Köpa hyrsläp?

cello

Trådstartare
Någon som gjort det? Något särskilt man ska tänka på/kolla?
Hur kontrollerar man golvet på bästa sättt?
Släpet verkar vara i bra skick, lagom ålder och lagom pris..
 
Jag hade lånat den för provkörning och bekostat en besiktning på den. Då vet du att bromsar och sådant är ok.
Har släpet gjuten gummimatta? Då kan det bli svårt att kontrollera golvet på egen hand. Passa på att kolla det underifrån när du har möjlighet att lyfta upp den på bilbesiktningen. :) Där får man oftast bra hjälp när man har frågor.
 
beror på vem som säljer :p, vet att de som är närmst mig tidigare bara haft inbytes släp som hyrsläp, och det är inte mycket de gör med släpen innan de hyr ut dem..
nu så har de några släp av märket de var återförsäljare till tidigare som hyrsläp, fina släp men med tanke på att folieringen saknas på flera väggar så misstänker jag att det är reklamerade måndags ex..

inget jag hade köpt utan att räkna med en totalrenovering dvs.
fast iofs så räknar jag med att behöva renovera alla begagnade släp jag köper. är mycket tryggare att veta att man gjort i ordning släpet själv och vet hur allt ser ut ^_^. har bara haft ett släp som jag inte renoverade, men det var för att hästen inte tyckte om det vid provturen, så hann inte börja med det innan jag sålde det :p.

men se till att få reda på hur gammalt golvet är, lyft på mattan och peta i alla kanter, även på väggarna om det är plyfa, peka ut alla mjuka partier, saknade skruvar osv för säljaren (om de inte själva berättat om det) och fråga om de kan åtgärda det eller om du kan få rabatterat pris.
är det alu golv så är det bra att krypa in under och kolla efter eventuella sprickor eller försvagningar (på mitt golv så syntes det i höjd med hästens bakben hela vägen med några sprickor och att golvet sjunkit där.)
se till att kolla igenom all el och så att alla luckor och ev säkerhetsbommar fungerar.

och viktigast av allt! bli inte förtrollad av att det är ett fint släp som du absolut vill ha, så att du helt enkelt hoppar över alla stegen... (been there done that, renoverar det just nu :p)
 
Senast ändrad:
Hyrsläp - är det en bensinmack som är tidigare uthyrare eller en släpvagnsåterförsäljare som själv servar släp?
Stor skillnad att köpa, stor skillnad på hur släpet blivit omhändertaget. Samt att företag skall upplysa om skick och kända fel.
 
Jag köpte ett, men då var det av stor ÅF som haft det ute på långtidshyra. Släpet var när jag köpte det 2 år gammalt, men såg ut som nytt. Jag besiktigade det innan köp och bad dem kolla extra noga, och de tyckte det var i nyskick.

Jag betalade väldigt mycket mindre än nypris, och under de 12 år jag haft det så har jag inte haft några problem som så att säga inte hade kommit ändå/på vilket släp som helst (fått justera bromsarna en gång, fått byta en lykta där kontakten ärgat, fått byta golvet en gång samt har nu en rötskada)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänker att det nog finns flera här som äger hästsläp. Vad skulle ni säga att ni uppskattar med ert släp och är det något med ert...
2
Svar
20
· Visningar
1 203
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Relationer Bästa kompisens söner ska konfirmeras. Och jag har absolut noll koll på vad, och hur mycket man köper för nuförtiden… 😩 Är 400 kr per...
2
Svar
35
· Visningar
2 505
Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 300
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp