Köpa fodervärdshund

Sv: Köpa fodervärdshund

Det är inte samma sak...
Men lätt att blanda ihop.

Skilnaden är att om du har en hund på foder, betalar du inga pengar alls, utan uppfödaren får betalt i form av kullar.

Med bibhållen avelsrätt betalar man en viss suma + en kull.
(det som tidigare kallades för halvfoder)
Genom att man köpt hunden för reducerats pris är hunden din lika mycket som uppfödarens och du har rätt att lösa ut den

Asch nu blir Gnist sur på mig igen...
Självklart vet hon jur det ligger till.
Svaret skulle så klart vara till Pigan, men Gnist hann före så det hamnade som svar till henne....
Förlåt Gnist
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa fodervärdshund

I refererat fall betraktades avtalet (på skk blankett) som ett halvfoderavtal. Säljaren ville 1) inte lösa avtalet, 2) när SKK klargjorde att fodervärden hade rätt att lösa hunden ha ganska mycket mer betalt.

SKK beslöt att hunden skulle lösas med resterande del av vad hunden skulle kostat om ett halvfoderavtal aldrig skrivits.

Eftersom det som till synes kan vara klart inte är klart vidhåller jag att man ska ta kontakt med skk juridiska avdelning.
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Det är dock stor skillnad på fodervärdsavtal vs sälja med bibehållen avelsrätt (sk halvfoderavtal)..

Iom det så är där heller inga oklarheter i fråga vad man som uppfödare kan/måste godta och inte heller vad man som (hel)fodervärd har för skyldigheter!
 
Sv: Köpa fodervärdshund

Finns även halvfoderavtal.

Det är det som numera heter "med bibehållen avelsrätt" och där har delägaren (för det är ju det man är) rätt att lösa ut den andra halvan det vill säga avelsrätten.

På ett helfodervärds kontrakt har man inte dena rätt, men som sagt inget ovanligt att uppfödaren går med på det.
 
Sv: Köpa fodervärdshund

*KL*

Visst får man köpa loss en fodervärdshund. OM bägge parter vill det. Men som fodervärd så behöver man aldrig köpa loss om man inte vill. Uppfödaren har gett bort hunden mot två kullar (om nu det är avtalat) o vill inte uppfödaren ta två kullar så är det upp till uppfödaren. OM hunden är belastad med fel tex höfter så skall hunden skrivas över på fodervärden för då är hunden inte avelsduglig längre (visst kan man avla på dessa men inte om man är seriös.) om hunden måste steriliseras pga sjukdom så övergår den oxå utan betalning i fodervärdens ägo.

Tycker det verkar vara vanligt att uppfödarna försöker lura fodervärdar att köpa loss en hund som dom helt plötsligt inte vill avla på. Men som sagt va det finns ingen anledning till det om man nu inte vill. tex vill ta valpar på den själv.
 

Liknande trådar

F
Hundavel & Ras Alltså jag har brytt huvudet åt det här med nästa ras i säkert ett år nu, utan några egentliga framgångar. Jag vet vad jag vill ha, men...
Svar
6
· Visningar
2 297
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vilja är inte sig själv och vi har nu varit hos veterinären som tog blod & urinprov. Båda var ua. Skulle ha kommit igång med löp...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Sablar22
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 183
Senast: Eina
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 087
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp