Köpa eller inte köpa, hjälp mig kära Buke!

ztsu

Trådstartare
Hade en tråd som berörde detta ämne här i somras, men känner att jag behöver starta en ny och få lite ny input.

Jag och min make hyr ett hus i en by på Västgötaslätten. Det är 89+54kvm (hel källare och uppbyggd vind) och ligger på en villagata. Vi flyttade hit i somras och tanken har hela tiden varit att vi skall köpa huset. Förköpsrätten och priset, 495.000kr, står inskrivet i vårt hyreskontrakt. Vi har två barn som nu har rotat sig här med skola och förskola, kompisar och allt vad det innebär, så att flytta någon annanstans är inget alternativ. Dessutom älskar vi ju det här huset... MEN...

Den (ursäkta språket) helvetes jävla pelletspannan bråkar med oss. Sedan vi startade den i höstas har den brunnit bakåt tre eller om det tom är fyra gånger, senast inatt, och det är så jädra vidrigt. Den sjunger verkligen på sista versen och skall vi köpa huset kommer vi bli tvungna att antingen byta ut den eller byta värmesystem helt och hållet = dyrt.

Dessutom behöver taket och söderfasaden bytas, och hela huset behöver målas om. Även inne är det en del fix, inget jättestort mest bara ytskikt, men det kostar ju det också. Att fasaden behöver bytas visste vi redan när vi skrev på hyresavtalet, och att taket behöver bytas framkom under besiktningen. Då kändes priset ändå okej, inte jättebra men okej, men nu med pannan som också behöver bytas ut känns det som att det blir alldeles för dyrt.

Om vi köper huset kommer vi behöva ta extra lån på 250.000-300.000kr för att åtgärda dessa tre punkter. Vårt hus för 495.000kr kommer istället kosta typ 750.000kr. Husets värde kommer dock inte stiga med samma summa eftersom huset ligger där det ligger. Det är ett hus längre ner på gatan som är till salu för samma pris som vårt, som har legat ute i ett halvår nu utan att säljas. Köper vi här är vi fast här, och vi kommer inte få igen pengarna.

Vågar vi köpa eller är det helt idiotiskt? Det är ju inga jättestora summor jämfört med om vi skulle köpt i storstan, men pengar är ju ändå pengar.
Att fortsätta hyra är inget alternativ. Dels för att nuvarande ägare är en klåpare och snål som stryk (vilken normal människa som helst hade t.ex. bytt den här pannan för längesedan) och dels för att boendekostnaden kommer halveras om vi köper istället för hyr.

Vad sjutton skall vi göra?!
Hjälp mig att spåna i detta kära Bukefalister.
 
Hade en tråd som berörde detta ämne här i somras, men känner att jag behöver starta en ny och få lite ny input.

Jag och min make hyr ett hus i en by på Västgötaslätten. Det är 89+54kvm (hel källare och uppbyggd vind) och ligger på en villagata. Vi flyttade hit i somras och tanken har hela tiden varit att vi skall köpa huset. Förköpsrätten och priset, 495.000kr, står inskrivet i vårt hyreskontrakt. Vi har två barn som nu har rotat sig här med skola och förskola, kompisar och allt vad det innebär, så att flytta någon annanstans är inget alternativ. Dessutom älskar vi ju det här huset... MEN...

Den (ursäkta språket) helvetes jävla pelletspannan bråkar med oss. Sedan vi startade den i höstas har den brunnit bakåt tre eller om det tom är fyra gånger, senast inatt, och det är så jädra vidrigt. Den sjunger verkligen på sista versen och skall vi köpa huset kommer vi bli tvungna att antingen byta ut den eller byta värmesystem helt och hållet = dyrt.

Dessutom behöver taket och söderfasaden bytas, och hela huset behöver målas om. Även inne är det en del fix, inget jättestort mest bara ytskikt, men det kostar ju det också. Att fasaden behöver bytas visste vi redan när vi skrev på hyresavtalet, och att taket behöver bytas framkom under besiktningen. Då kändes priset ändå okej, inte jättebra men okej, men nu med pannan som också behöver bytas ut känns det som att det blir alldeles för dyrt.

Om vi köper huset kommer vi behöva ta extra lån på 250.000-300.000kr för att åtgärda dessa tre punkter. Vårt hus för 495.000kr kommer istället kosta typ 750.000kr. Husets värde kommer dock inte stiga med samma summa eftersom huset ligger där det ligger. Det är ett hus längre ner på gatan som är till salu för samma pris som vårt, som har legat ute i ett halvår nu utan att säljas. Köper vi här är vi fast här, och vi kommer inte få igen pengarna.

Vågar vi köpa eller är det helt idiotiskt? Det är ju inga jättestora summor jämfört med om vi skulle köpt i storstan, men pengar är ju ändå pengar.
Att fortsätta hyra är inget alternativ. Dels för att nuvarande ägare är en klåpare och snål som stryk (vilken normal människa som helst hade t.ex. bytt den här pannan för längesedan) och dels för att boendekostnaden kommer halveras om vi köper istället för hyr.

Vad sjutton skall vi göra?!
Hjälp mig att spåna i detta kära Bukefalister.
Hur är skicket på det andra huset som är till salu? Storlek på tomt och hus jämfört med ert?
 
Hur är skicket på det andra huset som är till salu? Storlek på tomt och hus jämfört med ert?

Det är av ungefär samma typ, med hel källare, men lite större (102kvm) och med ett rum mer. Tomterna är lika stora men deras har sämre läge och är mycket tråkigare. Det är ungefär samma uppvärmningskostnader. Vårt hus är byggt -54 och är i trä medan deras är byggt -42 och är i eternit. Jag tror de har luftvärmepump för de har en sån där ful låda på fasaden, och vi har som sagt pellets :rage: :wtf:

Vårt hus är i mångt om mycket original från 50-talt medan det andra är 90-talsrenoverat med allt vad det innebär :yuck:

Tillägg:
Det är just att så mycket är i original som gjort att vi älskar detta hus då vi är intresserade av historia och byggnadsvård både jag och min man.
 
Luftvärmepump må se fult ut - om man inte bygger in det snyggt men det är en billig lösning för att värma upp huset - min sambo hade luftvärmepump och kombinerat med att han eldade i kaminen hade han en el kostnad på ca 12000kr/år. (Gratis ved) luftvärmepumpen var en billigare modell ca 4000kr ... Så tänk på det om ni måste byta värmesystem.

Alla hus ska underhållas - i erat fall mer och hus som ligger avsides får man tyvärr räkna med att värdeökningen i området gör att man inte får tillbaka alla de investeringarna man gör, fast samtidigt behöver ni inte lägga ut det tredubbla priset på att köpa en villa inne i ett "populärt" området.

Om ni ser på villor i den prisklassen som ni ska få köpa den villa ni bor i, i samma område finns det andra mer "prisvärda" alternativ?

Ni nämner att boendekostnaden kommer att minska, bara det är ett starkt argument för att ni ska ta steget och köpa - har ni inte tänkt att flytta inom de närmsta åren kommer ni trots de omfattande renovationerna att få en bättre ekonomisk sits låter det som.
 
Fast "få igen" pengarna kanske är något man behöver tänka om lite omkring ibland (det behöver jag göra rätt ofta).

T.ex. är det ju egentligen en förhoppningsvis bra investering att ha ett fungerande, effektivt värme system. Man kanske inte kan räkna med att få tillbaka alla pengar när man säljer men att det kanske går +-0 vid en försäljning iaf eftersom det är något nödvändigt man behövde när man bodde där.

Vi ska t.ex. tilläggsisolera (och därmed sätta på en ny fasad också) på vårt hus i sommar. Egentligen kommer det inte öka värdet på huset lika mycket som det kommer kosta, däremot drar det ju ner på våra uppvärmningskostnader.

Byta tak behöver vi också göra om något år, det är ju rätt bra, trasiga tak sänker värdet på fastigheten rätt mycket beroende på hur länge det står så :D
 
Hade en tråd som berörde detta ämne här i somras, men känner att jag behöver starta en ny och få lite ny input.

Jag och min make hyr ett hus i en by på Västgötaslätten. Det är 89+54kvm (hel källare och uppbyggd vind) och ligger på en villagata. Vi flyttade hit i somras och tanken har hela tiden varit att vi skall köpa huset. Förköpsrätten och priset, 495.000kr, står inskrivet i vårt hyreskontrakt. Vi har två barn som nu har rotat sig här med skola och förskola, kompisar och allt vad det innebär, så att flytta någon annanstans är inget alternativ. Dessutom älskar vi ju det här huset... MEN...

Den (ursäkta språket) helvetes jävla pelletspannan bråkar med oss. Sedan vi startade den i höstas har den brunnit bakåt tre eller om det tom är fyra gånger, senast inatt, och det är så jädra vidrigt. Den sjunger verkligen på sista versen och skall vi köpa huset kommer vi bli tvungna att antingen byta ut den eller byta värmesystem helt och hållet = dyrt.

Dessutom behöver taket och söderfasaden bytas, och hela huset behöver målas om. Även inne är det en del fix, inget jättestort mest bara ytskikt, men det kostar ju det också. Att fasaden behöver bytas visste vi redan när vi skrev på hyresavtalet, och att taket behöver bytas framkom under besiktningen. Då kändes priset ändå okej, inte jättebra men okej, men nu med pannan som också behöver bytas ut känns det som att det blir alldeles för dyrt.

Om vi köper huset kommer vi behöva ta extra lån på 250.000-300.000kr för att åtgärda dessa tre punkter. Vårt hus för 495.000kr kommer istället kosta typ 750.000kr. Husets värde kommer dock inte stiga med samma summa eftersom huset ligger där det ligger. Det är ett hus längre ner på gatan som är till salu för samma pris som vårt, som har legat ute i ett halvår nu utan att säljas. Köper vi här är vi fast här, och vi kommer inte få igen pengarna.

Vågar vi köpa eller är det helt idiotiskt? Det är ju inga jättestora summor jämfört med om vi skulle köpt i storstan, men pengar är ju ändå pengar.
Att fortsätta hyra är inget alternativ. Dels för att nuvarande ägare är en klåpare och snål som stryk (vilken normal människa som helst hade t.ex. bytt den här pannan för längesedan) och dels för att boendekostnaden kommer halveras om vi köper istället för hyr.

Vad sjutton skall vi göra?!
Hjälp mig att spåna i detta kära Bukefalister.
Ta ut en mäklare som värderar?
Förhandla priset med säljaren?

Jag undrar om säljaren får ut de pengarna om huset läggs ut på försäljning?

Å andra sidan är egen hus billigare än att bo i lägenhet i de flesta fall.
De pengar ni behöver låna för att fixa till huset ska betalas av - kan man jämföra lånekostnaden med vad det skulle kosta att hyra något likvärdigt i lika många år?

Dessutom. Kollade pelletspannor på Pricerunner och de är inte svindyra. Takbytet - måste det ske direkt eller kan det vänta några år? Hur mycket kan ni göra själva`? Samma med fasaden - hur mycket kan ni göra själva?
 
Luftvärmepump må se fult ut - om man inte bygger in det snyggt men det är en billig lösning för att värma upp huset - min sambo hade luftvärmepump och kombinerat med att han eldade i kaminen hade han en el kostnad på ca 12000kr/år. (Gratis ved) luftvärmepumpen var en billigare modell ca 4000kr ... Så tänk på det om ni måste byta värmesystem.

Alla hus ska underhållas - i erat fall mer och hus som ligger avsides får man tyvärr räkna med att värdeökningen i området gör att man inte får tillbaka alla de investeringarna man gör, fast samtidigt behöver ni inte lägga ut det tredubbla priset på att köpa en villa inne i ett "populärt" området.

Om ni ser på villor i den prisklassen som ni ska få köpa den villa ni bor i, i samma område finns det andra mer "prisvärda" alternativ?

Ni nämner att boendekostnaden kommer att minska, bara det är ett starkt argument för att ni ska ta steget och köpa - har ni inte tänkt att flytta inom de närmsta åren kommer ni trots de omfattande renovationerna att få en bättre ekonomisk sits låter det som.

Vi har pga husets utformning ingen möjlighet att koppla kamin till murstocken och någon gratis ved har vi inte heller. Det hade ju annars varit drömmen.

Det är tyvärr inte så många hus tillsalu här. Finns det på gatan och ett som kom upp på Hemnet idag, ungefär som vårat men också det 80/90-talsrenoverat med mycket furu, utropspris 675.000kr. Känns inte aktuellt, och jag tror inte heller att de kommer få sålt det till det priset.

Det där sista, jag satte mig och räknade på det. Vi betalar idag en kallhyra på 3900kr/mån. Köper vi kommer vi ha en räntekostnad på ungefär 800kr/mån. Räknar man på 3år så kostar det oss 140.400kr att hyra och 28.800kr att köpa. En skillnad på 110.000kr. Sen måste man såklart räkna med reparationer och annat när man köpt huset, som även de kostar pengar, men hyr vi hade det garanterat inte gjorts något med huset hur länge vi än hade hyrt. Nuvarande ägare hade tex envisats med att elda i den trasiga pannan i tio år till, om hon var tvungen. :banghead:
 
Fast "få igen" pengarna kanske är något man behöver tänka om lite omkring ibland (det behöver jag göra rätt ofta).

T.ex. är det ju egentligen en förhoppningsvis bra investering att ha ett fungerande, effektivt värme system. Man kanske inte kan räkna med att få tillbaka alla pengar när man säljer men att det kanske går +-0 vid en försäljning iaf eftersom det är något nödvändigt man behövde när man bodde där.

Vi ska t.ex. tilläggsisolera (och därmed sätta på en ny fasad också) på vårt hus i sommar. Egentligen kommer det inte öka värdet på huset lika mycket som det kommer kosta, däremot drar det ju ner på våra uppvärmningskostnader.

Byta tak behöver vi också göra om något år, det är ju rätt bra, trasiga tak sänker värdet på fastigheten rätt mycket beroende på hur länge det står så :D

Jag menade gå +/- noll, det är att få igen pengarna tycker jag. Säg att vi investerar 300.000kr i huset och säljer om 3-5 år, då vore det rimligt med en prisökning på kanske iaf 150.000kr men det är inte rimligt här. Tyvärr. Hade det varit det hade det ju bara varit att tuta och köra :D
 
Ta ut en mäklare som värderar?
Förhandla priset med säljaren?

Jag undrar om säljaren får ut de pengarna om huset läggs ut på försäljning?

Å andra sidan är egen hus billigare än att bo i lägenhet i de flesta fall.
De pengar ni behöver låna för att fixa till huset ska betalas av - kan man jämföra lånekostnaden med vad det skulle kosta att hyra något likvärdigt i lika många år?

Dessutom. Kollade pelletspannor på Pricerunner och de är inte svindyra. Takbytet - måste det ske direkt eller kan det vänta några år? Hur mycket kan ni göra själva`? Samma med fasaden - hur mycket kan ni göra själva?

Det tror jag inte hon skulle få. Men vi sitter ju i en dum sits här för hon vet ju att vi inte har någon annanstans att bo här i byn och att vi inte heller kan flytta härifrån pga barnen = förhandlingsläget för oss är uselt och för henne väldigt bra.

Ja, jag räknade på dett (se inlägg ovan) och jag har inte tänkt på det på det sättet innan. Det sätter ju saken i en annan dager.
Takbytet kan ev. vänta till nästa år och så även fasaden. Tyvärr är vi inte särskilt händiga så det kommer vara hantverkare som får göra allt.
 
Jag fick ett sms från nuvarande ägare nyss där hon bad oss lägga ett bud på huset som hon kunde fundera på. Höll bokstavligt talat på att falla av stolen för det trodde jag aldrig någonsin att hon skulle föreslå. Hon är som sagt väldigt snål. :rofl:

Så nu ställer jag en ny fråga:
Vad är ett rimligt bud?
Att hon köper en ny panna innan vi köper huset? Att hon drar av för vad det kostar att installera en ny panna? 470.000kr? 450.000kr? Mer, mindre? :nailbiting:
 
Jag fick ett sms från nuvarande ägare nyss där hon bad oss lägga ett bud på huset som hon kunde fundera på. Höll bokstavligt talat på att falla av stolen för det trodde jag aldrig någonsin att hon skulle föreslå. Hon är som sagt väldigt snål. :rofl:

Så nu ställer jag en ny fråga:
Vad är ett rimligt bud?
Att hon köper en ny panna innan vi köper huset? Att hon drar av för vad det kostar att installera en ny panna? 470.000kr? 450.000kr? Mer, mindre? :nailbiting:
Ta in offerter på pannbytet!

Då har ni svart på vitt vad det kostar och kan lägga fram det. Sotaren borde väl ha gjort en besiktning? Fixa fram besiktningsprotokollet och ge henne. (hos oss bresiktar de olika beroende på värmekälla. Min vedpanna besiktas varannat år)

Det är lättare att förhandla när man har svart på vitt tror jag?
 
Jag menade gå +/- noll, det är att få igen pengarna tycker jag. Säg att vi investerar 300.000kr i huset och säljer om 3-5 år, då vore det rimligt med en prisökning på kanske iaf 150.000kr men det är inte rimligt här. Tyvärr. Hade det varit det hade det ju bara varit att tuta och köra :D

Fast du kan inte riktigt se pengar du investerar i huset som värdeökande, det mesta man lägger ner i form av underhåll och skötsel av huset är snarare något som förhindrar värdeminskning. Byte av tak är ett bra exempel. Det är något som måste göras, det ökar inte direkt värdet på huset (däremot kan man eventuellt få fler intressenter, lite beroende på hur aktiv marknaden är där, vilket såklart kan driva upp priset), men låter man bli det så minskar istället värdet. Det är rätt få saker bland underhåll som man kan förvänta sig ger en värdeökning...
 
Som flera sagt tidigare: du måste se på totalekonomin. Om du kommer få en så stor sänkning av månadskostnaden kan du ju räkna vad som händer om du "offrar" mellanskillnaden på underhåll. En hyra kan du ju aldrig räkna med att få tillbaka. Jag skulle köpa, förutsatt att det var det huset ni vill ha, och sen lägga större delen av mellanskillnaden som amortering. Om ni tar lån för att göra underhållet, så blir det ju det som amorteras först. Går det ihop då? Nu verkar det ju dessutom finnas en öppning för att få ner priset, så gör som tanten sa, ta in offerter och föreslå sänkning av priset motsvarande ny pelletspanna och takbyte. Fasaden kände ni ju till innan. Dessutom tror jag inte ni behöver vara jätteoroliga för värdet på huset, det är ju redan så lågt. Jag känner ju till den svaga marknaden i området, men det är ju åtminstone inte någon risk för någon bostadsbubbla där.
 
Nu vet jag ju inte hur er panna ser ut. Om det är en pelletspanna från början eller en konverterad olje/kombipanna. Är det en olje/kombipanna behöver det inte kosta speciellt mkt att bara byta ut brännaren.
Vår pelletsbrännare (vi har ombyggd kombipanna) bakeldar också ibland, då vet vi att det är dags att rengöra skruven och städa pelletsförrådet. Då är skruven full med spån och spåndamm. Den bakeldar oftare när vi använder pellets av sämre kvalitet som dammar mer.
 
Kom ihåg att spara alla kvitton på renoveringar också, bra att ha när ni säljer någon gång i framtiden, så ni slipper betala vinstskatt på de pengarna om ni säljer för mer än ni köpt för.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 388
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 608
Senast: kma
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp