Nu är bollen i rullning, hjälp!

Lillefrun

Trådstartare
Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla lägenhet men vi pratade så mycket om annat också.

Nåja, min lägenhet fick högsta betyg. Fin, fräsch, nyrenoverad och en av stans absolut bästa föreningar.
Nu ska lägenheten fotograferas och läggas upp och se om det finns intresse för den och jag måste ju hitta mitt hus också så jag inte står utan bostad. Utgångspriset blir samma som jag gav för den så förhoppningsvis kommer jag få lite vinst även i dessa tuffa tider. Kul också att få så positiva ord om min lägenhet.

Mäklaren ska aktivt leta hus åt mig. Ringa på i området och skicka ut brev eftersom det är just ett särskilt område jag vill bo i.

Vad har jag gjort? Det är ju min dröm att bo i hus och just där. Men vågar jag ta steget? Kommer jag klara det?

Bodde i en by med skog överallt hela min uppväxt men vi hade gångavstånd till allt och bodde i parhus. Sen är jag inne på lägenhet nummer 3 i stan. Är det någon här som bytt från en lägenhet i stan till ett hus lite mer avlägset? Det tar ca 10 minuter med bil till själva staden och det finns hus omkring men ändå lantligt.

Tänk om allt går fel, jag är ju inte världens händigaste men tänker att jag kan komma att bli.

Någon som har tips och erfarenheter att byta från lägenhet mitt i stan, till halv lantligt hus?
 
Flyttade från en etta i stan till ett hus med en granne. Jag är inte heller speciellt händig, och jag önskar nog att jag iaf hade haft nån människa i närheten som jag kunde fråga om saker, numer har jag det men i början va allt lite svårare. Man ska inte heller underskatta att precis ALLT är dyrt att fixa på ett hus om man inte är händig själv. Det kostade mer att installera min tvättmaskin än det kostade att köpa den, att byta ett fönster kostar nästan 20 papp osv.
 
Tack alla för peppen! Det här är ett område jag velat bo i sen jag var barn, över 30 år. Bara positiva känslor. Jätte konstigt att jag kanske om några månader har ett eget hus, kan knappt ta in det :nailbiting:

Det som oroar mig är egentligen mest mina föräldrar som inte tror att jag kommer klara det. Och dom ser bara hindren. Jag vet att saker kommer kosta och ska se till att ha en budget som räcker för oväntade eller välbehövliga insatser. Om jag hittar rätt hus kan jag tänka mig att det är en plats jag vill bo hela livet. Det kan jag inte säga nu trots att jag är lyxigt lottad med min lägenhet.

Men mina föräldrar pratar bara om pengar som jag vet och kommer kolla upp extra om jag väl hittar något. Men också att dom säger att jag inte klarar något, och det är till viss del sant. Jag kan inte sätta ihop en möbel särskilt lätt, typ IKEA. Men jag har ändå aldrig fått prova att göra det i lugn och ro för mina föräldrar har hjälpt till och då blir det lite ”tjafs” och jag är rädd för höga ljud och höga röster så jag går iväg. Kanske är jag bättre än jag tror?

Om ni jämför att betala hyra i lägenhet, är det billigare för er att bo i hus? Kan ju skilja extremt mycket men för just er? Hur mycket beräknar ni att ni lägger på bostaden varje månad, vägförening om det finns, vatten,värme och el och är försäkringen dyrare för hus? Det kom jag på nu att jag måste kika på.

Det kommer bli dyrare för mig oavsett var jag flyttar. Min lägenhet är så extremt billig så det räknar jag med och att jag får tänka till mer om pengar.
 
Flyttade från en etta i stan till ett hus med en granne. Jag är inte heller speciellt händig, och jag önskar nog att jag iaf hade haft nån människa i närheten som jag kunde fråga om saker, numer har jag det men i början va allt lite svårare. Man ska inte heller underskatta att precis ALLT är dyrt att fixa på ett hus om man inte är händig själv. Det kostade mer att installera min tvättmaskin än det kostade att köpa den, att byta ett fönster kostar nästan 20 papp osv.
Det är väldigt dyrt, samtidigt måste jag stå för allt i min lägenhet också ifall saker händer. I alla fall allt inne i den. Men förstår att det är mer med hus som tak och fönster och fasad.
 
Jag köpte ett hus i somras men har också kvar min lägenhet. Huset ligger en dryg timme från lägenheten som är i storstad. Huset är 12 min med bil från en mindre stad men ligger lantligt på en skogsväg med 9 andra hus och skogen inpå knuten och 1,5 km till havet.
Jag lär mig efterhand fixar det som behövs eller anlitar hjälp. Anlitar du en besiktningman innan husköpet är det en bra hjälp för att veta hur en ska prioritera det som behöver fixas.
Jag betalar 400 kr till vattenföreningen(500 om man är permanentboende), 400 kr till vägföreningen och 1940 för att slamtömning per år.
 
Tack alla för peppen! Det här är ett område jag velat bo i sen jag var barn, över 30 år. Bara positiva känslor. Jätte konstigt att jag kanske om några månader har ett eget hus, kan knappt ta in det :nailbiting:

Det som oroar mig är egentligen mest mina föräldrar som inte tror att jag kommer klara det. Och dom ser bara hindren. Jag vet att saker kommer kosta och ska se till att ha en budget som räcker för oväntade eller välbehövliga insatser. Om jag hittar rätt hus kan jag tänka mig att det är en plats jag vill bo hela livet. Det kan jag inte säga nu trots att jag är lyxigt lottad med min lägenhet.

Men mina föräldrar pratar bara om pengar som jag vet och kommer kolla upp extra om jag väl hittar något. Men också att dom säger att jag inte klarar något, och det är till viss del sant. Jag kan inte sätta ihop en möbel särskilt lätt, typ IKEA. Men jag har ändå aldrig fått prova att göra det i lugn och ro för mina föräldrar har hjälpt till och då blir det lite ”tjafs” och jag är rädd för höga ljud och höga röster så jag går iväg. Kanske är jag bättre än jag tror?

Om ni jämför att betala hyra i lägenhet, är det billigare för er att bo i hus? Kan ju skilja extremt mycket men för just er? Hur mycket beräknar ni att ni lägger på bostaden varje månad, vägförening om det finns, vatten,värme och el och är försäkringen dyrare för hus? Det kom jag på nu att jag måste kika på.

Det kommer bli dyrare för mig oavsett var jag flyttar. Min lägenhet är så extremt billig så det räknar jag med och att jag får tänka till mer om pengar.
Först och främst, vad kul att du är på väg mot din dröm!

Beroende på vad man värdesätter så är det både billigare och dyrare med hus. Ofta får du mer yta för pengarna, men därmed också högre el och vatten räkning :)
Innan jag flyttade förra året från dåvarande huset (ca 100kvm stort) så räknade jag att det kostade mig mellan 2-3000 kr/mån i form av el, vatten och soptömning utslaget på ett år. Billigare på sommaren (el runt 600-900 kr) kontra vintern (el kring 1800-2500 kr). Men då hade jag nytt luft vatten system, så ganska billig kostnad.
Soptömning ca 1300 kr varannan månad.

Eftersom vi har väldigt högt elpris nu hade jag kollat lite extra på hur huset får sin värme, och eventuellt ta kostnaden direkt att installera något energisnålare om möjligheten finns :)

Lycka till!
 
Åh, så roligt @Lillefrun! Heja dig. :heart

Jag har inte själv gjort samma, men har många runt om mig som gjort det.

Tex tänker jag på den person som tog över min lilla stuga efter mig (du vet där jag bodde för några år sedan). Denna person hade en ganska färsk historia av mycket stora både fysiska och psykiska begränsningar och hade en period massor av stöd i vardagen från kommunen. Att flytta från stan till stugan har helt klart hjälpt den personen stärka sitt välmående, kompetens och hälsa. Precis som för dig så var det en dröm. Sådär långvariga drömmar är liksom så förankrade inom en själv att det i sig själv gör det roligt och stärkande och meningsskapande (även om det såklart kan vara utmanande samtidigt).

Om det är möjligt för dig att låta din verklighet komma så mycket närmre din egen dröm om hur livet ska se ut, så kör. Bara kör!
 
Jag bor själv i en by och har egen brunn så mitt vatten kostar inget. Eftersom jag bor själv så betalar jag bara för sophämtning en gång/månad då jag sopsorterar, slamtömning vartannat år, sänkt min elförbrukning radikalt jämfört med förra året så själva boendet är billigare jämfört med min hyreslägenhet inom tullarna i Sthlm, men jag är tvungen att ha bil och det drar genast iväg då jag är tvungen att pendla till jobbet.
 
Jag har gjort den flytten, från en bostadsrätt som såldes med lite förlust till ett billigt hus på landet med mycket att göra om än beboeligt. Om man inte räknar amortering så kostar huset ungefär 3000:- i el (bergvärme), sophämtning och försäkring. Sen vill jag ha internet men det är ju valbart.

Med egen brunn betalar man inte för vattnet varje månad, men ett filter till den går ledigt på 20 000:-, vattenprover kostar ett par tusenlappar och behöver det anslutas till kommunalt pratar vi väl också 1-200 k. Slamtömning 2500:-/år. Vägavgift är 5000:-/år här och kommer naturligtvis i december, precis som fordonsskatten ;) Det är mer klumpsummor med hus, även om driften är låg. Vitvaror kostar pengar, att koppla in dem (har precis fått dra om uttag till diskmaskin tex för att möta kraven), byta ut sådant som blivit för gammalt osv osv. Mer än 30% av min nettoinkomst går till huset i andra former än boendekostnader, för mig personligen är det värt det. Jag räknar med att det kommer bli betydligt billigare i framtiden men det kommer perioder då det krävs mycket kapital för att hålla sin fastighet/investering i gott skick, men köper man relativt nytt kan man slippa mycket.

Mitt tips är Buffert, det kommer behövas och man sover mycket bättre. Envishet kan ersätta händighet i stor mån! Och glöm inte lagfart och pantbrev. Hoppas du hittar drömhuset! Det är underbart att trivas med sitt hem 🏡
 
Tack alla för peppen! Det här är ett område jag velat bo i sen jag var barn, över 30 år. Bara positiva känslor. Jätte konstigt att jag kanske om några månader har ett eget hus, kan knappt ta in det :nailbiting:

Det som oroar mig är egentligen mest mina föräldrar som inte tror att jag kommer klara det. Och dom ser bara hindren. Jag vet att saker kommer kosta och ska se till att ha en budget som räcker för oväntade eller välbehövliga insatser. Om jag hittar rätt hus kan jag tänka mig att det är en plats jag vill bo hela livet. Det kan jag inte säga nu trots att jag är lyxigt lottad med min lägenhet.

Men mina föräldrar pratar bara om pengar som jag vet och kommer kolla upp extra om jag väl hittar något. Men också att dom säger att jag inte klarar något, och det är till viss del sant. Jag kan inte sätta ihop en möbel särskilt lätt, typ IKEA. Men jag har ändå aldrig fått prova att göra det i lugn och ro för mina föräldrar har hjälpt till och då blir det lite ”tjafs” och jag är rädd för höga ljud och höga röster så jag går iväg. Kanske är jag bättre än jag tror?

Om ni jämför att betala hyra i lägenhet, är det billigare för er att bo i hus? Kan ju skilja extremt mycket men för just er? Hur mycket beräknar ni att ni lägger på bostaden varje månad, vägförening om det finns, vatten,värme och el och är försäkringen dyrare för hus? Det kom jag på nu att jag måste kika på.

Det kommer bli dyrare för mig oavsett var jag flyttar. Min lägenhet är så extremt billig så det räknar jag med och att jag får tänka till mer om pengar.
Allt beror ju på hur man räknar. Driften för vårt hus är inte så hög, men tex försäkring var stor skillnad, typ tredubbla (gårdsförsäkring).
Jag tror vi hade kanske 4000:- i hyra i stan och då är nog huset billigare i ren drift (elräkning, sopor, slamtömning typ, till vatten vi har egen brunn). Vägföreningen är inte speciellt dyr, max två tusen om året kanske?
Vi har också del i en skog som ger avkastning - alltså en gemensamt ägd skog, inget som vi måste sköta själva.

Renoveringarna är däremot mycket dyrare eftersom vi har dels fler rum och sen även tak/fönster/fasad som man inte har i lägenhet.
 
Det låter överkomligt med dom priserna om inte elen drar väg. Skulle vilja köpa något lite billigare än lägenheten för extra buffert till viss renovering och har lite små besparingar att ta om det behövs något akut även om jag helst skulle vilja ha dom som långsiktig sparning. Har tyvärr rätt låg inkomst så jag har inte stora marginaler. Väljer jag ett hus väljer jag nog till största delen bort utomlands resor och nya kläder (kläder är inget problem för jag har mer än jag behöver) och övrig ”lyxkonsumtion ”. Samtidigt har jag alltid värdesatt vardagen framför specifika kortvariga händelser. Jag trivs hellre i mitt hem än bor sämre men har råd med mer konsumtion.

Jag har gjort kalkyler och ska det gå runt måste jag ta hela min inkomst varje månad. Har just nu turen att bo i en av stans äldsta och ”rikaste” föreningar med bra ekonomi så jag betalar väldigt, väldigt lite och hittills har elen ingått men det finns planer på att vi kommer behöva betala för den så då blir det dyrare även här.

Tänker mig ett hus på 55-65 kvm. Inget stort men inte minimalt. Det är ju bara jag och hundarna. Plus att jag vill ha ett gäng pärlhönor. Det kan väl inte kosta så mycket att värma upp?
 
Det låter överkomligt med dom priserna om inte elen drar väg. Skulle vilja köpa något lite billigare än lägenheten för extra buffert till viss renovering och har lite små besparingar att ta om det behövs något akut även om jag helst skulle vilja ha dom som långsiktig sparning. Har tyvärr rätt låg inkomst så jag har inte stora marginaler. Väljer jag ett hus väljer jag nog till största delen bort utomlands resor och nya kläder (kläder är inget problem för jag har mer än jag behöver) och övrig ”lyxkonsumtion ”. Samtidigt har jag alltid värdesatt vardagen framför specifika kortvariga händelser. Jag trivs hellre i mitt hem än bor sämre men har råd med mer konsumtion.

Jag har gjort kalkyler och ska det gå runt måste jag ta hela min inkomst varje månad. Har just nu turen att bo i en av stans äldsta och ”rikaste” föreningar med bra ekonomi så jag betalar väldigt, väldigt lite och hittills har elen ingått men det finns planer på att vi kommer behöva betala för den så då blir det dyrare även här.

Tänker mig ett hus på 55-65 kvm. Inget stort men inte minimalt. Det är ju bara jag och hundarna. Det kan väl inte kosta så mycket att värma upp?
Beror på uppvärmningssystem. Vi har ett mindre hus vi hyr ut i den klassen (drygt 60 kvm i 1,5 plan byggt runt 1850) och när kunderna vill ha komfortvärme (dvs varmt = 19-20 grader) på enbart direktverkande el så går det sådär 30-40 kWh per dygn (inkl annan el). Mycket värt om det finns en eldstad och luftvärmepump i dessa tider!
 
Tack alla för peppen! Det här är ett område jag velat bo i sen jag var barn, över 30 år. Bara positiva känslor. Jätte konstigt att jag kanske om några månader har ett eget hus, kan knappt ta in det :nailbiting:

Det som oroar mig är egentligen mest mina föräldrar som inte tror att jag kommer klara det. Och dom ser bara hindren. Jag vet att saker kommer kosta och ska se till att ha en budget som räcker för oväntade eller välbehövliga insatser. Om jag hittar rätt hus kan jag tänka mig att det är en plats jag vill bo hela livet. Det kan jag inte säga nu trots att jag är lyxigt lottad med min lägenhet.

Men mina föräldrar pratar bara om pengar som jag vet och kommer kolla upp extra om jag väl hittar något. Men också att dom säger att jag inte klarar något, och det är till viss del sant. Jag kan inte sätta ihop en möbel särskilt lätt, typ IKEA. Men jag har ändå aldrig fått prova att göra det i lugn och ro för mina föräldrar har hjälpt till och då blir det lite ”tjafs” och jag är rädd för höga ljud och höga röster så jag går iväg. Kanske är jag bättre än jag tror?

Om ni jämför att betala hyra i lägenhet, är det billigare för er att bo i hus? Kan ju skilja extremt mycket men för just er? Hur mycket beräknar ni att ni lägger på bostaden varje månad, vägförening om det finns, vatten,värme och el och är försäkringen dyrare för hus? Det kom jag på nu att jag måste kika på.

Det kommer bli dyrare för mig oavsett var jag flyttar. Min lägenhet är så extremt billig så det räknar jag med och att jag får tänka till mer om pengar.
Så¨märkligt av föräldrar att tala om för sitt barn att denne INTE kommer att klara det. Så gör man inte!!

Föräldrars uppgift är att stötta. Att säga så är ju att misstro det vuxna barnets förmågor.
Har du bedömt att du klara det så ska de lita på det!

Heja!

/tanten - ensam i mitt hus på landet
 
Tack alla för peppen! Det här är ett område jag velat bo i sen jag var barn, över 30 år. Bara positiva känslor. Jätte konstigt att jag kanske om några månader har ett eget hus, kan knappt ta in det :nailbiting:

Det som oroar mig är egentligen mest mina föräldrar som inte tror att jag kommer klara det. Och dom ser bara hindren. Jag vet att saker kommer kosta och ska se till att ha en budget som räcker för oväntade eller välbehövliga insatser. Om jag hittar rätt hus kan jag tänka mig att det är en plats jag vill bo hela livet. Det kan jag inte säga nu trots att jag är lyxigt lottad med min lägenhet.

Men mina föräldrar pratar bara om pengar som jag vet och kommer kolla upp extra om jag väl hittar något. Men också att dom säger att jag inte klarar något, och det är till viss del sant. Jag kan inte sätta ihop en möbel särskilt lätt, typ IKEA. Men jag har ändå aldrig fått prova att göra det i lugn och ro för mina föräldrar har hjälpt till och då blir det lite ”tjafs” och jag är rädd för höga ljud och höga röster så jag går iväg. Kanske är jag bättre än jag tror?

Om ni jämför att betala hyra i lägenhet, är det billigare för er att bo i hus? Kan ju skilja extremt mycket men för just er? Hur mycket beräknar ni att ni lägger på bostaden varje månad, vägförening om det finns, vatten,värme och el och är försäkringen dyrare för hus? Det kom jag på nu att jag måste kika på.

Det kommer bli dyrare för mig oavsett var jag flyttar. Min lägenhet är så extremt billig så det räknar jag med och att jag får tänka till mer om pengar.

Min uppfattning är att hus är dyrare, om man inte eftersätter underhåll och renoveringsbehov. Sophämtning, vägavgift, el och försäkringar är dyrare. Vatten och avlopp beror ju helt på om det är kommunalt eller inte. Men sen tillkommer som många andra redan påpekat reparationer/löpande underhåll och klumpavgifter, t. ex. slamtömning och liknande. Dessa finns inte i en lägenhet eftersom det är antingen föreningen eller hyresvärden som står för det.

Jag har gjort kalkyler och ska det gå runt måste jag ta hela min inkomst varje månad. Har just nu turen att bo i en av stans äldsta och ”rikaste” föreningar med bra ekonomi så jag betalar väldigt, väldigt lite och hittills har elen ingått men det finns planer på att vi kommer behöva betala för den så då blir det dyrare även här.

Jag unnar dig verkligen att få flytta till hus och leva din dröm! Men, om du behöver ta hela din inkomst i anspråk varje månad hur ska du täcka underhållsbehovet i ett hus? Vad händer när avloppet behöver bytas, när fönstren och dörrar har gjort sitt eller om något går sönder?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: Habina
·
Samhälle Jag och en nära vän planerar att starta ett litet kollektiv tillsammans, max 4 personer. Vi håller på att leta lägenhet eller hus nu...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 590
Senast: Acto
·
Hemmet Vad skulle ni valt och varför? Vi står i valet och kvalet om var vi ska bo, två alternativ, båda finns tillgängliga redan nu; Boende...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 763
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Få med sambo i hästköp
  • Sele till shettis

Omröstningar

Tillbaka
Upp