Köpa eller inte köpa, hjälp mig kära Buke!

lägg två bud, ett där hon fixar en del eller allt, av det som måste åtgärdas - och ett betydligt lägre där ni åtar er att fixa allt ;) för henne måste det vara värt att bara bli av med huset, för allt man fixar kostar och ofta blir det mer än man räknat med :p
 
Slog en snabbkoll på vad en ny pelletspanna skulle kosta och de verkar ligga på 30-40 000:- Visst sedan tillkommer montage (som ni kan få rotavdrag på) men det är ju ingen abnorm kostnad.

Takbytet kan bli hur dyrt som helst men även billigare beroende på vad man väljer för material och om man kan göra ngt själv. Många firmor går med på att enbart lägga taket dvs du tar själv bort det gamla taket. Inte särskilt svårt om man inte är höjdrädd heller.

Fasadbyte för en träfasad är ingen jättepost det heller framförallt inte om det bara är en sida som ska bytas. Kan ni inte göra det själva så avtala om att ni river bort den gamla fasaden iaf. Åh andra sidan så är det inte så svårt att lära sig om man är intresserad. ;)

Du skrev att skillnaden ränta vs hyra på 3 år var 110 000:- Hade ni inte tänkt bo kvar längre eller var det bara ett exempel?

Jag hade tagit in offerter på det som behöver göras (inte bara från ett företag nu) och sett vad jag själv kan göra för att få ner priset. Därefter hade jag kollat hur många år jag hade behövt bo kvar för att det skulle bli break even. Alltså hur många år ni skulle behöva bo där för att det ekonomiskt inte ska vara någon skillnad att köpa gentemot att hyra. Invändes ytrenoveringar ska inte räknas med i detta dock utan enbart lite större poster.

Därefter hade jag funderat på hur länge ni vill bo där och vilket alternativ som isf är det mest ekonomiskt fördelaktiga. Sedan får man även ta i beaktande att om ni köper så får ni ju göra vad ni vill med stället vilket inte är fallet om man hyr.
 
Ni tänker alltså inte amortera alls på lånen? I ett sånt läge där värdet på huset är konstant och varken går upp eller ner så lönar det sig att amortera.
Här där jag bor köper man inte hus för att investera utan för att man vill bo här. Alla pengar du lägger ner här i ett hus gör du för att du vill bo trevligt, du får aldrig tillbaka pengarna, ändå är det bara 2-3 mil till en stad och 13 till Göteborg, men huspriserna har legat konstant sen evigheter.
 
Tack för alla svar!
Skall försöka svara er alla i samma inlägg här, hoppas jag inte missar något :)

Ang. ekonomin så har vi tänkt att vi skall bygga upp en buffert första året, och därefter amortera. Vi har räknat med att lägga 10.000kr/mån på boendet (dvs lika mycket som vi la på vår lägenhet i stan). Då räknar vi med cirka 3000kr i drift, 800kr i ränta och 2000kr i avbetalning på renoveringslånet. Resten blir då första året sparande och därefter amortering på lånet (därutöver kommer vi hela tiden självklart ha ett vanligt sparande också). Gör vi så har boendet inte kostat oss mer än det hade gjort om vi stannat kvar i stan.

Att det blev tre år i mitt räkneexempel var bara en slump. Vi tänker nog att vi skall bo här liksom, tillsvidare på obestämd framtid. Vi skall inte ha några fler barn så vi kommer inte behöva fler rum av den anledningen, och skulle vi behöva ett rum till av annan anledning så finns det ett hobbyrum i källaren som man kan fixa till. Trädgården är också utformad så att man, om man skulle vilja, kan slå upp ett Atterfallhus där.

Pannan är en pelletpanna som man också kan köra med havre i. Den ser ut såhär (bild snodd från Baxis hemsida) och är från 2004:
pelletspanna-i-pannrum_thumb.jpg

Sedan vi startade upp den i höstas har den som sagt bakbrunnit tre eller fyra gånger, senast natten till igår. Just nu ligger det en tät helt uppenbart giftig lukt i hela huset. Jag oroar mig för barnen och kommer idag att meddela nuvarande ägare att oavsett om vi skall fortsätta hyra (hon vet inte att det inte är ett alternativ) eller om vi skall köpa så måste hon byta ut pannan. Det här är helt ohållbart. Varje gång detta hänt måste vi köra på elpatronerna (kostat mycket), tvätta alla våra kläder eftersom lukten sprider sig i ventilationssystemet och detta går i garderoberna, vädra i dagar/veckor, köpa luftrenare, osv. Plus att man får leva med konstant huvudvärk och tjocka luftrör i evigheter. Det är så jävla vidrigt!

Gällande renoveringen så kommer vi inte vara delaktiga i det praktiska arbetet. Dels intresserar det oss inte och dels är vi så totalt ohändiga som man någonsin kan bli. Möjligtvis kan vi bistå med handräckning, men mer än så känns inte aktuellt. Möjligtvis målningen av fasaden. Det är lika bra att inse sina begränsningar ;)
 
Tyvärr är vi inte särskilt händiga så det kommer vara hantverkare som får göra allt.
Det var inte jag heller vad det gällde hus innan jag flyttade ut på landet och det kan ju inte bli värre än att det går åt h*lvete eller? ;)

Nu efter att ha bott här så är jag kapabel till, och har resurser för att både fälla träden, såga upp dom, förädla virket och använda det. Man lär sig på vägen så att säga.
 
Om pelletspannan brinner bakåt så måste det vara nåt rejält fel på den, jag har en pelletskamin som jag fick gratis och reparerade elektroniken på för 175 spänn för 3 år sen och inte ett krångel eller driftstopp sen dess.

(Ni vill väl bli av med gamla pelletspannan gratis förstår jag,,,,,,,) :angel:
 
Om pelletspannan brinner bakåt så måste det vara nåt rejält fel på den, jag har en pelletskamin som jag fick gratis och reparerade elektroniken på för 175 spänn för 3 år sen och inte ett krångel eller driftstopp sen dess.

(Ni vill väl bli av med gamla pelletspannan gratis förstår jag,,,,,,,) :angel:

Det är helt uppenbart något seriöst fel på pannan, för hon har bytt fläkten och kretskortet och några andra delar också. De har varit ute från Baxi två gånger (och enligt dem skall det här inte kunna hända som hänt oss), rörmokare har varit ute, osv. Vilken normal människa som helst hade bytt ut den för längesedan (den har tydligen krånglat tidigare säsonger också), men inte snåltanten. Kortsiktiga lösningar är hennes melodi. :banghead:
 
Det är helt uppenbart något seriöst fel på pannan, för hon har bytt fläkten och kretskortet och några andra delar också. De har varit ute från Baxi två gånger (och enligt dem skall det här inte kunna hända som hänt oss), rörmokare har varit ute, osv. Vilken normal människa som helst hade bytt ut den för längesedan (den har tydligen krånglat tidigare säsonger också), men inte snåltanten. Kortsiktiga lösningar är hennes melodi. :banghead:
Synd att jag bor för långt bort annars hade jag tagit en titt på pannan, det kan vara ett konstruktionsfel eller ett montagefel som ställer till det. Bakbrand är ju annars vissa flisanläggningars "specialitet" av äldre datum. I en rätt konstruerad och monterad brännare av vilket slag det än må vara kan det aldrig inträffa.
 
Spontant måste jag säga att eftersom ni trivs i byn, barnen är rotade och ni inte minst gillar huset - köp. Det är inga extrema pengar för ett hus. Även om ni skulle betala 100.000 "för mycket" är det väl inga pengar för ett hus där ni vill bo i på obestämd framtid. Det låter inte som att ekonomin är ett hinder att ni inte har råd, utan rädslan är att göra en dålig affär. Men blir den verkligen så dåligt med tanke på de fördelar ni vinner?

Fundera mer utan att tänka för millimeterskt på prislappen.

Lycka till :)
 
Efter mycket huvudvärk och funderande fram och tillbaka bestämde vi oss för att inte köpa huset. Nu har vi istället köpt ett annat hus på en annan ort, precis det jag sa inte var aktuellt. Men det känns som rätt beslut och som tur är verkar även 10-åringen tycka att det skall bli roligt att flytta. Det var honom jag var mest orolig för.

Tack för alla era tips och råd i den här tråden. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 388
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 608
Senast: kma
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp