 timmar. Vad händer om hästen blir akut sjuk en tisdag kl.10.00? Hur tar du dig från skolan till stallet? Vem hjälper dig att köra hästen till klinik?

Jag förstår din längtan efter egen häst, men för att ha råd måste du ha egen bil och välbetalt arbete. Allt har blivit mycket dyrare senaste åren. Det är dessutom svårt att hitta foder.

Du, precis som alla andra, måste vänta med att köpa häst tills du har sparat ihop egna pengar och har ett tillräckligt välbetalt arbete så att du har råd att ha häst.

Många kommer att tvingas sälja eller slakta sina hästar de kommande åren eftersom alla priser gått upp. Detta kan i och för sig göra att själva hästinköpet blir billigare, men återigen är själva hästinköpet det billigaste i sammanhanget.

Min sista häst kostade mig långt över 200 000 det knappa år jag hade honom. Det var åtskilliga tappskor, specialskoningar, veterinärbesök osv. Det första som hände var att han fick en allvarlig sårskada, sedan griffelbensfrakrur, hovledsinflamation och sedan kotledsinflamation. Varje skoningen gick på 3000 kr. Veterinärkostnaden, efter att försäkringsbolaget tagit sitt, ca 50 000-70 000.

Har du de pengarna?
 
Verkligheten är sådan att det är dyrt att ha häst. Ni pratar vi dyrt på allvar.

En häst kostar ca 100 000 i inköp (lite beroende på ras, ålder osv). Detta är den BILLIGASTE kostnaden.

Sen måste du ha utrustning (ca 50 000) och transport (ca 50 000 begagnat).

Nu är vi redan uppe i 200 000. Har du, eller dina föräldrar 200 000 sparat?

Sen kostar en häst ca 15 000 kronor per månad. Har du, eller dina föräldrar de pengarna? Vi pratar alltså om minst 180 000 per år.

Det är många som stirrar sig blind på stallhyran och tror att det är enda kostnaden. Stallhyran är det som kostar minst. Sen till kommer hovslagare (ca 1000 kr/månad om du har tur). Foder, försäkring, veterinärbesöket. ETT besök på klinik går sällan under 15 000. Även om du har försäkring så måste du betala självrisk + viss % själv.

Sen kommer detta att hitta stallplats. Många inackorderingsstall tar inte emot personer under 18 år. Du kan dessutom när som helst bli uppsagd och stå utan stallplats mitt i smällkalla vintern.

Hästar skadar sig ALLTID. Jag red betydligt mer när jag inte hade egen häst.

Sen måste du alltid ha en plan B om du själv skulle bli sjuk. Vem tar hand om hästen då?

I och med att du är minderårig och inte har körkort. Hur ska du ta dig till stallet? Oftast räcker det inte att bara åka ut en gång per dag efter skolan. Blir hästen sjuk/skadad måste du ibland åka ut 2-3 gånger per dag. Hur ska du ta dig till träningar och till veterinären? Till veterinären måste du vanligtvis åka på vardagar. Vem tar hästen till veterinären när du går i skolan och dina föräldrar jobbar? Ett veterinärbesök går sällan under 4 timmar. Vad händer om hästen blir akut sjuk en tisdag kl.10.00? Hur tar du dig från skolan till stallet? Vem hjälper dig att köra hästen till klinik?

Jag förstår din längtan efter egen häst, men för att ha råd måste du ha egen bil och välbetalt arbete. Allt har blivit mycket dyrare senaste åren. Det är dessutom svårt att hitta foder.

Du, precis som alla andra, måste vänta med att köpa häst tills du har sparat ihop egna pengar och har ett tillräckligt välbetalt arbete så att du har råd att ha häst.

Många kommer att tvingas sälja eller slakta sina hästar de kommande åren eftersom alla priser gått upp. Detta kan i och för sig göra att själva hästinköpet blir billigare, men återigen är själva hästinköpet det billigaste i sammanhanget.

Min sista häst kostade mig långt över 200 000 det knappa år jag hade honom. Det var åtskilliga tappskor, specialskoningar, veterinärbesök osv. Det första som hände var att han fick en allvarlig sårskada, sedan griffelbensfrakrur, hovledsinflamation och sedan kotledsinflamation. Varje skoningen gick på 3000 kr. Veterinärkostnaden, efter att försäkringsbolaget tagit sitt, ca 50 000-70 000.

Har du de pengarna?
Nog för att det här kan vara helt sant, men det måste inte vara det. Jag har aldrig lagt så mycket på min häst som du beskriver.

Däremot håller jag med om att ts (troligtvis) har det bättre som medryttare, med extra privatlektioner och dylikt istället för en egen häst om intresset inte delas av familjen :)
 
Nog för att det här kan vara helt sant, men det måste inte vara det. Jag har aldrig lagt så mycket på min häst som du beskriver.

Däremot håller jag med om att ts (troligtvis) har det bättre som medryttare, med extra privatlektioner och dylikt istället för en egen häst om intresset inte delas av familjen :)
Jag vet att jag med denna häst haft extremt otur. Ingen av mina förra hästar har ens kostat i närheten av denna.

Min poäng är snarare att man aldrig vet vad som händer. En olycka händer väldigt lätt.
Man måste alltid ha en plan B och extra pengar undanstoppade.
 
Jag förstår att längtan efter att leva hästliv är stor och att tiden tills du blir myndig känns oändlig. Men som så många andra skrivit måste det finnas mycket pengar i familjen att lägga på en häst, och finns inte dessa eller viljan att använda det som finns på just en häst så får du hitta alternativa vägar.

Fler ridlektioner eller medryttare, som medryttare får du också lära dig annat omkring hästen och att själva ridningen bara är en liten del av hästlivet. Förbered dig på ett vuxenliv med hästar genom att lära dig så mycket som möjligt. Det gör man bäst genom att hantera och rida många olika sorters hästar. Fundera på vad du ska läsa på gymnasiet, lyssna på Henrik von Eckermans sommarprat där han berättar att han såg till att lära sig sådant som kan bli användbart i det liv han ville leva, som ekonomi och engelska.
 
Jag förstår att längtan efter att leva hästliv är stor och att tiden tills du blir myndig känns oändlig. Men som så många andra skrivit måste det finnas mycket pengar i familjen att lägga på en häst, och finns inte dessa eller viljan att använda det som finns på just en häst så får du hitta alternativa vägar.

Fler ridlektioner eller medryttare, som medryttare får du också lära dig annat omkring hästen och att själva ridningen bara är en liten del av hästlivet. Förbered dig på ett vuxenliv med hästar genom att lära dig så mycket som möjligt. Det gör man bäst genom att hantera och rida många olika sorters hästar. Fundera på vad du ska läsa på gymnasiet, lyssna på Henrik von Eckermans sommarprat där han berättar att han såg till att lära sig sådant som kan bli användbart i det liv han ville leva, som ekonomi och engelska.
Exakt så. Plus att en 13-åring absolut inte ensam ska ha ansvaret för en häst om inte föräldrarna är intresserade och hästkunniga. Det är den viktigaste och mest avgörande biten i detta, tycker jag. Men självklart är även ekonomin väldigt viktig.
 
Exakt så. Plus att en 13-åring absolut inte ensam ska ha ansvaret för en häst om inte föräldrarna är intresserade och hästkunniga. Det är den viktigaste och mest avgörande biten i detta, tycker jag.
Instämmer. Det spelar ingen roll hur kunnig man är jämfört med andra i samma ålder, det krävs vuxna som tar ansvar och även förstår att sådant som veterinärvård och skor kan vara nödvändiga och behöver få kosta.
 
Nej! Men jag fått bekräftelse om att jag kan få en medryttarhäst/foderhäst men ändå så är det för lite med att rida på ridskola 1 gång i veckan+ 1 ridläger 1 gång per år så helst vill jag ha en egen häst för att jag känner en dressyr ryttare som bor på landet i Katrineholm sen har jag några i min årskurs och sen har jag en privat kompis som har häst nära där jag rider så helst en egen häst! Men har du några övertalningstips då steg för steg?

Dina föräldrar kanske inte har ekonomisk och tidsmässig möjlighet till att vara hästägare.

Det är fruktansvärt dyrt att ha häst. Fruktansvärt. Om du inte ha en hög inkomst så är det en betydande del av lönen som går åt till hästen.

Var tacksam för att du har möjlighet att rida överhuvudtaget. Jobba hårt som medryttare, samla på dig kunskap och erfarenhet, så är det mycket möjligt att du hittar en hästägare som ger dig möjlighet att rida oftare än du ens har tid till.

Du är bara 13 år och har inte så mycket erfarenhet än. Nästa steg är inte egen häst, nästa steg är att samla rutin som medryttare.
 
Jag ville också ha häst som liten men jag fick inte ens gå på ridskola. Inte för att vi inte hade råd utan för att jag var väldigt allergisk mot hästar som barn. Jag var jätteavundsjuk på mina kompisar som red på ridskola och hade egen häst. Det var liksom min högsta dröm i livet att ens få umgås med hästar en stund utan att klia sönder. Förstår att det är svårt förstå och uppskatta när man är så ung som du är, men det är inte ens en självklarhet för alla att få rida, än mindre äga en egen häst.

Nu när jag är vuxen har min allergi vuxit bort och jag äger en häst. Håller med andra som skrivit tidigare- häst är JÄTTEDYRT och tar JÄTTEMYCKET TID.

Om jag var du hade jag varit glad över att få rida på ridskola och försökt läsa och lära mig så mycket jag bara kan under den tiden, och kanske hört med föräldrar till barn som äger privatponnysar om du kan få hjälpa till och rida/sköta om ponnyn nån-några ggr i veckan om ni på ridskolan även har privat ägda hästar? Jag står på ridskola med min egna häst och vet att det är flera privatponnysar/storhästar som har medryttare och de väljs väldigt ofta ut från ridskoleelever som är duktiga och visar intresse 😊
 
En foderhäst betyder i allmänhet samma pengar varje månad som en egen häst, enda skillnaden är att du inte betalar ett inköpspris (och i vissa fall ingen eller bara delar av försäkringen). Så jag ställer mig lätt frågande till om dina föräldrar är medvetna om vad det innebär att ha en häst på foder.

Krasst uttryckt så är det en lyx att ha en egen häst, ingenting man kan kräva. Det kräver prioriteringar av en familj, och för många är det helt enkelt en omöjlig lyx.
Kanske menar TS den typ av fodervärdsmodell som en del ridskolor har? Man har en av ridskolans hästar som sin egen 2-4 dg/vecka och rider lektion på den? Det tror jag hade kunnat vara det bästa (förutsatt att de ekonomiska förutsättningarna finns). Då är det någon kunnig som har det yttersta ansvaret och som ser hästen varje dag. Den egna insatsen blir också rimlig för en 13-åring.
 
Att ha häst tar massor med tid och är jättedyrt. Dessutom, om du har otur så kommer din häst bli skadad och du kan inte rida. En egen häst när man är tonåring blir hela familjens hobby. Dessutom så kommer du snart få mer både i skolan och eventuellt andra intressen. Jag levde verkligen för hästar genom tonåren, och levde det som var drömmlivet för många jämnåriga. Tävlade egna ponnyer och hästar, jobbade extra hos en proffsryttare och red till och utbildade ponnyer som andra inte klarade. Men det gjorde att jag aldrig kunde göra saker med klasskamraterna efter skolan . Åke på ickehästrelaterade läger, gå på skoldiscon och senare hemmafester, ha en oplanerad filmkväll mer kompisarna mm var sjukt nedprioriterat.

Det bäst du kan göra är att bli medryttare, är du duktig, pålitlig och ambitiös så kommer det med lite tur göra att du får rida mer än om du har egen häst.
 
Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå ha en egen häst men farfar säger nej pappa säger också nej och mamma säger nej och jag vet liksom inte vad jag ska göra mer och jag orkar inte vänta tills jag blir 18 år och jag är 13 år så jag behöver eran hjälp hur jag ska göra för att få en egen häst! Så

Ge era bästa bästa tips som fungerade på era föräldrar/släkt
Varför säger de nej?

Oftast gör föräldrar det för att de antingen tycker det är för mycket jobb/ansvar eller för att de vet att det är dyrt. Om det gäller pengar är det inte mycket annat att göra än att gilla läget eller att jobba på att finansiera det själv, helt eller delvis, och visa att du klarar det och vara beredd på att du kanske inte har möjlighet förrän du är vuxen.

Om det gäller jobb ansvar så är det den biten du får jobba på och visa att du klarar det själv, lära dig så mycket som möjligt om hästskötsel/stallskötsel/hästsjukvård och ridning - din ridskola har förmodligen en del kurser. Du kan försöka hitta en medryttarhäst, sköta någon ridskolehäst, leda nybörjare, hjälpa till med fodring och mockning mm. Då finns det också en del hopp om att de ska ändra sig när du blir äldre och kan ta större delen av ansvaret.
 
Jag har all förståelse för din längtan, jag var likadan när jag var 13 år. Mitt råd är, som många redan skrivit, att leta efter en trevlig medryttarhäst för att dämpa din hästlängtan tills du kan köpa en egen häst längre fram. Med rätt häst och ägare kan det bli superbra!
Min medryttare var 13 år när hon började rida min häst för 6 år sedan och gör det än idag. Vi hittade snabbt ett väldigt bra samarbete och idag ser jag henne mer som delägare än medryttare. Hon åker på träningar och tävlingar och väljer i stor utsträckning själv vilka dagar hon åker till stallet. Med andra ord är det som att hon har en egen häst, fast utan kostnader 😉 så satsa på att hitta en medryttarhäst istället!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 464
Senast: bobbbo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
843
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 082
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp