Köpa häst igen - hur tänka?

Jo och man kan ju ha anslutit till BT redan vid registreringsansökan även om den inte är med i blup än.

Om du har mycket tid - så kan du leta i SWB's postlåda där finns alla reg ansökningar med.
 
Men vad får dig att tro att jag inte skulle kunna komma ngnvart bara för att jag varit ifrån ridningen några år? Känns som ett trist synsätt.
Själv tänker jag att eventuellt harvande eller inte beror mer på hur upplägget blir med den nya hästen.
Jag vet inte på vilket sätt du tycker att @DressageNerd s tips är ngt negativt vilket ditt svar känns som du tolkar det ?

Är väl ingen som nedskriver din förmåga osv den vet ju ingen nåt om för den delen? Tycker Dressagenörd bara svarat vettigt utifrån bra motivering och jag tänker liknande . Hur du sen själv väljer utifrån dig själv måste ju givetvis vara utifrån just din egen bedömning och vad du själv vill . Det är väl inga konstigheter ? Vad jag ser har Dressagenörd öht inte värderat dina förmågor utan bara erbjudit en vettig reflektion i sammanhanget då du illustrerar att du öht inte vet om en läromästare eller en oinriden 2 åring ska vara ditt val efter många års uppehåll och nu är du sugen att satsa igen osv ?
 
Senast ändrad:
Jag vet inte på vilket sätt du tycker att @DressageNerd s tips är ngt negativt vilket ditt svar känns som du tolkar det ?

Är väl ingen som nedskriver din förmåga osv den vet ju ingen nåt om för den delen? Tycker Dressagenörd bara svarat vettigt utifrån bra motivering och jag tänker liknande . Hur du sen själv väljer utifrån dig själv måste ju givetvis vara utifrån just din egen bedömning och vad du själv vill . Det är väl inga konstigheter ? Vad jag ser har Dressagenörd öht inte värderat dina förmågor utan bara erbjudit en vettig reflektion i sammanhanget då du illustrerar att du öht inte vet om en läromästare eller en oinriden 2 åring ska vara ditt val efter många års uppehåll och nu är du sugen att satsa igen osv ?
Jag tyckte det var lite märkligt att skriva att en unghäst bara skulle harvas runt och tappa i värde?
Läromästare har dock aldrig varit aktuellt, det har jag väl inte skrivit att jag överväger?
 
Jo och man kan ju ha anslutit till BT redan vid registreringsansökan även om den inte är med i blup än.

Om du har mycket tid - så kan du leta i SWB's postlåda där finns alla reg ansökningar med.
SWBs postlåda?

Men då kanske det är sånt som segar. Får fråga säljaren!
 
SWBs postlåda?

Men då kanske det är sånt som segar. Får fråga säljaren!

SWB har på sin hemsida något de kallar postlådan. Där kan man se namnet på alla hästar som det kommit in passansökningar på som inte hunnit expedieras ännu.
 
Men vad får dig att tro att jag inte skulle kunna komma ngnvart bara för att jag varit ifrån ridningen några år? Känns som ett trist synsätt.
Själv tänker jag att eventuellt harvande eller inte beror mer på hur upplägget blir med den nya hästen.

Jag vet ju ej utifrån denna tråd något alls om din ridförmåga, utan jag utgick från att du är en helt vanlig amatör som ridit och tävlat tidigare men som ej ridit in och utbildat unghästar i någon större skala.

Att utbilda unghästar är ju en värld i sig, man kan rida svåra klasser utan att vara duktig på unghästar - och däri grundade sig mitt tips. Speciellt eftersom du nämnde så unga som 2-4-åringar.

Är man väldigt säker på sin sak och vad man vill ha är det sällan man ser trådar här på buke där man frågar helt främmande människor om vad de tycker man skall ha för häst. Erfarna unghästutbildare brukar sällan fråga om det är lämpligt att köpa en unghäst.

Mitt resonemang var i all välmening men faller det inte på läppen så beklagar jag, du behöver inte besväras mer av mina tankar och råd framöver.
 
Jag vet ju ej utifrån denna tråd något alls om din ridförmåga, utan jag utgick från att du är en helt vanlig amatör som ridit och tävlat tidigare men som ej ridit in och utbildat unghästar i någon större skala.

Att utbilda unghästar är ju en värld i sig, man kan rida svåra klasser utan att vara duktig på unghästar - och däri grundade sig mitt tips. Speciellt eftersom du nämnde så unga som 2-4-åringar.

Är man väldigt säker på sin sak och vad man vill ha är det sällan man ser trådar här på buke där man frågar helt främmande människor om vad de tycker man skall ha för häst. Erfarna unghästutbildare brukar sällan fråga om det är lämpligt att köpa en unghäst.

Mitt resonemang var i all välmening men faller det inte på läppen så beklagar jag, du behöver inte besväras mer av mina tankar och råd framöver.
Tack för att du förtydligade. Jag hade nog inte reagerat alls om du uttryckt dig som du gjorde nu!
Förstår hur du menar!

Just eftersom jag inte är en erfaren unghästutbildare så kommer jag lämna bort hästen på utbildning, men jag kanske inte uttryckte det så tydligt som jag trodde :)
 
Tack för alla tankar här!
Det lutar åt att jag ska kolla främst efter unghäst och då troligen inriden unghäst.
Skönt att ha fått bolla lite, jag har ju hela tiden haft en tanke om vad jag vill men eftersom det var några år sedan jag funderade i de här banorna så är det bra att tänka tillsammans :)

Nu blir nästa steg att försöka tänka och sålla kring alla fina unghästar som finns till salu!
 
Nackdelar med en häst som knappt är inriden:
Du kan inte riktigt känna på hästen uppsuttet och se hur den är under sadel, jag har varit och sett avkommor från en väldigt känd dressyrhingst och dessa såg inte så märkvärdiga ut, däremot ska hingsten heller inte ha varit mycket för världen innan han varit färdig i skallen och kroppen.

Om du gillar att nöta, utvecklas från start och inte har någon direkt tidspress samt gillar lite risker (resultatmässigt) och har kunskap om unghästar (det är en helt annan typ av ridning som ibland kan vara aningens frustrerande och segt; man får upprepa och nöta en hel del, ibland förstår inte hästen och man får leta 100 nya vägar innan rätt väg klickar och då går det fort som bara den sen kommer nästa inlärningsprosess, vissa hästar är kvicka och tar sig väldigt långt på kort tid, förstår direkt och tänker mycket själva, andra är mindre kvicka, man får man kämpa hårt med för att klara samma nivå som tidigare häst lärde sig på nolltid).

Av min erfarenhet så är bägge delarna roliga på olika sätt, så det beror nog på vad du som person helst vill göra.

För din budget så kan man få hem en väldigt bra, välriden häst i 7 års åldern från Holland och tyskland som redan tävlat, eller en 6 åring som kan en hel del och då får du mycket gratis, men då tillkommer ju även transportkostnader och resa för provridning. Nu kostar ju dressyravel mer än hoppavel, och där kan man även göra fynd på låt säga 6 åringar som inte fått upp styrkan för att röra sig på ett väldigt flashigt vis.

Jag har träffat en väldigt känd dressyrhingst avkommor och även dessa såg inte så jätte flashiga ut, men det gällde även hingsten. Han visade sig först när han fick rätt styrka och kropp och knopp var fullt utvecklade. Ja, du får fundera helt enkelt!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 283
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 030
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 478
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp