Köpa hus ihop men släkting

Myzan87

Trådstartare
Två syskon köper ett hus ihop för att den ena, säg nr 1, ska bo där tillsammans med hens barn. Dock har nr 1 en partner som är lite ombytlig och deras förhållande har inte varit stabilt genom åren. Partnern har ingen möjlighet att finansiera/köpa ena delen av huset i dagsläget men tycker om huset och flyttar med in.

Har partnern rätt till att få ut någon ekonomisk kompensation vid en seperation? Alltså att syskonen måste köpa ut partnern från fastigheten trots att partnern inte står med som ägare. Och om syskonen måste köpa ut partnern - kan man förhindra det i så fall? Syskon nr 2 kommer inte att bo i huset utan endast stå med som ägare.
 
Om bostaden köps in för gemensamt boende (vilket det säkert kommer tolkas som om partnern flyttar in i samband med köpet) har partnern rätt till halva bostaden vid en separation.

Mitt råd är att gå till en jurist innan affären, så ni inte binder ris till egen rygg.
 
Om bostaden köps in för gemensamt boende (vilket det säkert kommer tolkas som om partnern flyttar in i samband med köpet) har partnern rätt till halva bostaden vid en separation.

Mitt råd är att gå till en jurist innan affären, så ni inte binder ris till egen rygg.

Det är just det jag är rädd för, trots att partnern inte lägger en krona på huset (varesig inköp, underhåll och renovering) så har denne rätt till att få ut ett par hundratusen när de separerar. Och varken syskon nr 1 eller nr 2 kommer ha dom möjligheterna att lägga ut dom extra pengarna.

Jurist ska givetvis kontaktas för att se om det går att skriva ett avtal som håller.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: verser
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 416
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Ja, som rubriken säger; hur köper man in sig i ett hus? Jag och min sambo bor i ett hus som han äger och har bott i i 12 år. Det har...
2
Svar
23
· Visningar
4 067
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp