Nu är bollen i rullning, hjälp!

Min uppfattning är att hus är dyrare, om man inte eftersätter underhåll och renoveringsbehov. Sophämtning, vägavgift, el och försäkringar är dyrare. Vatten och avlopp beror ju helt på om det är kommunalt eller inte. Men sen tillkommer som många andra redan påpekat reparationer/löpande underhåll och klumpavgifter, t. ex. slamtömning och liknande. Dessa finns inte i en lägenhet eftersom det är antingen föreningen eller hyresvärden som står för det.



Jag unnar dig verkligen att få flytta till hus och leva din dröm! Men, om du behöver ta hela din inkomst i anspråk varje månad hur ska du täcka underhållsbehovet i ett hus? Vad händer när avloppet behöver bytas, när fönstren och dörrar har gjort sitt eller om något går sönder?
Nja? Beror väl på hus och skick?

För mig är det betydligt billigare att bo i mitt hus om fyra rum och rejäl tomt än tvåan i stan. Det var det redan innan jag hunnit betala av så mycket på lånet.

Jag underhåller. Har bytt uthustak, borrat brunn, bytt en del i köket, ny kyl/frys och spis, installerat diskmaskin etc. Samlat så har det ändå blivit billigare.
 
Nja? Beror väl på hus och skick?

För mig är det betydligt billigare att bo i mitt hus om fyra rum och rejäl tomt än tvåan i stan. Det var det redan innan jag hunnit betala av så mycket på lånet.

Jag underhåller. Har bytt uthustak, borrat brunn, bytt en del i köket, ny kyl/frys och spis, installerat diskmaskin etc. Samlat så har det ändå blivit billigare.
Jo, fast man behöver då antingen ha en buffert från start eller kunna skapa sig en ganska snabbt. Så man bör inte köpa så att inga marginaler finns, det kan bli rejält jobbigt och ledsamt. (Förutom den rent ekonomiska risken att hamna i trubbel med kronofogden.)

Det ÄR skillnad på att själv ha ansvar att fixa allt som händer och att kunna ringa en fastighetsskötare eller värd. Bara att få ut en hantverkare vid mer akuta behov kostar tusenlappar.
 
En bra sak att kolla om man köper hus med enskilt avlopp är om det är hyfsat nyligen renoverat eller inte. Där går fort 100.000 kronor om kommunen kör sin drive och kräver att man fixar med hot om viten.

Men det mesta går att kolla upp, bedöma och sedan slänga in i förhandlingen om priset man är villig och kan ge. Och på längre sikt har det varit ekonomiskt fördelaktigt att äga sitt boende, så hittar man bara rätt objekt utefter sina förutsättningar och vilja är det ofta ett bra val!
 
En bra sak att kolla om man köper hus med enskilt avlopp är om det är hyfsat nyligen renoverat eller inte. Där går fort 100.000 kronor om kommunen kör sin drive och kräver att man fixar med hot om viten.

Men det mesta går att kolla upp, bedöma och sedan slänga in i förhandlingen om priset man är villig och kan ge. Och på längre sikt har det varit ekonomiskt fördelaktigt att äga sitt boende, så hittar man bara rätt objekt utefter sina förutsättningar och vilja är det ofta ett bra val!
Det som är självklart är klart bara för en själv...

Jag förutsätter att man kollar huset först så man vet vad som behöver fixas inom närmaste åren, har koll på avloppet om det är enskilt. Samma med brunnen om det är egen brunn - har vattnet tenderat att sina under torrsomrar?
 
Jag har gjort kalkyler och ska det gå runt måste jag ta hela min inkomst varje månad.

Det kan väl inte kosta så mycket att värma upp?

Menar du att du då alltså inte kommer kunna lägga undan ordentligt till buffert? I så fall låter det som en dålig utgångspunkt att hela tiden leva på marginalen. Angående värmekostnad så beror ju det på vad för värmesystem som finns i huset, om det finns några läckor som behöver åtgärdas (dåligt isolerad vind, fönster etc).

Plus att jag vill ha ett gäng pärlhönor.

Som hönsägare måste jag bara - WHAT? :laugh: Om du reagerar dåligt på höga ljud så rekommenderar jag verkligen inte pärlhöns (de skriker något fruktansvärt vid minsta lilla grej) och jag antar då att du alltså inte letar boende inom detaljplanerat område och även ett boende med flera kilometer till närmaste granne (pga ljudnivån på pärlhöns)? Ursäkta om jag låter negativ till idén men det är verkligen en speciell typ av höna just när det kommer till ljudet. Sen finns det ju även regler att ta hänsyn till kring höns i detaljplanerat område.
 
Min uppfattning är att hus är dyrare, om man inte eftersätter underhåll och renoveringsbehov. Sophämtning, vägavgift, el och försäkringar är dyrare. Vatten och avlopp beror ju helt på om det är kommunalt eller inte. Men sen tillkommer som många andra redan påpekat reparationer/löpande underhåll och klumpavgifter, t. ex. slamtömning och liknande. Dessa finns inte i en lägenhet eftersom det är antingen föreningen eller hyresvärden som står för det.



Jag unnar dig verkligen att få flytta till hus och leva din dröm! Men, om du behöver ta hela din inkomst i anspråk varje månad hur ska du täcka underhållsbehovet i ett hus? Vad händer när avloppet behöver bytas, när fönstren och dörrar har gjort sitt eller om något går sönder?
Det har jag en buffert till, det är månadskostnaderna inräknat mat till både mig och hundarna och allt som behövs som kommer ta av inkomsten. Så inget lyxliv utöver det. Men det behöver jag inte. Men jag kommer se till att ha en ”rejäl ”, eller vad man ska räkna det som, buffert. Hundarna har sitt eget konto som nog kommer överleva flera hundar och jag kommer göra ett huskonto där jag aldrig får dra av något som inte behövs för huset eller skötseln.

Köper bara om jag går med vinst på lägenheten och hittar ett billigare hus så jag får loss några hundra tusen. Det är förutsättningarna. Rimligt och kan gå enligt mäklaren.
 
Menar du att du då alltså inte kommer kunna lägga undan ordentligt till buffert? I så fall låter det som en dålig utgångspunkt att hela tiden leva på marginalen. Angående värmekostnad så beror ju det på vad för värmesystem som finns i huset, om det finns några läckor som behöver åtgärdas (dåligt isolerad vind, fönster etc).



Som hönsägare måste jag bara - WHAT? :laugh: Om du reagerar dåligt på höga ljud så rekommenderar jag verkligen inte pärlhöns (de skriker något fruktansvärt vid minsta lilla grej) och jag antar då att du alltså inte letar boende inom detaljplanerat område och även ett boende med flera kilometer till närmaste granne (pga ljudnivån på pärlhöns)? Ursäkta om jag låter negativ till idén men det är verkligen en speciell typ av höna just när det kommer till ljudet. Sen finns det ju även regler att ta hänsyn till kring höns i detaljplanerat område.
Ah, hade ingen aning om att dom lät så mycket. Brukar alltid stanna och titta på dom för att dom är så fina men har inte märkt det. Kanske finns det mindre ljudliga höns? Får kolla upp vilka regler som gäller, höns är bara en del i det hela så klarar mig absolut utan om det inte går att ha dom i det området.
 
Det har jag en buffert till, det är månadskostnaderna inräknat mat till både mig och hundarna och allt som behövs som kommer ta av inkomsten. Så inget lyxliv utöver det. Men det behöver jag inte. Men jag kommer se till att ha en ”rejäl ”, eller vad man ska räkna det som, buffert. Hundarna har sitt eget konto som nog kommer överleva flera hundar och jag kommer göra ett huskonto där jag aldrig får dra av något som inte behövs för huset eller skötseln.

Köper bara om jag går med vinst på lägenheten och hittar ett billigare hus så jag får loss några hundra tusen. Det är förutsättningarna. Rimligt och kan gå enligt mäklaren.
Men menar du att du kommer ha en buffert när du flyttar in men inte möjlighet att fortsätta spara till en buffert under tiden du bor i huset? Vad gör du när bufferten är slut? Ett hus fortsätter att kosta.
 
Ah, hade ingen aning om att dom lät så mycket. Brukar alltid stanna och titta på dom för att dom är så fina men har inte märkt det. Kanske finns det mindre ljudliga höns? Får kolla upp vilka regler som gäller, höns är bara en del i det hela så klarar mig absolut utan om det inte går att ha dom i det området.
Höns är oftast inga problem inom detaljplanelagt område, men de får inte störa, så att ha tupp med hönsen kan vara svårare, eller då ha en ras som låter ovanligt mycket.
 
Jättekul att det kan vara en möjlighet för dig :)
Jag blev lite fundersam då du tidigare upprepat att du går minus varje månad och får ta av sparpengarna? Samt inte haft bostadsbidrag? ( sidenote: såg det går att ha med hus föresten också :) )
 
Flikar in att ingen ju kan veta hur livet kommer te sig, jag kan bli arbetslös och tvungen att sälja mitt hus även om min plan var "vattentät" när jag köpte. TS kanske har utgifter idag som inte är konstanta tex husdjur, fordon, avbetalning osv. Det är alltid en chansning där man kan stå som förlorare och skuldsatt att ta stora lån. Om banken (med kraven som är idag) bedömer att du @Lillefrun kan köpa hus så kan du säkert det! Mäklaren hade jag inte tagit på för stort allvar, de vill tjäna pengar på dig trots allt. Banken är mer mån om att du har pengar. Tar kapitalet slut om 10 år kan huset ha stigit rejält i värde och vara väldigt lågt belånat, och om inte är det kanske värt risken att få sälja en regnig dag för att leva drömmen de åren. Eller så har du fler inkomster vid det laget, har blivit landets mest eftertraktade äggförsäljare eller krukdrejare ;)
 
Jag har ju gjort den här resan själv. Jag älskar mitt hus, jag är otroligt tacksam för att jag gjorde det, jag ångrar det inte, men det finns omständigheter när man gör en sån resa som sjukskriven (och man vet att man nog aldrig kommer jobba) som gör det väldigt annorlunda mot när "vanliga" människor gör samma resa även om man har en bra utgångspunkt vilket det låter som TS har.

Jag fick hyfsat med pengar för min bostadsrätt, mitt hus va billigt och inget behövdes fixas omgående. Jag hade en buffert och jag tog inga lån. Men ja det är svårt att få pengarna att räcka när elpriserna sticker ett par hundra procent, jag blir otroligt stressad vid varje problem som uppdagar sig eftersom jag vet att varje gång jag använder den där bufferten så betyder det att den inte fylls på mer. Vissa månader kommer alla grejer på samma gång och man känner sig mer än lovligt fattig när man inser att tyvärr gick hela ens inkomst denna månaden till att fixa ny pump.

Jag vet att jag låter mycket mer pessimistisk än de flesta i denna tråden, men det är inte för att få TS att låta bli att köpa ett hus utan för att man behöver räkna in hur det påverkar ens mående som sjuk att ha den stressen det innebär, om man redan innan har ett fungerande nätverk (det hade inte jag, men har till viss del byggt ett) och har en plan på hur man ska göra om det dyker upp problem så kommer det minska stressen, om man kan se det som "i värsta fall säljer jag huset och flyttar" så minskar det stressen.
 
Är inte tupparna ganska aggressiva mot varandra och blir könsmogna väldigt tidigt?
Har fött upp några hundra vaktlar (Japansk jumbo)

Dom är enkla att sköta tycker jag, iaf om man har grundsakerna fixat för sig (dom är inte speciellt lika höns) Dom är betydligt tystare än höns men har man tupp så är dom inte tysta.

Det största problemet med vaktlar tycker jag är att dom lever väldigt kort tid (tänk hamster) så vill du ha vaktlar som producerar ägg så behöver du uppdatera flocken ofta, vaktlar ruvar nästan aldrig fram ägg själva utan du behöver en äggkläckare, tupparna behöver sen kullas bort tidigt, dom har ihjäl varandra i värsta fall.
 
Flikar in att ingen ju kan veta hur livet kommer te sig, jag kan bli arbetslös och tvungen att sälja mitt hus även om min plan var "vattentät" när jag köpte. TS kanske har utgifter idag som inte är konstanta tex husdjur, fordon, avbetalning osv. Det är alltid en chansning där man kan stå som förlorare och skuldsatt att ta stora lån. Om banken (med kraven som är idag) bedömer att du @Lillefrun kan köpa hus så kan du säkert det! Mäklaren hade jag inte tagit på för stort allvar, de vill tjäna pengar på dig trots allt. Banken är mer mån om att du har pengar. Tar kapitalet slut om 10 år kan huset ha stigit rejält i värde och vara väldigt lågt belånat, och om inte är det kanske värt risken att få sälja en regnig dag för att leva drömmen de åren. Eller så har du fler inkomster vid det laget, har blivit landets mest eftertraktade äggförsäljare eller krukdrejare ;)
Precis så tänker jag, njuta nu när jag är relativt ung,i trettioårsåldern men vet inte om man kallas ung eller medelålders 🙈 och sen när jag blir lite äldre så kanske jag väljer att flytta tillbaka till bostadsrätt.

Jag har inte ett enda lån så mellanskillnaden mellan lägenhet och hus kommer göra stor skillnad, dom går rakt in på ett buffert konto, sen har jag rätt bra med sparpengar som jag tyvärr slösat för mycket av men nu är jag noggrann och motiverad att hålla i pengarna. När mitt kapital är slut kommer jag vara berättigad till bostadsersättning så jag har verkligen tänkt på det. Det enda kruxet är kostnader för att köpa en bil och bensin. Jag kommer åka minimalt men det är ändå en utgift.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
Samhälle Jag och en nära vän planerar att starta ett litet kollektiv tillsammans, max 4 personer. Vi håller på att leta lägenhet eller hus nu...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 530
Senast: Acto
·
Hemmet Vad skulle ni valt och varför? Vi står i valet och kvalet om var vi ska bo, två alternativ, båda finns tillgängliga redan nu; Boende...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 714
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp