Ny köpt ponny halt efter 3 månader

jenny

Trådstartare
I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst. När vi köpte ponnyn berättade säljaren att ponnyn varit såld en gång tidigare till en ridskola men att den lämnats tillbaka för att den varit stapplig.(hennes formulering)Hon nekade till att den skulle ha varit halt och visade även ett vet bes intyg som gjorts då hästen lämnats tillbaka. Detta var helt utan anmärkning. Vi provred ponnyn vid två tillfällen innan vi bestämde oss och då lät säljaren göra ytterligare en vet bes som även denna var utan anmärkning. I avtalet som skrevs så bestämdes det också att vi skulle ha bytesrätt dvs om vi inte gillade ponnyn så skulle vi kunna lämna tillbaka den och få en likvärdig ponny i utbyte. Nu har ponnyn blivit halt efter bara 3 månader. Vi tyckte att ponnyn var i underhull då vi fick hem henne så vi har endast promenad ridit till en början för att hon skulle kunna ta sig i hulls samt muskla sig. Hältan visar sig först när hon har ridits regelbundet (4-5 dagar v). Jag fick veta på omvägar att hästen visst varit halt och kontaktade ridskolan som bekräftade detta. Där ska hon ha varit halt vid mer än ett tillfälle och då tagits till klinik(vet inte exakt vilka undersökningar som gjordes) som inte kunde hitta orsaken med böjprov och röntgen utan ville påbörja en större hältutredning. Ridskolan valde då att lämna tillbaka ponnyn(tog en annan i utbyte) efter att ha låtit den vila över sommaren . De ska ha meddelat säljaren detta. Jag har tagit kontakt med säljaren som nekar till att ha fått den informationen av ridskolan. Hon erbjuder oss en annan ponny i utbyte men då vi upplever att hon varit oärlig då hon sålde ponnyn till oss så vill vi lämna tillbaka ponnyn och få våra pengar tillbaka. Har vi möjlighet att kräva det? Eller måste vi låta göra en hältutredning först och om det då visar sig vara ett dolt fel kan vi då kräva ersättning för våra veterinär kostnader? Om vi trotts allt blir tvungna att ta en ponny i utbyte vad har vi då för rättigheter att ställa krav på den ponnyn gällande storlek utbildning och pris? Kan hon bara lämna en ponny som hon anser motsvarar köpesumman? Hon hävdar också att då vi köpt ponnyn billigt och som barnponny så borde vi förstått att ponnyn var defekt. Ponnyn är ett sto med okänd stam importerad i från Ungern. Den har inga meriter vare sig i dressyr eller hoppning. Det nämns inte i köpeavtalet att ponnyn är behäftad med några defekter. Det hör kanske inte till saken men jag har googlat säljaren i efterhand och då hittat många som avråder att köpa häst av henne då många känt sig lurade av henne. Det värsta av allt är att ponnyn verkligen är en "ängla ponny" och både vi och dottern älskar henne. Är det någon som har varit i en liknande situation och kan ge oss råd. Jag förstår så här i efterhand att jag borde kontaktat ridskolan innan köpet men då ponnyn vet bes ua två gånger så tänkte jag att den kanske helt enkelt inte pallade med att gå på ridskola.Mvh jenny
 
Sv: Ny köpt ponny halt efter 3 månader

Är säljaren näringsidkare ska ett fel som upptäcks inom 6 månader från riskens övergång anses funnits där redan vid köpet. OM inte säljaren kan bevisa annat. Där kan man anse veterinärbesiktningen UA vara ett fullgörande från säljaren att bevisa att ni köpte en häst utan hälta.

I det här fallet kan ni ju styrka att hästen haft problem tidigare, att säljaren vetat om det och därför handlat bedrägligt. Skäl att häva köpet och kräva full återbetalning av köpesumman. Vill man kan man alltid kräva ersättning för hästens uppehälle under de tre månader den varit hos er, och kanske använda den summan som jämkning.

Läs gärna konsumentköplagen för att kunna argumentera för er sak.
 
Sv: Ny köpt ponny halt efter 3 månader

Hej tack för ditt svar.
Säljaren hävdar ju dock att hon inget visste trotts att jag har berättat att jag har varit i kontakt med ridskolan. Så det känns som om ord står mot ord. Hon hävdar att hon ringde ridskolan efter att jag varit i kontakt med dem och då fått informationen. Hon känns ganska hal. Säger att de hittade ju inte orsaken till hältan där utan hade ju bara misstankar. Helst av allt så vill jag ta hästen till klinik för att se vad det är som strular och kanske åtgärda om det är möjligt. Men då kommer kanske vår bytesrätt att löpa ut och pengarna "brinna inne. Samt så kommer en hältutredning att både kosta mkt pengar och vi har ju inga garantier att det leder till ngt positivt för oss dvs att hästen blir fullt ridbar. Vad gäller om jag inte kan bevisa att hon visste att hästen varit halt på ridskolan? Kan jag inte häva köpet då, utan blir tvungen att byta mot en annan ponny. Tänker att vi kanske ska strunta i allt och hitta ngn som vill ha henne till promenad ridning och inse att vi gjort en dålig affär helt enkelt. Med vänlig hälsning Jenny
 
Sv: Ny köpt ponny halt efter 3 månader

Hon vill inte gå upp i rätten med den bevisningen som finns (ridskolan). Du vill inte heller gå upp i rätten, med tanke på att du kan köpa fyra-fem hästar i samma prisklass för den summan det kommer att kosta att ta ärendet vidare.

Skriv till säljaren och häv köpet. Till detta finns två skäl: dels att säljaren känt till att hästen var behäftad med defekt och inte upplyster om det, men också att det enligt konsumentköplagen är säljarens bevisbörda de första sex månaderna (här är det dock lite halt, eftersom hästen är UA enligt veterinärbesiktningen).

Glöm inte att i brevet skriva att om hästen inte kan avlämnas senast 1/2 (eller vilket datum ni nu sätter) kommer alla kostnader för hästens uppehälle etc debiteras säljaren.

Så hade jag gjort. Jag hade krävt pengarna åter, du vill inte ha affärer med henne.
 
Sv: Ny köpt ponny halt efter 3 månader

Gillar ni hästen så föreslå tex 10-12 tusen tillbaka, och sen lägger ni de pengarna på att kolla upp hästen.
Är säljaren någorlunda smart, går hon med på det.
 
Sv: Ny köpt ponny halt efter 3 månader

Dock kan du ju inte sälja den vidare ens som promenadhäst när den är halt. Så du måste ändå in o kolla upp den o få ohalt!
 
Sv: Ny köpt ponny halt efter 3 månader

Dock kan du ju inte sälja den vidare ens som promenadhäst när den är halt. Så du måste ändå in o kolla upp den o få ohalt!

Precis. Det finns ju INGET i nuläget som säger att hästen klarar av ens promenadridning. Den kanske inte kan ridas alls. Eller så kanske den blir friskförklarad efter hältutredning och behandling och kan tränas och tävlas. I nuläget vet man ju ingenting.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 150
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp