Bukefalos 28 år!

Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Rimfaxe

Trådstartare
Jag sitter och en del på hästannonser lite smått. Då och då kommer jag in på en annons där det ibland också länkas vidare till en hemsida, där man direkt förstår att det rör sig om en hästhandlare / hästförmedlare som satt in annonsen. Annonsören har då inte sällan också flera annonser ute på hästar som säljes. Ofta till synes till relativt låga priser.

Läser jag lite på dessa hästhandlare / hästförmedlares hemsidor så nämns det ofta att kunden har full bytesrätt, men inga hästar lämnas ut på prov. Detta med att lämna ut en häst på prov förstår jag, oavsett vem som säljer, eftersom det kan vara så att den nya ägaren på kort tid förstör en häst. Dock så tillämpar man bytesrätt, och det innebär ju att hästhandlaren får tillbaka samma häst igen och så förväntas man välja ut en ny häst ur skaran?

Hästhandlarna har ju så klart som syfte att köpa och sälja hästar med vinst, så man undrar ju då hur de kan få tag i så billiga hästar och ändå kunna sälja dem relativt billigt. Jämför man med priserna på de hästar som säljs av privatpersoner, så ligger hästhandlarnas generella priser under vad privatpersonerna begär för sina hästar. Hur kan hästhandlarna hålla så låga utpriser på sina hästar?

Hur är det nu för tiden; Är det säkert att köpa häst från hästhandlare, eller förekommer det mycket fuffens och båg bakom kulisserna? Eller är det rumsrent att köpa häst från de som handlar med hästar? Anses det förknippat med dumdristighet att köpa häst från hästhandlare? Hur tar man reda på ifall hästhandlaren är seriös, dvs ärlig med sina saluhästar? Vågar gemene man att köpa häst från en hästhandlare?
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Jag har köpt två hästar från hästhandlare. Jag är väääldigt nöjd med båda.
Den ena har jag haft enooorma problem med skador ( otur & inget säljaren hade dolt).
TOg kontakt med säljaren som sa att du inte vill ha kvar den så hör av dig så löser vi det.
Men det ville jag inte. Fick senare praktik på det stallet & såg allt & kan säga att h*n är väääldigt noga med att ha nöjda kunder & hästar.

Men har också varit med om en kompis som blev totallurad på en häst. Men fick byta in den.
Så det kan vara positivt att handla från hästhandlare, du kan alltid ånga dig/ byta häst.
Men jag hade varit noooga med att kolla upp mkt om personen innan jag åker dit. Men jag hade ocksåå bildat mig en egen uppfattning.

Lycka till =)
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Om det är en seriös hästhandlare så är det mycket säkrare att köpa av en sådan än av en privatperson. Men som skrivet innan kolla upp så det är en spm är seriös.
Att de kan sälja billigare än privatpersoner beror nog mycket på att de är realister och vill få sålt fort. Många privatpersoner lever i drömvärldar om vad deras hästar är värda och får hålla på länga och ofta även gå ner i pris innan de får sålt.
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Min häst är köpt hos en hästhandlare. Innan vi tittade på henne hade jag provridit och bestämt min att köpa en annan, valack på fem år.

När vi tittade på honom hade han en rörelsestörning/svag höger bak, men det fanns röntgenbilder ua på det benet. Självklart skulle han veterinärbesiktas av en veterinär därifrån, altså ingen vi visste vilken det var. Hästen i fråga fick såklart anmärkning på höger bak, och hästhandlaren var beredd att gå ner från 70 000 till 40000, men han sa också att han helst såg att vi tittade på fler hästar, han menade att det finns andra som går genom besiktningen UA och då slipper både han och jag problem. Och när man är 16 år och ska köpa sin första häst tyckte han att man inte skulle köpa något "projekt" som kanske blir det man förväntar sig, men som kanske inte kommer att hålla/senare problem dyker upp.
Väldigt seriös och tillmötesgående, var ner 2 gånger, och alla hästar jag red uppfyllde mina önskemål och mer därtill, och till väldigt bra priser. Han var också väldigt ärlig och berättade om ev. problem hos hästen. Min tränare hittade en häst i stallet som var mycket fin att titta på, han sa direkt att han trodde inte att det var någon häst för mig, den skulle han ha kvar och rida till, försöka "få ner på jorden", men ville jag provrida så fick jag naturligtvis det.

Vi har även köpt häst till ridskolan därifrån, och en kompis har också en häst därifrån. Alla är riktigt nöjda, hästarna har uppfyllt alla förväntningar, och ridskolehästen har visat sig vara riktigt duktig, även om han har lite nerver.

Men man ska nog vara kritisk, och gärna veta något om hästhandlaren innan man bestämmer sig för att köpa häst därifrån. Men jag har bara goda erfarenheter! :)
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Jag säger nog ganska likt som Masse skrev.

Det kan nog vara bra att köpa från en hästhandlar då man också kan hitta en häst som passar bra. Även om dom kanske inte har något hemma så har dom ju mycket kontakter.

DOCK så av mina erfarenheter så är hästhandlare bland dom mest oärliga människorna i hästvärlden. Kolla upp hästen extremt noggrant. Röntgen, blodprov med mera. Det är mycket som händer bakom kulliserna som man inte ser tyvärr.
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Ärligt talat, hur vet jag att det är en hästhandlare? För mig är en hästhandlare en skum person som åker runt på marknader (jag är från Skåne) och säljer stackare till låga priser. Men vad menar ni med hästhandlare? Ett företag som köper och säljer hästar? Jag är genuint nyfiken. Hur känner jag igen en hästhandlare (ska lägga till att jag aldrig köpt någon häst)
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Ja alltså, det som jag fått inpräntat i skallen är att hästhandlare är just oärliga och bara intresserade av att göra sig en hacka, inte förmedla rätt häst till rätt ryttare. :crazy: Det är därför jag blir så fundersam när jag ser annonser på hästar som ser ut att kunna vara något för mig, men jag drar öronen åt min när jag ser att det är en hästhandlare som har lagt ut annonsen.

Hästhandlare är för mig en person som livnär sig på att köpa hästar och sedan sälja dem med vinst efter en kort tid. Ofta en person / företag som köper upp hästar utomlands och säljer dem i Sverige. De flesta hästar är okänd härstamning, eller diverse korsningar.

Sedan finns det givetvis kanske de lite mer seriösa hästhandlarna som köper lovande hästar och utbildar några steg och sedan säljer dem.

Därutöver finns dessa som förmedlar hästar mellan säljare och köpare, ungefär som fastighetsmäklare. Dvs en säljare lämnar sin häst hos hästförmedlaren för ev vidareutbildning och sedan försäljning, men detta kanske man kallar försäljningsstall?

Det jag mest undrar över är dessa hästar som annonseras ut för slantar upp till kanske 40000 kr. Själv tittar jag just nu på yngre hästar/ponnyer med en mankhöjd upp till ca 150 cm. Dessa små hästar betingar som regel inga större pengar i vilket fall som helst, och jag förvånas hur en hästhandlare kan göra sig pengar på dem? Hur går det ihop sig? Är det en orimlig ekvation helt enkelt? De privata säljarna begär ungefär samma pengar, men ordet hästhandlare klingar så negativt i mina öron. Jag funderar på om jag borde göra mest rätt i att ignorera alla hästhandlarannonser på dessa "billiga" hästar. Kanske är det allra enklaste när det gäller unghästar att köpa en unghäst från en uppfödare? Tyvärr blir det inte så många annonser kvar att välja på då...
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Jag sitter och en del på hästannonser lite smått. Då och då kommer jag in på en annons där det ibland också länkas vidare till en hemsida, där man direkt förstår att det rör sig om en hästhandlare / hästförmedlare som satt in annonsen. Annonsören har då inte sällan också flera annonser ute på hästar som säljes. Ofta till synes till relativt låga priser.

Läser jag lite på dessa hästhandlare / hästförmedlares hemsidor så nämns det ofta att kunden har full bytesrätt, men inga hästar lämnas ut på prov. Detta med att lämna ut en häst på prov förstår jag, oavsett vem som säljer, eftersom det kan vara så att den nya ägaren på kort tid förstör en häst. Dock så tillämpar man bytesrätt, och det innebär ju att hästhandlaren får tillbaka samma häst igen och så förväntas man välja ut en ny häst ur skaran?

Hästhandlarna har ju så klart som syfte att köpa och sälja hästar med vinst, så man undrar ju då hur de kan få tag i så billiga hästar och ändå kunna sälja dem relativt billigt. Jämför man med priserna på de hästar som säljs av privatpersoner, så ligger hästhandlarnas generella priser under vad privatpersonerna begär för sina hästar. Hur kan hästhandlarna hålla så låga utpriser på sina hästar?

Hur är det nu för tiden; Är det säkert att köpa häst från hästhandlare, eller förekommer det mycket fuffens och båg bakom kulisserna? Eller är det rumsrent att köpa häst från de som handlar med hästar? Anses det förknippat med dumdristighet att köpa häst från hästhandlare? Hur tar man reda på ifall hästhandlaren är seriös, dvs ärlig med sina saluhästar? Vågar gemene man att köpa häst från en hästhandlare?

För det första ska jag säga att min erfarenhet av hästhandlare är liten, så det mesta jag skriver nu är teorier. Rätta mig gärna!!!

När det gäller låga priser så har ju hästhandlare många kontakter och kan få reda på tex fina men dåligt skötta/uppfostrade hästar som dom får billigt, ibland tom för slaktpris. Sedan matas, borstas, rids och uppfostras hästarna och blir riktigt fina och kan då säljas billigt men fortfarande med en vinst på 10-20 tusen. Detta har jag varit med och hjälpt till med, och det är inte så ovanligt. Många okunniga går bet på egentligen snälla hästar. Sedan kan man med en större budget köpa flera hästar på en gång och pressa inköpspriset. Sen säljer dom ju snabbt och håller hästarna så billigt det går.
Sedan övervärderar många privatpersoner "sin lilla skatt" när den ska säljas, och de anser inte heller att de behöver sälja fort utan kan betala för hästens uppehälle medans de väntar.

Att få välja en ny häst om den första inte passar kanske känns lite som att prova kläder för en privatperson, men för en ridskola är det guld värt om en häst inte passar. Så många hästar går nog till ridskolorna.

De flesta hästhandlare behöver ett gott rykte och stamkunder som ridskolor för att gå runt, så då kan man inte hålla på hur som helst. Visst finns oseriösa hästhandlare, men ryktet går ju så man kan nog ganska lätt få reda på hur seriös en hästhandlare är. Men sen får man ju inte glömma att försäljare är försäljare, de vet vad dom ska säga för att du ska köpa. Det gör kanske inte en privatperson...
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Jag har ju bara bra erfarenheter av hästförmedlare men sedan har jag bara varit på ett sådant ställe. Jag provred en häst flera gånger, sedan gick hon inte igenom bes ua. Köpte en annan av en annan person , det fungerade inte. Vi blev vänner eftersom jag lärde känna dem då jag var där på dressyrkurs, dem erbjöd mig att ställa min häst på försäljning / tillridning hos dem och jag fick ta den hästen som ajg skulle köpa från början på prov. Hon är fräsch nu och nu ska vi ner på praktik i 1 månad och jag är överlycklig. men det här hör ju inte till vanligheterna att man blir vän med stället man provrider häst ^^
Men jag har blivit varnad för en hel del ställen ..
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Jag har själv varit med och hyrt hästar från hästhandlare, och jag vet andra som köpt från samma hästhandlare, alla väldigt nöjda! Det har varit väldigt prisvärda hästar, främst har de använts till ridskolehästar, men jag vet även privata som köpt hästar och varit väldigt nöjda.

Men precis som när man köper häst från privatperson så tycker jag det är viktigt med en rejäl veterinärbesiktning! Och man måste ju vara medveten om att det inte är pengarna tillbaka som gäller, man måste hitta en annan häst om man vill byta den man har!

Att hästhandlarna kan hålla sådana priser tror jag beror på att de har hög omsättning på hästar och köper dem utomlands där de är billigare än i Sverige! Dessutom så har den hästhandlare jag var mycket i kontakt med gjort "rationell" hästhållning, det är till största delen lösdrift som gäller = lättskött, kräver inte så mycket personal.
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Det jag mest undrar över är dessa hästar som annonseras ut för slantar upp till kanske 40000 kr. Själv tittar jag just nu på yngre hästar/ponnyer med en mankhöjd upp till ca 150 cm. Dessa små hästar betingar som regel inga större pengar i vilket fall som helst, och jag förvånas hur en hästhandlare kan göra sig pengar på dem? Hur går det ihop sig? Är det en orimlig ekvation helt enkelt?

Hur det går ihop sig undrar jag också! Hästarna kan ju inte vara inköpta "hur billigt som helst"? Men jag har hört talas om att man ibland köper "ett lass" med hästar och sedan får någon gratis på köpet.
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

*KL*

Frågan är ju också lite "vad är en hästhandlare".
Inom islandshäst-skrået är det jätte-jättevanligt att "kändisar" förmedlar hästar på löpande band och tar tex. 10 % av köpeskillingen. Jag har varit med och förmedlat hästar på det här sättet.

Här i "mina krokar" finns två hästhandlare.
Den ena har hållit på "så länge jag kan minnas" och idkar - som jag förstått det - många gånger "köp 3 betala för 2".
tex. köpte jag en jättefin fullblodskorsning till ett bra pris. Den hästen hade sålts av en familj tillsammans med fem andra hästar. Alla hästar skulle bort och bråttom var det = snabb affär = bra pris. Sen plussas det givetvis på ett par tusenlappar från försäljaren till nästa köpare såklart.

Den andra hästhandlaren verkar förmedla hästar i första hand (typ Islandshästfenomenet överst) men tar också hästar i inbyte (vad man nu tjänar på det.)

En god vän till mig var en gång i tiden också hästhandlare.
H*n köpte hästar som var ouppfostrade och bråkiga, trimmade de utav h***e och sålde de sedan vidare som trevliga och väluppfostrade individer.

Vad gäller att göra affärer med såna här människor så är min erfarenhet så här:

* Var kritisk
* Gör efterforskningar
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Har precis blivit grundlurad av en hästhandlare som skulle vara så bra,står nu med en häst jag inte vill ha och har kastat pengarna i sjön, men sätter hästen på transport tillbaks för jag vill inte ha henne hon måste ha varit pleggad när vi var där video med henne är inte hon har vi kommit på tror inte ens att det är hennes pass, men känner många som har haft tur så det är nog ett lotteri
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Jag köpte och sålde hästar i många år och kan antar att jag kan kalla mig för fd hästhandlare. Som hästhandlare är man, som alla andra företagare, mån om att sälja bra kvalitet till nöjda kunder. Jag vill att mina kunder kommer tillbaka till mig och jag vill att mina kunder rekommenderar mig till andra hästköpare.

Man får liksom tänka bort den där gamla hästhandlartypen och tänka mer försäljningsstall. Det positiva med att köpa av en handlare är att det oftast finns väldigt många hästar att provrida. Så man slipper åka land och rike runt.

Sen finns det givetvis rötägg i alla läger, men har man lite koll på marknaden, ser man hur hästarna ser ut så ska man inte bli lurad. Givetvis veterinärbesiktigar man en häst innan köp, man kan komma och rida flera gånger etc.
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Men hur har du kastat pengarna i sjön? Vill handlaren inte ta tillbaka hästen, har du ingen bytesrätt?

Du kan ju alltid sälja hästen vidare till ett hem där hästen fungerar bättre. Det är sällan hästar är pleggade vid provridning. Först och främst är det en väldig belastning på hjärtat och man vill inte riskera att hästen dör. Sen ser man ofta på hästen om den fått lugnande och blir man påkommen säljer man ju aldrig en häst igen då ingen vill köpa.
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

Jag har bara köpt mina hästar från "hästhandlare/förmedlare". Vill nog hellre kalla det försäljningsstall.

Eftersom jag har stått i ett och haft mina hästar uppstallade där så har jag haft möjligheten att kunna kolla varje dag;)

Det finns vissa försäljningsstall i Sverige som är oseriösa men sedan så finns det dom som är seriösa och tyvärr så dras dom med ner så fort någon har blivit lurad osv. Det är väldigt tråkigt, har koll på en hel del stall och vissa hade jag inte åkt till och vissa hade jag gärna köpt häst hos.

Sedan så köper jag bara, tyska, holländska, belgiska, irländska, danska hästar. Hästar från öst intresserar mig inte alls så dom stall som tar in från dom länderna åker jag inte till även om dom är seriösa, dom har bara inte det utbudet jag söker.
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

För många år sedan så köpte en kompis en häst som var drogad vid båda provridningarna! :crazy:
Och för att göra det hela ännu värre så visade säljaren en video där han "klippt och klistrat", borttaget var de delarna när hästen hysteriskt stod på bakbenen!

Riktigt läskigt, dessutom när vi kollade upp säljaren (privatperson) så visade det sig att säljaren hade klått upp hästen rejält också, så när kompisen lämnade igen hästen till säljaren så rullade den med ögonen och stod och steppade när kompisen kom in i stallet till säljaren! Usch, hoppas jag aldrig någon mer gång får uppleva något sådant! :crazy:
 
Sv: Köpa häst från hästhandlare / hästförmedlare

herregud :( Det finns ju människor till allt.

Till TS: Ett bra tips är att googla stallet/försäljaren. Ligger många varningar ute på vissa av de som säljer oftast lite billigare hästar. Ska man köpa en sådan så ska man nog vara himla noga med att klinikbes, blodprov och framförallt vara på plats när detta ska göras
 

Liknande trådar

R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
3 000
Senast: Bregen
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 090
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 813
A
Hästmänniskan Hej! Ska köpa min första häst nästa år förhoppningsvis, om jag hittar rätt individ. Jag har fått rådet av många hästkunniga vänner...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 009
Senast: neve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp