Köpa fodervärdshund

Sablar22

Trådstartare
Vi har blivit erbjudna att köpa tiken vi har på foder.
Det är en golden retriver, född 07.
A&B på höfter, armbågar ua.
Ögonlyst ua.
Utställningsmässigt så har hon en 2:a
Vi har gått Grundlydnad för jakthundar,
Lydnad 1, samt kurs för eftersök.

Vad kan priset tänkas bli ?
Vi har ingen koll, och uppfödaren skulle
fråga runt lite.
Hon vill ha såpass att hon kan köpa en ny valp.

Vad tycker ni vore rimligt?
 
Sv: Köpa fodervärdshund

öh, inget? ni har redan betalat i form av avelsrätt för uppfödaren. går det inte att avla på henne så ska ni inte behöva betala extra!
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Ingenting. Uppfödaren har rätt att avla på henne men väljer hon att inte göra det så ska inte ni behöva betala för det och hunden övergår då automatiskt i er ägo när hon blir fem år. Det finns väl ingen anledning att ändra det avtalet eller?
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Som Skogis & Cilla skriver, varför ska du betala något öht ?

Nej ändra inte avtalet, vill hon ha en valp så står det henne fritt att spara ihop pengar till en, men att försöka sälja dig en hund som redan är din var lite fult !
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Jag är också inne på det, därför har jag inte tackat ja
fullt ut. Utan sagt att vi är intresserade.
Vill höra priset först.

Tiken är jättetrevlig och vi skulle inte vilja
ha ngn annan hund!
Men om hon är ngt att avla på vet jag inte.
Har för lite kunskap om rasen för att avgöra
hur en sund golden är.
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Men du har redan betalt din hund med avelsrätt.

Vill uppfödaren avla så står det henne fritt att göra det, men att du ska betala mer för hunden tycker jag inte att du ska göra.
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Känns bra att läsa att andra inte tycker att
man är en skitstövel för att vilja ha kvar fodervärdsavtalet.

Kruxet i kråksången är ju att vi inte vet hur
hon reagerar med att byta bostad en tid.
Vår tränare rek det inte, vi har erbjudit uppfödaren
att hon får kullen/kullarna här hos oss.
Men förstår såklart att det inte blir samma sak
som att ha dom hemma hos sig själv.
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Du ska inte betala en krona för hunden och uppfödaren får heller inte begära detta.

Vill h*n av någon anledning inte ta sin/sina kullar, så är det bara för uppf. att 1) låta kontraktet löpa ut eller 2) skriva över hunden på er redan nu.

Pengar ska inte vara inblandade i den överlåtelsen!
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Ja där har ju uppfödaren sin fulla rätt att ta hem tiken men det visste ni väl när ni tog foderhund?

Tycker som jag skrev att uppfödaren är ful som försöker lura till sig mer pengar och nej du är inte skitstöveln i denna situation det är uppfödaren :/
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Jo det visste vi, och det har hon ju
sin fulla rätt till. :laugh:
Men det tråkiga är om vi måste
börja om med henne igen.
Det är svårt att sia om just nu,
och så får det bli isåfall..inget vi kan göra ngt åt nu.

Uppfödaren är jättetrevlig, har absolut inget
emot henne!!
Varken hon eller vi har haft ngt med fodervärdsavtal
att göra tidigare, det är nog där det brister..okunskap.
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Och även vi !
Men det kan gå jättebra också,
det vet vi inte.
Hon kanske blir sig själv efter en vecka,
men eftersom vi aldrig lämnat henne hos
ngn annan i mer än ett dygn så vet vi inte.
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Lyssna på Gnist!! H*n är fantastik när det gäller frågor som dessa!! :bow:

/Swat
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Varken hon eller vi har haft ngt med fodervärdsavtal
att göra tidigare, det är nog där det brister..okunskap.

Det är inte svårare än att läsa innantill. Det står i kontraktet vad som gäller. Annars tar ni kontakt med SKK för att få en experttolkning.

Ser att ni inte har problem med uppfödaren, men jag kan ändå inte sluta förvånas över hur mkt tjafs det ska behöva vara över sådana här överenskommelser? Har en väninna som fått bråka sig halvt fördärvad med sin uppfödare ang en fodertik och en hane, en av dem ska inte ens ska vara i avel pga c-höfter. Orka. :eek:
Nä, jag kommer inte att skaffa hund annat än genom köp. Visst kan det gå bra, men jag är trött på att höra om sådana konflikter och tar ingen risk. Tjafsa får man oavsett i livet, man behöver inte dra på sig nåt i onödan.
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Ni har SKK`s avtal hoppas jag?
I så fall är det som alla skriver du ska inget betala, hon går över i er ägo under alla omständighet när hon blir 5 år.
Alternativ tidigare om uppfödaren har haft sina två kullar.
Vill inte uppfödaren av någon orsak använda tiken i avel, så ska hon också gå över i fodervärdens ägo helt utan kostnad.
Det är då uppfödarens val och detta står på kontraktets baksida.

Saken kommer i ett anat läge om uppfödaren vill använda tiken i avel, men ni vill köpa ut henne.
Inget som man ”normalt” brukar göra, men en del uppfödare kan tycka det är en bra lösning om fodervärden ”ångrar” sig och inte vill lämna ifrån sig tiken vid parning/valpning.
Då ska självklart fodervärden betala motsvarande valppris.
Eftersom det är fodervärden som vill köpa ut tiken och uppfödaren inte har fått betalt i form av valpar.
Då är det ert val inte uppfödarens, stor skillnad alltså!
Inget som uppfödaren behöver gå med på, men som sagt en del gör det.
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Precis.

Jag köpte loss tiken jag hade på foder, fick en fråga av uppf. om jag ville det. Och då jag gärna ville avla på henne själv och uppf. inte var så intresserad av (har själv en helsyster kvar från en tidigare kull) det så köpte jag loss henne för att kunna para henne innan hon var 5.

Hade jag själv inte varit intresserad av att avla så hade jag inte köpt loss henne utan låtit tiden ha sin gång.
 
Sv: Köpa fodervärdshund

knapplån
I grunden är det hur enkelt som helst, när det gäller foderhundar.
Men ändå är det som det är mest tjafs om…
Verkar som inte folk riktigt förstår det här med att ha foder hund (gäller båda parter)

Grunden är att man istället för att betala med pengar när man köper tikvalp, betalar med att uppfödaren får ta max två kullar innan den fyller 5 år.
Alla kostnader för de hälsokrav som krävs för att hon ska gå att använda i avel står uppfödaren för.
Liksom alla kostnader i samband med parning/valpning.
I övrigt är hunden fodervärdens fullt ut med de rättigheter/skyldigheter det medför.

Om uppfödaren av någon orsak anser att h-n inte vill använda tiken i avel kan tiken skrivas över på fodervärden
Då helt utan kostnad för fodervärden.
Då det är ju uppfödarens beslut och inte konstigare än om uppfödaren hade behållit valpen själv och tagit detta beslut.
En förlust, ja men det är sånt man måste räkna med som uppfödare.

Fodervärden har inte rätt att lösa ut tiken, om h-n ångrar sig.
Men väldigt många uppfödare går med på det.
Och då ska det självklart betalas ett normalt valppris eftersom hunden inte är betald med kullar.

SKK´s foderavtal ska följas om hunden är SKK reg.
Det är ett enkelt och ganska så klart avtal.
Det borde inte bli något tjafs alls med det.
Ändå blir det adlelse för ofta det…

Fodervärds systemet kan var väldigt bra för båda parter.
Jag är själv fodervärd till min yngsta och har tidigare haft några väldigt noga utvalda fodervärdar.
Har aldrig haft minsta tjafs med mina fodervärdar och självklart inte nu heller när det är jag som är fodervärd.
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Hej
Du säger att fodervärden inte har rätt att lösa hunden. Den frågan har SKK besvarat med ja för bara någon dag sedan i ett fall jag har god insikt i. Det kan säkert variera beroende på olika förhållanden men i det aktuella fallet blev svaret att fodervärden kunde lösa hunden med den del av köpesumman som priset reducerats pga bibehållen avelsrätt. Säljaren kunde inte heller neka detta.

Därför - tag kontakt med SKK
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Detta gäller absolut om man som uppfödare säljer en hund med bibehållen avelsrätt (vilket är något helt annat än ett fodervärdsavtal).
 

Liknande trådar

F
Hundavel & Ras Alltså jag har brytt huvudet åt det här med nästa ras i säkert ett år nu, utan några egentliga framgångar. Jag vet vad jag vill ha, men...
Svar
6
· Visningar
2 297
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vilja är inte sig själv och vi har nu varit hos veterinären som tog blod & urinprov. Båda var ua. Skulle ha kommit igång med löp...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Sablar22
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 183
Senast: Eina
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 085
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp