Köpa häst

undertheskin

Trådstartare
Nu ska jag kanske köpa en ny häst i helgen, tänkte höra lite med besiktningar och sånt. Hästen står över 40 mil från där jag bor. Vilken vetrinär anlitar jag då? Ska man anlita vetrinären som ägaren använder eller ska man anlita någon annan? :confused:..

Nu kommer jag troligtvis få köpa hästen av ett väldigt litet belopp (gammal travare) så besiktnigen kommer troligtvis vara dyrare än hästen, men visst ska jag besikta hästen iallafall?

För visst måste man ha en godkänd besiktning om jag ska kunna ha försäkring eller förnya hästen försäkring?

är lite kluven på detta..
 
Sv: Köpa häst

Jag själv köpte min häst 30 mil ifrån mig och jag använde mig av säljarens veterinär.
Nu visste jag vem denna veterinären var sen tidigare och dessutom litar jag på säljaren till 110%
Jag är av den åsikten att man ska kunna lita på folk och utgår från det tills motsatsen bevisats och vare sig det är säljarens veterinär eller ej så ska ju veterinären vara opartisk och göra ett seriöst jobb i sin besiktning.

Även om hästen är billig i inköp så tycker jag att det är viktigt att göra en besiktning av hästen.
Vare sig den är billig eller dyr i inköp kostar det att ha den varje månad och veterinärkostnader är dyra och trasig häst är tråkig att ha, så jag tycker att man ska eliminera risken att köpa sig problem så gott det går.
 
Sv: Köpa häst

Nej en trasig häst vill jag verkligen inte ta med hem :(

tack för svaret, nu känner jag mig lite mer tryggare med vad jag ska göra ;)
 
Sv: Köpa häst

Men ska jag vara med då när besiktningen görs eller får man hem papper om den är godkänd eller inte? och vad kostar en besiktning ungefär? ;)
 
Sv: Köpa häst

Jag vill ALLTID vara med på besikningen för att se och höra ev åsikter som veterinären har som INTE kommer på pappret.

Du får med dig en kopia på besiktningen som det står om hästen är UA eller ej.
Om du inte är med på besiktningen så antar jag att du får det på något sett men jag vet inte hur för jag har aldrig gjort så.

För mig är det som att hästen är obesiktad om jag inte varit med på besiktningen och sett allt själv.
 
Sv: Köpa häst

Jag vill ALLTID vara med på besikningen för att se och höra ev åsikter som veterinären har som INTE kommer på pappret.

Jag håller med om att man helst bör vara med själv, men kan man absolut inte så brukar det gå alldeles utmärkt att få ringa veterinären efteråt och höra dennes ord :)
 
Sv: Köpa häst

okej men om man skulle vara med på besiktningen, kan man ta hem hästen samma dag då (ska köra hem hästen själv). känns långt att åka 10 timmar på en dag för att "bara" vara med på en besiktning. och vad kostar en besiktning ungefär? ;)
 
Sv: Köpa häst

Skall du ändå åka och hämta hästen så kan ju säljaren boka veterinär den dagen som du kommer upp, då får du vara med :)

Men på helgen är det ju dyrare att ta ut veterinär än en vardag.

Du kan ju även kontakta veterinären efter den gjort besiktningen och höra vad den tyckte och om det är en häst att rekommendera att köpa:laugh:

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 740
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 681
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 347
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp